• Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
PAPAGENO.HU
SHOP
PRESTO
PLAY
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Az irodalom – terápia
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Film – művészet
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • FSZEK Zenei Gyűjtemény
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • Így írunk mi
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • LFKZ 60
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • 10. Színházi Olimpia
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Táncművészet felsőfokon
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • VEB 2023
  • Verdi-dosszié
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
PAPAGENO.HU
SHOP
PLAY
PRESTO
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Müpa magazin SZFE Zene Címlap

Christian Thielemann: „Hogy ne tegyen tönkre a zene, meg kellett húznom a vészféket”

Szerző: Mörk Leonóra2020. június 11.
Facebook Twitter E-mail
Christian Thielemann
Christian Thielemann - forrás: Osterfestspiele Salzburg

Bachot tartja a legnagyobb zeneszerzőnek, több előadást vezényelt Bayreuthban, mint bármelyik pályatársa, nem szereti, ha maestrónak szólítják, mindig van nála tartalék pálca, és egy­egy előadás előtt néha olyan félelem gyötri, hogy legszívesebben elszaladna. Gyerekként zongorázni és hegedülni tanult, húszévesen azonban már Herbert von Karajan asszisztense lett, ma pedig amellett, hogy a Drezdai Állami Zenekar vezető karmestere, a salzburgi Húsvéti Ünnepi Játékok művészeti vezetője is. Christian Thielemann, aki tavaly ünnepelte hatvanadik születésnapját, napjaink egyik legjelentősebb karmestere.

A cikk eredetileg a Müpa Magazinban jelent meg.

Abszolút hallással élni egyszerre áldás és átok. Átok, mert Thielemann saját bevallá­sa szerint ugyanolyan rosszul tűri az elekt­romos lombseprű vagy a fűnyíró hangját, mint a repülőgép fedélzetén játszott valce­reket. Másfelől viszont áldás, hiszen ötéve­sen megkezdhette zongora­, hétévesen hegedűtanulmányait, illetve kamaszkoráig énekelt. Mivel számára már akkor is Bach volt a legnagyobb zeneszerző, az orgonával is megpróbálkozott, míg zongoratanára el nem tiltotta a hangszerek királynőjétől az­zal, hogy az rontja a technikáját. „Rá kellett jönnöm, a kettő együtt nem megy. Azzal vigasztaltam magam, hogy egy nap majd egy olyan zenekart fogok vezényelni, amelyben orgona is játszik” – mesélte a Süddeutsche Zeitungnak adott interjúban, amelyben gyerekkori zenei élményeit is felidézte. „Szabályos munkaőrült voltam, mindig este hatig gyakoroltam. A zárórát az jelezte, amikor megkondultak a közeli templom harangjai. Ha délután rám szóltak, hogy menjek ki a teraszra, mert gyönyörűen süt a nap, azt mondtam, nem, tovább gyakorolok, mert még nincs hat óra! Abszurdnak éreztem, hogy abbahagyjam a muzsikálást csak azért, mert odakint süt a nap.

Számomra a napot Bach Wohltemperiertes Klavierja jelentette. Ha ez autizmus, akkor szerettem autista lenni.”

Érdeklődése hamarosan a vezénylés felé fordult, és tizenhat évesen félórás magánbeszélgetésen fogadta őt Herbert von Karajan. „Arra kértem, magyarázza el, hogyan lesz valakiből karmester. Hosszú fejtegetésbe kezdett, amelyben gyakran fordult elő a korrepetitor szó. Azelőtt soha nem hallottam ezt a kifejezést, és amikor megértettem, hogy az illető a zongoránál ülve énekesekkel dolgozik, csalódást éreztem. Abban reménykedtem, megtudom majd, hogyan vezényelhetem el minél hamarabb Bruckner 8. szimfóniáját.” A legen­ dás karmester végül azzal búcsúzott el a fiatalembertől, hogy ha leérettségizett, keresse fel újra, ő pedig meg is tette ezt, és hamarosan az asszisztense lett.

Azóta pedig nemcsak a legnagyobb zenekarok élén követte híres elődjét, hanem abban is, hogy hozzá hasonlóan ő is Porschéval jár.

Ám Karajannak a karmesteri hatalomra vonatkozó mondásával, miszerint „ha egy ember énekel, ő dönt, ha több mint egy ember énekel, én döntök”, nem ért egyet. „A nézők számára úgy tűnhet, mintha hadvezérek lennénk, akik fensőbbséges gesztusokkal irányítják a csapataikat, és holttesteken gázolnak keresztül.

