• Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
PAPAGENO.HU
SHOP
PRESTO
PLAY
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Az irodalom – terápia
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Film – művészet
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • FSZEK Zenei Gyűjtemény
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • Így írunk mi
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • LFKZ 60
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • 10. Színházi Olimpia
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Táncművészet felsőfokon
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • VEB 2023
  • Verdi-dosszié
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
PAPAGENO.HU
SHOP
PLAY
PRESTO
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Barokk sarok Zene Címlap

Hegedűsként indult, mígnem a legendás karmester, Toscanini helyett kellett beugrania

Szerző: Illés Szabolcs2020. május 23.
Facebook Twitter E-mail
Ormándy Jenő

Az Elmúlt idők nagy magyar hegedűsei sorozatban most egy igazán ritka felvétellel szeretnék bemutatni egy kivételes művészt Ormándy Jenőt (1899 – 1985), akiről kevesen tudják, hogy zenei karrierjét hegedűsként kezdte.

Édesapja, Blau Benjámin, fogorvos és amatőr hegedűművész volt. Jenő ötévesen kezdett hegedülni tanulni a Magyar Királyi Zeneakadémián Hubay Jenő osztályában. 1920-ban egyetemi diplomát szerzett filozófiából, majd 1921-ben az Amerikai Egyesült Államokba emigrált. Ekkortájt változtatta a nevét Ormándy Jenőre.

Az Újvilágban, kezdetben a New York-i Capitol Theatre 77 tagú zenekarának koncertmestere volt, akikkel némafilmek kísérőzenéit játszották lemezre. 1926 és 1929 között hegedűsként 16 felvételt készített velük. Későbbi karrierjét nagyban segítette, amikor 1931-ben Arturo Toscanini betegsége miatt Arthur Judson, az 1930-as évek amerikai klasszikus zenéjének vezető impresszáriója felkérte a Philadelphia Orchestra vezénylésére. Ezzel mutatkozott be karmesterként Minneapolisban.

1936-ig volt a Minneapolisi Szimfonikus Zenekar élén, akikkel a nagy gazdasági világválság alatt az  RCA Victor  lemeztársaság számára közismert darabok népszerű felvételeit készítették el. Ebben az évben szerződött a Philadelphia Orchestra vezetésére, ahol visszavonulásáig 44 évet töltött. Zeneigazgatóként Ormándy évi 100-180 koncertet dirigált. 1980-ban vonult nyugalomba.

Ormándy Jenő

Jellemzően kívülről, pálca nélkül vezényelt. Gyakran bizonyította kivételes zenei és személyes integritását, rendkívüli vezetői készségeit. Példaképe és barátja, Arturo Toscanini vezetési és zenei stílusát követte. A Philadelphia Zenekarral folytatta azt a termékeny, romantikus, legato- stílust, amelyet Stokowski révén a zenekar jól ismert.

Kritikusai is elismerték a pazar hangzást, csak azt bírálták, hogy hiányzik a személyes kontaktusteremtő készsége a zenészeivel. Leonard Bernstein véleménye is az volt, hogy ugyanazon a buja hangon szólaltat meg minden darabot, akkor is, ha a zeneszerző a szóban forgó hangzást nem írja elő. Többnyire kritika is ezen a véleményen volt.

Ormándy különösen kedvelte a késő romantikus és a korai 20. századi repertoárt. Leginkább Bruckner, Debussy, Dvořák, Ravel, Richard Strauss, Csajkovszkij, Sibelius műveit és Bach-darabok átiratait vitte sikerre.

Ormándy Jenő és Yo-Yo Ma

Művészi teljesítményét Beethoven, Brahms, Haydn és Mozart tekintetében kevésbé tartották sikeresnek, mivel ezeket a műveket is az ekkorra már jellegzetessé vált „Philadelphia Sound” stílusában adta elő.

A Philadelphia Orchestra egyetlen igazi riválisa az 1950-70-es években a Berlini Szimfonikus zenekar volt Karajannal: egy még szigorúbb és még sokoldalúbb zenekar.

karmester amerika ormándy jenő barokk sarok
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésEzek a múzeumok már várják a látogatókat
Következő bejegyzés Farkas Gábor: „Egyre többet szeretnék foglalkozni a bécsi repertoárral”

Ajánlott Bejegyzések

Marie Jacquot - fotó: Christian Jungwirth/a karmester hivatalos oldala
Intermezzo

Marie Jacquot érkezik a Bécsi Szimfonikusokhoz első vendégkarmesterként

2023. március 24.2 perc olvasás
Batta András
Hallomások

Batta András: „Foglalkoztat az elmúlás gondolata”

2023. március 24.2 perc olvasás
Papageno Klasszik

Kiss Barna, Ránki Fülöp és Szálka Zsuzsanna a Papageno Klasszikban

2023. március 24.2 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Sisi gödöllői kastélya

Négyszögletű Kerek Erdő a Gödöllői Királyi Kastélyban

BDZ Promóció

Játékok és szenvedélyek a BDZ koncertjén

A nagy Lötty Promóció

Saját mesekönyvet adott ki az idén 75 éves szegedi Kövér Béla Bábszínház

Promóció

Tavaszváró – Közös koncertet ad Reenat Pinchas és Hsin-Ni Liu

Lakatos György Promóció

Zeneszerzőként debütál Lakatos György a Festetics Palotában

Promóció

Csippanástól a szimfonikus szvitig – A videójáték-zene meghökkentő története – I.

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.