Papageno Radio
- hirdetés -
Címlap Francis Bacon legalább 30 képet festett múzsájáról, mégis ez kell most mindenkinek

Francis Bacon legalább 30 képet festett múzsájáról, mégis ez kell most mindenkinek

Papageno Fanfár
Iratkozzon fel hírlevelünkre és hetente elküldjük Önnek a világ legfontosabb kulturális híreit!

Rembrandttól (június 8.) Bridget Riley-ig (július 17.) jó pár művész kiemelkedő munkáira hívtuk már itt fel a figyelmet az elmúlt hetekben a Senki többet? blogban a Sotheby’s július 28-ra tervezett nagy londoni árverésének kínálatából. Most, egy héttel az esemény előtt még egy olyan vásznat mutatunk be, amelyikért alighanem komoly verseny fog majd zajlani a gyűjtők között.

A brit festő Francis Bacon (1909–1992) is többször szerepelt már ezeken a hasábokon, ami igazán nem meglepő, hiszen ma ő az egyik legjobban keresett és így az egyik legsikeresebben is szereplő művész a világ műtárgypiacán. Eddig huszonkét munkája kelt el 30 millió dollárnál magasabb áron árveréseken – ennél többször csak Pablo Picasso és Andy Warhol neve fordul elő ebben az ár-magasságban –, és idén is eddig az ő egyik munkáját adták el a legdrágábban (erről március 14-én, majd július 1-jén írtunk ugyanitt).

- hirdetés -

Most a Sotheby’snél egy olyan festményét fogják árverezni, amelyik eddig még soha nem szerepelt aukción. Az 1986-ban festett Portrait of John Edwards (John Edwards portréja) című vászonnak eddig mindössze két tulajdonosa volt: az első 1987-ben a Marlborough Galleryben vásárolta meg a képet, majd valamikor eladta azt egy chicagói műgyűjtőnek, aki most áruba bocsátja. A ház előzetesen 12–18 millió fontra (15,1–22,6 millió dollár; 4,644–6,966 milliárd forint) becsüli a művet.

Francis Bacon: John Edwards portréja – forrás: Sotheby’s

A képen (persze Bacon stílusában, tehát a figurális és az absztrakt ábrázolás határmezsgyéjén táncolóan megfestve) látható férfi, John Edwards (1949–2003) 1974-től volt a festő barátja, társa és múzsája, akiről legalább harminc festményt készített. Ezek közül a Three Studies for a Portrait of John Edwards (Három tanulmány John Edwards portréjához) című 1984-es triptichont 2014 májusában a Christie’s New York-i aukcióján 80.805.000 dollárért (17,886 milliárd forint) vette meg valaki (ugyanez a festmény 2001 februárjában a Christie’s londoni árverésén 3.083.750 fontért – 4.497.885 dollár – cserélt gazdát).

Francis Bacon: Három tanulmány John Edwards portréjához – forrás: Christie’s

Ez az összeg azonban még mindig messze elmarad Bacon jelenlegi legdrágábban elkelt munkája árától. A Three Studies of Lucian Freud (Három tanulmány Lucian Freudról) című, ugyancsak három festményből álló 1964-es, Bacon korábbi barátját megörökítő triptichonért 2013 novemberében a Christie’s New York-i árverésén 142.405.000 millió dollárt (31,7 milliárd forint) adott Elaine Wynn (1942) milliárdos amerikai üzletasszony és műgyűjtő (miközben ezt a munkát 1967-ben potom 2850 dollárért lehetett megvenni).

Ide kapcsolódik:
Ókori drámatrilógia ihlette Bacon-triptichon kerül kalapács alá

Ami viszont Bacon „szóló-munkáit” (vagyis nem a három képekből álló triptichonjait) illeti, ott a legtöbbet eddig a Portrait of George Dyer Talking (George Dyer portréja beszéd közben) című 1966-os vászonért adták. A festő legnagyobb szerelmét ábrázoló egyik képéért 2014 februárjában a Christie’s londoni árverésén 42.194.500 fontot (70.042.870 dollár; 15,9 milliárd forint) fizetett a licitek nyertese (ez a festmény 2000-ben a Christie’s New York-i árverésén 6,6 millió dollárért kelt el, és akkor ez volt a szerző árverési rekordja).

Francis Bacon: George Dyer portréja beszéd közben – forrás: Christie’s

Francis Bacon 1992-ban, 82 éves korában hunyt el egy szívrohamban Madridban. Teljes hagyatéka utolsó társára, Edwardsra szállt. Ő pedig Bacon utolsó, több mint három évtizeden át használt londoni műtermét úgy, ahogy volt, a dublini Hugh Lane Gallerynek adományozta, akik a teljes anyagot – az eredeti padlótól és ajtóktól a polcokon és bútorokon át az ott talált száz összehasogatott festővászonig, a könyvekig, a mintegy másfélezer fotóig és az ecsetekig – a festő szülővárosába szállították, és ott tíz restaurátor három évi munkájával pontosan rekonstruálták, és mindenki által látogathatóvá tették.

Francis Bacon rekonstruált műterme a dublini Hugh Lane Galleryben – forrás: Wikimedia

Így aztán most bárki megtekintheti, hogy ezek a ma már ennyire drága képek hol, pontosabban milyen körülmények között születtek.

Promóció

- hirdetés -

Olvassa és hallgassa a Papagenót mobilon is!

- hirdetés -
X
X