• Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
PAPAGENO.HU
SHOP
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Az irodalom – terápia
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • BALKAN:MOST
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Film – művészet
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • FSZEK Zenei Gyűjtemény
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • ISON blog
  • Így írunk mi
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • LFKZ 60
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • NFZ 100
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • 10. Színházi Olimpia
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Táncművészet felsőfokon
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • VEB 2023
  • Verdi-dosszié
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
PAPAGENO.HU
SHOP
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Színház Zene Címlap

Visky András: „Hiszek a közös katarzis lehetőségében”

Szerző: Papp Tímea2020. június 4.
Facebook Twitter E-mail
Visky András - fotó: Valuska Gábor

Ha nincs a koronavírus-járvány, ma tartották volna a pécsi Kodály Központban a Trianon-kantáta ősbemutatóját, amelyet Visky András szövegére komponált Gyöngyösi Levente zeneszerző. Bár a Pannon Filharmonikusok hangversenye elmaradt, az író, költő, dramaturg, színházelméleti szakemberrel korábban, még a darab alakulása közben készített interjúnkat a téma fontossága miatt megosztjuk a Papageno olvasóival.

– Ön sok műfajú író, de talán ilyen felkérése még nem volt. Hogyan fogadta a felkérést, és hogyan indult a közös gondolkodás a zeneszerzővel, Gyöngyösi Leventével?

– Dolgoztam már zeneszerzőkkel, két operalibrettót is írtam Demény Attilának, egyszer Selmeczi Györggyel is írtunk közösen egy Vasárnapi iskola című, számomra „csupaboldogság” bibliai zenés játékot. Ezek mind kész produkciókká lettek, az operákat több változatban is játszották már, az Áhítatok című Demény-kórusmű meg a George Orwell Állatafarmja alapján írt opera Hungaroton-lemezen is elérhetők.

[add_single_eventon id=”86596″ ]

Gyöngyösi Levente munkáit már korábbról ismertem, a Gólyakalifát például a Kolozsvári Magyar Operában láttam, és mivel folyamatosan vadászom a kortárs zenét, az ő kórusműveit is hamar fölfedeztem: Orbán Györgytől Gyöngyösihez vezet az út. Munkakapcsolatunkat viszont egy váratlan, minden mozzanatában revelatív együttműködés alapozta meg: Az ember tragédiájából írunk közösen operát.

Gyöngyösi Levente hívott föl, hogy volna-e kedvem vele dolgozni a Madách-mű zenés színpadi változatán, és hát az előkészítő beszélgetések, a nagyon személyessé váló, az idő váratlan, mindig ismeretlen mélységeit visszhangoztató munkafolyamat, ami még tart persze, barátokká tett bennünket. Ez tehát a kezdet, ami nem egy „volt”, és semmiképpen sem egy befejezett múlt, remélem, hogy további közös zenés színpadi kísérlet előtt nyílt út előttünk.

Ide kapcsolódik:
Ezüstcsillanás – Indul a Pannon Filharmonikusok új sorozata

– Drámaíróként és dramaturgként pontosan tudja, hogy a színpadnak vannak törvényszerűségei – lehetőségei és korlátai egyaránt –, ami azt is jelenti, hogy a szöveg nincs kőbe vésve, az organikusan módosul(hat) a próbafolyamat során. A zenében milyen törvényszerűségeket tapasztalt, hogyan alakult ennek a fényében a szöveg? Olyan gyakorlati, nagyon praktikus momentumokra gondolok, hogy kellett-e például azért módosítani, hogy az énekeseknek könnyebben lehessen artikulálni bizonyos hangokat.

– Az előadásra szánt szövegnek az énekhez hasonlóan a színészből-énekesből kell kiindulnia. Egy hangszer csak akkor tudja megmutatni végtelen lehetőségeit, ha tiszteletben tartjuk a kifejezés határait: ebből a szép paradoxonból épülnek fel a színpadi kompozíciók, és a műalkotások általában. Én egy modernista alkatú és gondolkodású színpadi szerző vagyok, valamennyi munkám olykor egészen extrém kísérlet is egyben, de

soha nem a saját anyagomhoz ragaszkodom, hanem a vágyott egésznek rendelem alá a szövegjavaslataimat.

