1959-ben készült el Miles Davis Kind of Blue című albuma, amelyen a legendás trombitás mellett olyan kiváló zenészek játszottak még, mint John Coltrane, Cannonball Adderley és a zongorista Bill Evans.
A jazz évszázada című kötet e-book formátumban megvásárolható a következő webáruházakban:
Ez még a Time Outnál is kelendőbbnek bizonyult, noha ez a lemez szintén 1997-ben érte el a platinaszintet, de azóta több mint négymillió példány kelt el belőle. Számos kritikus szerint minden idők legjobb jazzlemezéről van szó. Davis 1960-ban Gil Evansszal felvett Sketches of Spain című albuma Gil Evans jóvoltából páratlan nagyzenekari kontextusba helyezte a trombitás tehetségét. Ez harminchárom évvel később lett aranylemez.
Miles Davis, aki korszakalkotónak bizonyult a jazz-rock fúzió terén is, 1970-ben készítette a hangszeres bravúrokat tartalmazó Bitches Brew című albumát, amely legalább annyira példázza a producer, Teo Macero jelentőségét, mint a zenészét. Davis e lemez sikerének a tetőzését sem érhette meg, 1991-ben meghalt, a Bitches Brew pedig csak két évre rá lett platinalemez. Pedig a dupla albumból azonnal elkelt kétszázezer példány, amikor jazzlemez esetében már tízezer is sikernek számított volna.
Számos jazz- és rockzenész ezt követően, mondhatni, Miles Davis segítségével lett népszerű, akkor, amikor a ma már fúzió néven jegyzett jazz-rock divatba jött a 60-as évek végén és a 70-es évek elején. A jazzből jazz-rockra váltó együttesek krémje Miles Davis iskolájából került ki. Így a Weather Report, John McLaughlin Mahavishnu Orchestrája, Chick Corea Return to Forever formációja, de Herbie Hancock is, akinek elektrofunk muzsikája két platinaalbumot is hozott: a Headhunterst és a Future Shockot, noha a Headhuntersnek is 13 évébe tellett, mire 1986-ban elérte az 1 millió eladott példányt. Az album Chameleon című felvétele kiválóan illusztrálja a funky irányú stílusváltást.