Amíg nem volt világjárvány, és a nagy árverezőházak rendszeresen élőben tudtak árveréseket rendezni, azért a kisebb „fajsúlyú” portékájukat korábban is kínálták már online liciteken: a Sotheby’s például az elmúlt években – 2019. december végéig – több mint negyven ilyet rendezett, és ezeknek az összbevétele nagyjából 70 millió dollár volt. Most viszont két olyan aukciót tartanak éppen a virtuális térben, amelyeken már az össz-becsértékek is meghaladják a 20 millió dollárt.
Az árverések legnagyobb forgalmát általában a kortárs, illetve az impresszionista és modern (utóbbi alatt nagy vonalakban a 20. század első felének alkotásait értik) műveket felvonultató licitek során szokták realizálni, és a legmagasabb összegű leütések is rendszerint ezekben a kategóriákban születnek. Éppen ezért ilyen árveréseket az interneten nem is rendeztek – mostanáig. A Sotheby’s weboldalán ugyanis már éppen egy hete zajlik két online aukció: az egyik (ez május 14-én zárja a liciteket) háború utáni és kortárs, a másik pedig (május 18-i befejezéssel) impresszionista és modern műveket kínál; összesen több mint kétszázötven tételt.
Az első válogatásban olyan művészek munkáira lehet ajánlatot tenni (még négy napig), mint – mások mellett – Cy Twombly, Willem de Kooning, Elaine de Kooning, Robert Motherwell, Robert Indiana, Tom Wesselmann, Sol Lewitt, Lucio Fontana, Jean-Michel Basquiat, Keith Haring, Andy Warhol, Damien Hirst, Jeff Koons, Ferdinand Botero, Aj Vejvej.
Az egyik legkülönlegesebb darab a kínálatban Christopher Wool egy 1988-as, egyetlen mintát „tapéta-szerűen” ismétlő festménye, amelyet az aukciósház előzetesen 1,2–1,8 millió dollárra (387,1–580,7 millió forint) értékelt. Ugyancsak komoly reményeket fűznek Richard Prince-nek egy három vászonból álló, 1987-ben készült munkájához, amelyeken fekete monokróm alapon fehér betűkkel festett szövegek olvashatók; ennek becsértéke 500.000–700.000 dollár (161,3–225,8 millió forint). Kivételes lehetőség az aukció a gyűjtők számára Brice Marden egy alkotásának a megszerzésére is: a bázeli székesegyház ablak-terveihez 1985-ben készített sorozat egyik, a 4. számú darabja 700.000–900.000 dollár (225,8–290,3 millió forint) közötti becsértékkel szerepel.
A másik, az impresszionista és modern műveket felvonultató anyagban (amelyik tehát négy nappal tovább várja az érdeklődőket) száztizenhárom tétel található, többek között Pierre-Auguste Renoir, Camille Pissarro, Maurice Utrillo, Raoul Dufy, Pablo Picasso, Henri Matisse, Joan Miró, Edvard Munch, Aristide Maillol, Auguste Rodin, Henry Moore, David Alfaro Siqueiros és Diego Rivera művei, festmények, szobrok, nyomatok szerepelnek.
Itt az „izgalmasabb” tételek egyike Edgar Degas egy korai portréja egy csaknem félmeztelen fiatal lányról, amelyet 350.000–450.000 dollár (112,9–145,2 millió forint) közöttre taksáltak a szakértők. Giorgio Morandi ikonikus, csaknem egyszínű Csendéletéért 1–1,5 millió dollárt (322,6–484 millió forint) remélnek.
Marc Chagallnak a Côte d’Azur napfényes hangulatát idéző Devant la fenêtre (Az ablak előtt) című festménye pedig, amelyet Saint-Paul-de-Vence-ban festett 1974–75-ben, miután feleségével, Vava Brodskyval az Egyesült Államokból visszatérve itt telepedtek le, 200.000–300.000 dollár (64,5–96,8 millió forint) közötti becsértékkel várja az érdeklődőket.
Ugyancsak nem „megszokott” darab a Senki többet? blogban már többször is szerepelt art deco művésznő, Tamara de Lempicka Une Rose (Egy rózsa) című, 1938-as festménye, amelynek becsértéke 100.000–150.000 dollár (32,2–48,4 millió forint). Ez az összeg ugyanakkor azért azt is jól mutatja, hogy akármilyen nagy nevek is szerepelnek ezen a két online árverésen, az itt kalapács alá vitt munkák nemcsak árban, de nyilván jelentőségükben is azért eléggé messze állnak mondjuk éppen a festőnő idén februárban a Christie’snél elért 16,2 millió fontos (21,1 millió dollár) aukciós rekordját elért festményétől, vagy akár a Sotheby’s tavaly év végi 13,3 millió dolláros Lempicka-eladásától. Az ilyen munkákat ugyanis az árverezőházak azért mégis inkább továbbra is a reményeik szerint június végétől már majd újra élőben megtartható aukcióikra „spájzolják”.