Organikus egész a zenemű, nem baj, ha a szövegre egyáltalán nem is figyelünk föl, mindennek zenének kell lennie. A darabjaim ráadásul főként szabadversekben íródnak, ezek esetében is a dramatikus hangzást, és nem csak az információ- vagy emócióközlést gondolom meghatározónak. Ha zeneszerzőnek írok szöveget, akkor elsőre a dramatikus ritmust tartom a legfontosabbnak, és ezt mintegy térbeli konstrukcióként fogom fel. Az oratorikus forma már nagyon régtől fogva izgat, de ebben is leginkább a közös éneklés lehetősége, ami szédületes pillanatokkal tud megajándékozni. Gyermek- és fiatal felnőtt koromban énekeltem kórusban, nagy családban nőttem fel, mi magunk is kórust alkottunk otthon, négy hangra énekeltünk, harmóniumon kalimpáltunk a magunk és a kis falusi református gyülekezet örömére. A szövegen örömmel módosítok bármilyen helyzetben, hiszen Gyöngyösi Levente zenéje nem értelmezi a szöveget, hanem megalkotja azt egy komplex zenei kompozícióban.

Ide kapcsolódik:
Hallgasd vissza – Gyöngyösi Levente járt a Capriccio stúdiójában

– Trianon 100 éve történt, de  még ma is indulatokat kavar, talán leginkább a kibeszéletlenség miatt, ami vonatkozik az egyéni sorsokra, a történelmi kontextusra és távlatokra. Mintha nem lehetne – paradox módon – az érzékeny személyesség mellett vagy mögött egyszerre tényszerűséggel, és ha nem is objektivitással vagy távolságtartással, de mégis egy külső szemszögből való rátekintéssel kezelni a témát. Illetve talán mégis, hiszen – érzetem szerint – az Ön drámáiban a múlt feldolgozása ezen a nagyon különleges szűrőn keresztül történik. Tudom, hogy roppant komplex kérdés, de mégis: Ön hogyan látja, hogyan lehet és kell „jól emlékezni”?

– Hiszek a közös katarzis lehetőségében, ez volna számomra a színház, és hát persze az előadóművészetek lehetetlen lehetősége is. Azért mondom, hogy lehetetlen lehetőség, mert a katarzis feltétele az, hogy a történelmet mint közös történetet mondjuk el és éljük át, mint a lehető legközvetlenebbül a magunkét. A katarzis éppen az indulatoknak a legfontosabb szabályozója, mindig is az volt a színház kegyelmi pillanataiban. Én a Máté- vagy a János-passiót is mint a magamét énekeltem, nagyon szerényen, sőt nevetségesen persze, de annál eltökéltebben, és így egy igazán véres és abszurd, minden mozzanatában igazságtalan eseménysorozat az evangélium, tehát az örömhír forrásává lett valahogy.

Egy alkotó ember számára Trianon elsősorban „alulról” megfogható és emberi történetként mondható el és élhető át, legalábbis ezt remélem. A meglehetősen arctalan és ijesztően érzelemmentes történelemmel szemben csak a nagyon személyes és bensőségessé vált történet tud megállni.

Ez mindenestől fogva a költészet és a zene lehetősége, az emberi méltóság feltétlen tisztelete tudniillik. Emlékezni magunkra érdemes, mert csak magunkra lehetséges, arra tehát, hogy milyen ujjlenyomatokat hagyott rajtunk egy időben már viszonylag távoli kataklizma, ami viszont megváltoztatta a föld felszínét számunkra. Itt Kolozsváron például több neve van egy utcának, különböző nemzedékek más és más utcaneveket használnak, több párhuzamos város létezik egymás mellett. A múlt időnek is van egy sajátos jelen idő-dimenziója, és a jelen időnek is egy éles múlt ideje.

Ide kapcsolódik:
Kolozsváron több párhuzamos város létezik egymás mellett - Erdélyben járt az Operaház társulata

Trianon-nyelven beszélünk, sokszor nemcsak magyarul, hanem románul, angolul, németül vagy franciául is. A GPS nekivisz a városfalnak vagy a Szamosnak, a zene visszhangoztatja az időt, és a felelős ittlét örömét nyújtja. És van még egy súlyos feltétele a katarzisnak, ez pedig az, hogy az önsajnálat tilos. Az emlékezés az önmagunk elfogadásának szép, fáradságos és fölemelő gyakorlata.

pannon filharmonikusok kolozsvár gyöngyösi levente trianon visky andrás
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésKövesd online a Vörösmarty Színház Trianon-különkiadását
Következő bejegyzés Faludy Villonja egyben Villon Faludyja is

