A világ egyik legnagyobb műkereskedelmi szakportálján, az artpice.com-on jelent meg a napokban egy összeállítás a grafikák műkereskedelmének alakulásáról a világban. És ha valaki az ott olvasottaktól kedvet kapna – igencsak lehet! – ehhez a műfajhoz, annak itt van mindjárt egy április 21-ig zajló online licitálási lehetőség egy sor nagyszerű sokszorosított grafikára Picassótól Warholon ár „másfél” Duchamp-ig.
A statisztikák szerint az elmúlt évtizedben a világ aukcióin eladott, szakmailag hivatalos elnevezése szerint „papír alapú munkák” (ebbe beleértődik az egyedi rajz, a bármilyen sokszorosított eljárással készült nyomat, az akvarell-, vagy a pasztell-kép), azaz
a grafikák száma kilencven százalékkal emelkedett, ezeknek a tételeknek a bevétele pedig – a tíz év alatt megháromszorozódva – 2019-ben már több mint 2,6 milliárd eurót tett ki.
(Érdemes megjegyezni, hogy ennek több mint a felét, 1,4 milliárd eurónyi összeget kínai árveréseken realizálták.) A grafika ma már a világ műtárgypiacának második legjelentősebb kategóriája lett a festmények mögött: a piac 23 százalékát teszi ki (miközben mondjuk a szobrászat csak kilenc százalékot).
Mármost, ha ezeknek a vonzó adatoknak a megismerése után valaki úgy döntene, hogy belevág a grafika-gyűjtésben, annak remek alkalom lehet az amerikai Heritage Auctions árverezőház online aukciója, amelyen április 21-ig lehet licitálni összesen 271 sokszorosított tételre.
A kínálat legmagasabb összegűre becsült darabja Roy Lichtenstein Reflection on Crash című, 1990-es, szignált nyomata, amelyért a ház előzetesen 100.000–150.000 dollárt remél; az induló ára 50.000 dollár. Az összesen 68 példányban elkészített alkotásból ez az 57. számú. A művész egyébként több hasonló kompozíciót is készített a Reflection-sorozatban, és ezek közül számos olyan nagy közgyűjteményekben is jelen vannak példányok, mint például a londoni Tate Galleryé. Lichtensteinnek egyébként még további öt munkája szerepel a kínálatban 3000 és 15.000 dollár között szóródó becsértékekkel. (És talán azt sem árt megjegyezni, hogy a művész egy hasonló nyomatáért legutóbb 540.500 dollárt fizettek a Heritage Auctionnál.)
A kalapács alá kerülő további művek alkotói között olyan neveket is találhatunk, mint Francis Bacon (becsértéke 6000–8000 dollár), Georges Braque (4000–6000 dollár), Marc Chagall (az ő képeinek becsértékei 3000 és 18.000 dollár között mozognak), Christo (4000–6000 dollár), Salvador Dalí (3000 és 20.000 dollár között), Willem de Kooning (6000–8000 dollár), Sam Francis (3000–5000 dollár), Helen Frankenthaler (3000–8000 dollár), Lucien Freud (15.000–20.000 dollár), Keith Haring (2000 és 12.000 dollár között), Damien Hirst (5000–7000 dollár).
David Hockney (1500-tól 18.000 dollárig becsült munkákkal), KAWS (az ő munkáinak becsértékei 6000 és 80.000 dollár között vannak), Jeff Koons (6000 és 50.000 dollár között), Joan Miró (7000 és 25.000 dollár között), Robert Rauschenberg (1000–3000 dollár), Man Ray (4000–6000 dollár), Ed Ruscha (3000 és 15.000 dollár között), Andy Warhol (2000 és 60.000 dollár között szóródó becsértékekkel), vagy a graffitiművész Banksy (az általa „nyomtatott” 10 fontosért 800–1200 dollárt várnak) – és persze még sokan mások.
A legtöbb munkával, kereken húsz sokszorosított grafikával (800 és 25.000 dollár között), valamint – hiszen végül is ezek is „sokszorosított” munkák – és nyolc kerámiával (1200 és 25.000 dollár között) Picasso szerepel a kínálatban. A talán legkülönösebb ajánlat azonban Marcel Duchamp „másfél” alkotása: a Coeurs Volants című színes szívekért, amelyik teljes egészében az ő munkája, 40.000–60.000 dollárt, míg az Alberto Giacomettivel közösen jegyzett rézkarcáért 6000–8000 dollárt remélnek.