A pálca azonban nem jogar, amellyel az ember önkényesen és akaratosan hadonászik.

Az a karmester, aki a zenészeit arra használja, hogy szolgaként végrehajtsák az elképzeléseit, nagyon hamar kollektív ellenállással kényszerül szembenézni. A zenekarom által élek, és a zenekar általam él. Kölcsönösen formáljuk egymást, és egyre hasonlóbbak leszünk, ahogy ez az ozmózis esetében történik.

Egyszerre vagyok hatalmas és tehetetlen, és a zenekarra ugyanez vonatkozik.”

A magánéletét egyébként féltve őrző karmester annyit elárult a Süddeutsche Zeitungnak, szeret rendet rakni, potsdami villájában saját kezűleg igazítja el a sző­nyegrojtokat, a pódiumon mindig az édes­apjától örökölt mandzsettagombokat hordja, és nem mondott igazat, amikor egy interjúban azt állította, soha nem élt át szenvedélyes szerelmet. „Annyit bevallok, hogy a magánéletemben félek a nagy érzésektől. Inkább a zenében vezetem le őket.” Ugyanakkor az életét semmiféle személyes trauma nem nehezítette meg. „Ha éppen nem vezényelek, rendkívül unalmas vagyok” – fogalmazott.

Ide kapcsolódik:
Mariss Jansons és Christian Thielemann is visszaadja az ECHO Klassik díjat

Thielemann, aki Életem Wagnerrel címmel könyvet is írt, legendás előadásain kívül legendás munkabírásáról is híres. Több elő­adást dirigált a Bayreuthi Ünnepi Játéko­kon, mint bárki más. A hőségre és a levegőtlenségre célozva úgy fogalmaz: „a legjobb karmesteri iskola harmincöt fokban Trisztánt vezényelni.” Pár éve sokan ag­gódtak az egészségéért, kimerültséget, la­bilitást emlegettek. „Olyan intenzíven élem át a zenét és bizonyos helyzeteket, hogy kishíján elveszítem az eszméletemet. Ezt általában jól el tudom rejteni, de vezénylés közben olykor nem.

Néhány előadás során addig jutottam, hogy azt hittem, szívinfarktust kapok. Hogy ne tegyen tönkre a zene, meg kellett húznom a vészféket.

Mára azonban újra terhelhetőnek érzi magát, csak vissza­vett a tempóból. „Időről időre hátat kell fordítanom a zenének, különben széttépne. Milyen fura, az ember kínozza magát, és mégis szépnek találja! A másik megoldás az lenne, hogy érzéketlenné válok, és robotpilótaként vezényelek, ez azonban számomra elképzelhetetlen.”

christian thielemann müpa magazin kamester
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésÚj applikációval fedezhető fel a Fiumei úti sírkert
Következő bejegyzés Zeneipari háttérmunkásoknak írt ki pályázatot a Fábián Juli Emlékalapítvány

Ajánlott Bejegyzések

Kurt Elling - forrás: BJC
Promóció

Kurt Elling klubkoncert és további százötven program a Budapest Jazz Clubban tavasszal

2023. március 29.3 perc olvasás
Otto Kubel: A Libapásztor lányka (illusztráció)
Bartók Tavasz

Klasszikus olvasmányaink és a velük kapcsolatos tévhitek

2023. március 29.7 perc olvasás
Bartók Béla
Etno magazin

Hallgasd meg Bartók Béla fonográfhengereit a Néprajzi Múzeumban!

2023. március 29.3 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Kurt Elling - forrás: BJC Promóció

Kurt Elling klubkoncert és további százötven program a Budapest Jazz Clubban tavasszal

Kemény Zsófi - fotó: Gálos Mihály Samu Promóció

Kávékantáta a Három Hollóban

Shirley Valentine - Balsai Móni - forrás: Centrál Színház Promóció

Ők a 2023-as MOST FESZT díjazottjai

Promóció

Új szakma született – A videójáték-zene meghökkentő története – II.

Káel Csaba, Herboly Domonkos, Zsoldos Dávid és Kovács Géza NFZ 100

100 éves a Nemzeti Filharmonikus Zenekar – Új sorozat indul a Papagenón

Budapesti Strauss Zenekar Promóció

Tavaszi keringővarázs – A Budapesti Strauss Zenekar koncertje a MOMkultban

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.