Ajánlott Bejegyzések

Valerij_Gergijev - fotó: Mike Vilchuk
Intermezzo

Valerij Gergijev lett a Bolsoj Színház új igazgatója

2023. december 2.1 perc olvasás
Erdély blog

A Chicagóval készül szilveszterre a sepsiszentgyörgyi színház

2023. december 2.3 perc olvasás
Danilo Pérez - fotó: Tito Herrera
Müpa magazin

Mester és tanítvány – Együtt lép fel Danilo Pérez és Szabó Dániel a Müpában

2023. december 2.2 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Promóció

Konyharegék – Megjelent az Eötvös10 és Terézváros különleges receptkönyve

Promóció

Varázslatos Advent a Zeneakadémián

Lantos István - fotó: MMA / Nyirő Simon Zene

„A hazámat szolgálom” – Interjú Lantos Istvánnal

Promóció

Karácsonyi ráadáskoncerttel és jótékonysági kamarakoncertekkel készül az adventre a Concerto Budapest

Mocsári Károly Promóció

Rachmaninov-dalokkal folytatódik a Rádiós estek sorozat a Zeneakadémián

Klukon Edit és Ránki Dezső - fotó: Felvégi Andrea / Fesztivál Akadémia Budapest Promóció

Adventi koncertek a Ránki családdal

A Hajdú-Bihar Vármegyei Prima Gála – fotó: Czeglédi Zsolt Debrecen

Vármegyei Prima díjat kapott a 100. évfordulóját ünneplő Kodály Filharmonikusok

Bódis Gábor, Flór Péter, Polyák Levente és Szücs Balázs (balról jobbra) Promóció

A velünk élő Erzsébetváros – Utolsó alkalmához érkezett az ERöMŰVHÁZ sorozata

Swing-swing VEB 2023

Táncolj a Swing-swinggel decemberben is!

Adventi hangulat a Várkert Bazárban Promóció

Adventi feltöltődés a Várkert Bazárban

Szűcs Máté Promóció

Szűcs Máté előadásában, új befejezéssel szólal meg Bartók Brácsaversenye

Ács Dominika – forrás: MVM Zrt. A zeneművészet Junior Primái

Ács Dominika: „Akkor vagyok igazán önmagam, ha a színpadon állhatok”

Promóció

Egy új ország kultúrájának megteremtése – Bronislaw Huberman élete

Laki Péter - fotó: Forgó Béla Színház

Mindig tiszta lappal indulva – Beszélgetés Laki Péterrel

Okos Viola - forrás: Nagy Eszter Fruzsina Folk

Okos Viola: „A népzene és a könnyűzene is az életem része”

VEB 2023
Tenebrae Choir & Nigel Short - forrás: VEB2023-EKF VEB 2023

Adventi koncertsorozattal érkezik Veszprémbe a Fructus Labiorum fesztivál

Swing-swing VEB 2023

Táncolj a Swing-swinggel decemberben is!

VEB 2023

Újabb street art alkotásokkal gazdagodott Veszprém

A VeszprémFest20 című könyv - forrás: VeszprémFest VEB 2023

Exkluzív könyvvel ünnepli 20 éves születésnapját a VeszprémFest

Bukta Imre - fotó: Barakonyi Szabolcs VEB 2023

Közös többszörös – A Bakony-Balaton művészeti életét mutatja be a Capa Központ eseménye

A 2022-es Socio Summit - forrás: sociosummit.hu VEB 2023

Socio Summit 2023 – A kultúra és az együttműködés lehetőségeiről rendeznek konferenciát Veszprémben

VEB 2023

Ezekkel a programokkal vár a Veszprém-Balaton Régió advent idején

Nagy Emma Quintet - fotó: Scholtz Kristóf VEB 2023

Világsztárokkal és fiatal előadókkal érkezik a Veszprém Jazz Fesztivál

Csillag Zsolt, Markovics Alíz és dr. Gelencsér András - forrás: VEB2023 VEB 2023

Stratégiai együttműködés jött létre a Digitális Tudásközpont és a Pannon Egyetem között

Fotó: Zsiga Pál VEB 2023

Véget ért az idei Music Hungary Konferencia & Showcase

- fotó: Toroczkai Csaba VEB 2023

Ezekkel a programokkal vár Veszprém és környéke novemberben

Egry 140 kiállítás - forrás: helloveb.hu VEB 2023

Meghosszabbították a veszprémi Egry 140 kiállítást

Swing-swing kávéház Promóció

Táncolj a Swing-swinggel novemberben is! 

Veszprém és a Bakony-Balaton régió - Fotó: VEB2023 EKF VEB 2023

A Veszprém-Balaton régióról nyílt fotókiállítás New Yorkban

VEB 2023

Irodalom Éjszakája – Világirodalmi sétával vár Európa kulturális fővárosa

Hírlevél

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.