Többször is írtunk már itt Senki többet? blogban a Sotheby’s július 28-ra tervezett nagy árveréséről (ahol többek között egy Rembrandt-festmény is kalapács alá kerül majd); most ennek egy újabb sztárdarabját jelentették be. Az egyik legkeresettebb kortárs női művész, Bridget Riley egy egymillió dolláros festményét. Ráadásul a mű eladója sem akárki: a British Airways légitársaság. A kép eddig az ő Heathrow repülőtéri VIP-várójukban lógott.
- hirdetés -

A Sotheby’s bejelentése szerint a brit nemzeti légitársaság – amelyik a többi utazási vállalathoz hasonlóan a járvány okozta komoly bevételkiesés következtében nehéz anyagi helyzetbe került – egy tizenhét darabból álló műtárgyegyüttest ad be értékesítésre a gyűjteményéből, hogy az ezért kapott összeggel csökkentse a veszteségeit.
A képek alkotói között olyan nevek vannak, mint Damien Hirst, Julian Opie, Marc Quinn, Terry Frost, Patrick Heron, George Shaw, vagy Peter Doig. Az 1500 és 30.000 font közötti összegekre becsült munkák részben nyomatok, résztben festmények, amelyek eddig a British Airways különböző irodáit, tárgyalóit díszítették.
A légitársaság egyébként az első olyan vállalat, amelyik a járványhelyzet matti veszteségeinek pótlása érdekében árverésre viszi műtárgy-gyűjteményének egy részét. (A kollekciót az Artwise nevű műkereskedelmi tanácsadó cég sok év alatt vásárolta össze, az most nagyjából ezerötszáz műalkotást számlál, többek között olyan alkotóktól, mint Chris Ofili, Janet Cardiff, Anish Kapoor, Donald Judd, vagy Tracey Emin.)
A művek nagyrészét az árverezőház a július 20. és 30. közötti modern és háború utáni brit művészet online aukcióján indítja, kivéve a legértékesebbnek tartott darabot, amelyik a július 28-i élő árverésen kerül az érdeklődők elé. Ez pedig nem más, mint a brit festőnő, Bridget Riley (1931) 1982-ben készített Cool Edge című vászna, amelyért a ház előzetesen 800.000–1,2 millió fontot (311,7–467,5 millió forint) közötti összeget vár.
Riley ma egyike a legsikeresebb női művészeknek, munkái olyan nagy múzeumok gyűjteményeiben is ott találhatók, mint a londoni Tate Modern vagy a New York-i Museum of Modern Art. Ezt a festményét azonban mindeddig csak azok a kivételes helyzetben lévő utasok láthatták, akiknek megadatott, hogy a londoni Heathrow repülőtéren a British Airways egyik luxusszalonjában várakozhassanak a gépük indulására.

Riley festménye 2011-ben a londoni Heathrow repülőtéren a British Airways VIP-várójában – forrás: Artwise
Riley – aki 1968-ban a Velencei Képzőművészeti Biennálén Nagy-Brittaniát képviselte, és az első női művész volt, aki akkor elnyerte a seregszemle festészeti díját – a műkereskedelemnek is rendszeres és sikeres résztvevője. Eddigi több mint ezerkétszáz aukciós megjelenése között 2006 júniusában Londonban a Sotheby’snél például 300.000–400.000 fontos becsérték után 1.184.000 fontért vette meg valaki az 1966-os Untitled (Diagonal Curve) (Cím nélkül – Átlós ív) című vásznát.

Bridget Riley: Untitled (Diagonal Curve) – forrás: Christie’s
Ugyanez a festmény 2016 júniusában újra kalapács alá került, megint Londonban, de a Christie’snél, és akkor már a 2,5–3,5 millió fontos előzetes becslést is jóval túlszárnyalva 4.338.500 fontot adtak érte. Ez eddig Riley legmagasabb elért aukciós ára. A második legtöbbet, 2.882.500 fontot 2014 februárjában ugyancsak Londonban és ugyancsak a Christie’s árverésén fizették ki a Chant 2 (Ének 2.) című 1967-es festményért.

Bridget Riley: Chant 2 – forrás: Christie’s
Nem sokkal maradt el ettől az ártól ugyanott 2019 októberében az Orphean Elegy 7 (Orfeusz éneke 7.) című 1979-es vászon sem az érte megadott 2.831.250 fonttal. 2020 februárjában pedig ismét Londonban, de ezúttal a Sotheby’s aukcióján jutott 2.715.000 fontos árig az 1963-ban festett Shift (Elmozdulás) című munkája (amelyik 2016 júniusában a Christie’s londoni árverésén még „csak” 1.426.500 fontért cserélt gazdát).