• Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
PAPAGENO.HU
SHOP
PRESTO
PLAY
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Az irodalom – terápia
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Film – művészet
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • FSZEK Zenei Gyűjtemény
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • Így írunk mi
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • LFKZ 60
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • 10. Színházi Olimpia
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Táncművészet felsőfokon
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • VEB 2023
  • Verdi-dosszié
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
PAPAGENO.HU
SHOP
PLAY
PRESTO
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Senki többet? Kiállítás Címlap

A kutyájukat is Andy Warhollal festetik – 100 milliós Basquiat-festmény cserélt gazdát egy magánüzletben

Szerző: Martos Gábor2020. június 5.
Facebook Twitter E-mail
Jean-Michel Basquiat: Fiú és kutya tűzcsappal – forrás: Wikiart

Két napja jelent meg az első információ a neten, és mára már több orgánum is hírül adta, hogy Jean-Michel Basquiat egyik festménye egy magánüzlet keretében „több mint 100 millió dollárért” cserélt gazdát két milliárdos, amerikai műgyűjtő között. Ha ez tényleg így történt, akkor a kérdés csak az, hogy mennyivel több az a „több”, vagyis hogy ez a most eladott-megvett kép lett-e a legdrágább Basquiat-festmény, vagy „csak” a második?

A fiatalon, kábítószertúladagolásban elhunyt Jean-Michel Basquiat (1960–1988) egyike ma a legkeresettebb művészeknek a műtárgypiacon: jelenleg nyolc olyan munkája van, amelyekért a nyilvános műkereskedelemben – tehát árveréseken – többet fizettek, mint 30 millió dollár; a legmagasabb összeg, amennyit eddig egy képéért adtak 110.487.500 dollár (30,500 milliárd forint) volt: ennyit 2017 májusában Maezava Juszaku (1975) punkzenészből lett japán divatmágnás fizetett ki a Sotheby’s New York-i árverése végén egy 1982-es Cím nélküli Basquiat-festményért. (Ezt a képet elkészülte után közvetlenül a festő akkori galériása 5000 dollárért adta el, majd 1984-ben 19.000 dollárért cserélt gazdát a Christie’s New York-i aukcióján.)

Mindmáig ez az első olyan 1980 után készült műalkotás, amelyik átlépte a 100 millió dolláros „álom-árhatárt”, egyben a legmagasabb összeg, amennyit valaha akár egy amerikai, akár egy feketebőrű művész munkájáért kifizettek.

Jean-Michel Basquiat: Cím nélkül – forrás: Sotheby’s

Két napja a Baer Faxt Art Industry Newsletter nevű internetes művészeti portál írta meg – és a hírt azóta átvette az Artnet, majd további részletekkel bővítette a New York Post és a Bloomberg is –, miszerint nemrégiben egy magánüzlet keretében gazdát cserélt egy újabb Basquiat-festmény: a Boy and Dog in a Johnnypump (Fiú és kutya tűzcsappal) című, ugyancsak 1982-ben, akrillal, zsírkrétával és spray-vel egy 240×420,5 centiméteres vászonra készült nagyméretű képet Kenneth Griffin (1968) amerikai hedge fund menedzser (akinek a vagyonát a Bloomberg 15,3 milliárd dollárra becsüli), művészetpártoló és műgyűjtő vette meg Peter Brant (1947) iparmágnástól (akivel egyébként szomszédok a floridai Palm Beachen), aki maga is jelentős műgyűjtő (és a kutyáját is Andy Warhollal festtette meg annakidején).

Brant tavaly 240 millió dollárt fizetett ki egy Central Park melletti ingatlanért (amelynek legfelső szintjére a tetőn lévő medence üvegalján keresztül árad be a fény), ahol rögtön egy nagy, nyilvános Basquiat-kiállítást is rendezett.

Részlet Peter Brant 2019-es Basquiat-kiállításából – forrás: Brantfoundation

Ken Griffin pedig – aki 2006-ban 19 millió dollárt fizetett, hogy az Art Institute of Chicago épületét egy új szárnnyal tudják kibővíteni, 2015-ben pedig 40 millió dollárt adományozott a Museum of Modern Artnak – köztudomásúlag nagyon komoly modern gyűjteménnyel rendelkezik, amelyben mások mellett Jackson Pollock, Willem de Kooning, Lee Krasner, Isa Genzken, Mark Bradford, Njideka Akunyili Crosby és Virgil Abloh alkotásai is ott vannak.

Korábban is sok magánüzletet kötött már (amelyek hogy, hogy nem, de rendre nyilvánosságot kaptak), hogy megszerezzen magának bizonyos műtárgyakat: 2006 októberében 80 millió dollárt fizetett David Geffen (1943) amerikai film- és hanglemez-producernek és ugyancsak milliárdos műgyűjtőnek Jasper Johns 1959-es False Start (Hamis kezdet) című képéért; 2015 őszén pedig megint csak vele kötött üzletet (amikor Geffennek azért kellett éppen nem kevés pénz, mert részesedést akart szerezni a The Los Angeles Times című lap kiadójában): akkor a hírek szerint 300 millió dollárt adott Willem de Kooning Interchange (1955), és 200 milliót Jackson Pollock Number 17A (1948) című festményeiért.

Willem de Kooning: Interchange – forrás: Wikiwand

(A de Kooning ezzel sokáig a legdrágább műtárgy volt a világon, de amióta Leonardo megelőzte, már „csak” a második.)

rekord árverés basquiat
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésÚjabb nyílt levelet adott ki a Színház- és Filmművészeti Egyetem
Következő bejegyzés Kelemen Barnabás: „Biztos vagyok benne, hogy a kulturális életünk visszatér a régi kerékvágásba”

Ajánlott Bejegyzések

Otto Kubel: A Libapásztor lányka (illusztráció)
Bartók Tavasz

Klasszikus olvasmányaink és a velük kapcsolatos tévhitek

2023. március 29.7 perc olvasás
Bartók Béla
Etno magazin

Hallgasd meg Bartók Béla fonográfhengereit a Néprajzi Múzeumban!

2023. március 29.3 perc olvasás
Farkas Gábor
Intermezzo

Farkas Gábor: „A világra nyitott zenész vagyok”

2023. március 28.6 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Kurt Elling - forrás: BJC Promóció

Kurt Elling klubkoncert és további százötven program a Budapest Jazz Clubban tavasszal

Kemény Zsófi - fotó: Gálos Mihály Samu Promóció

Kávékantáta a Három Hollóban

Shirley Valentine - Balsai Móni - forrás: Centrál Színház Promóció

Ők a 2023-as MOST FESZT díjazottjai

Promóció

Új szakma született – A videójáték-zene meghökkentő története – II.

Káel Csaba, Herboly Domonkos, Zsoldos Dávid és Kovács Géza NFZ 100

100 éves a Nemzeti Filharmonikus Zenekar – Új sorozat indul a Papagenón

Budapesti Strauss Zenekar Promóció

Tavaszi keringővarázs – A Budapesti Strauss Zenekar koncertje a MOMkultban

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.