• Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Capriccio
  • English
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • ARTE blog
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Beszélő képek
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Erdély blog
  • Esterházy
  • eSzínház Fesztivál
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fesztivál Akadémia
  • FOCUS on You
  • Hallomások
  • Hagyományok Háza
  • Haydneum
  • ICMA blog
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Mindent Kocsisról
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Operaház
  • Oroszlánkörmök
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • PeterPress
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў blog
Facebook Instagram Vimeo YouTube
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Capriccio
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Ruttkai és kora Színház Címlap

A franciák, akik a feje tetejére állították a filmművészetet

Szerző: Rácz Ráchel2020. augusztus 16.
Facebook Twitter E-mail
Delphine Seyrig a Tavaly Marienbadban című alkotásban - forrás: YouTube

Az ötvenes évek közepére nagyjából felnő az a nemzedék, amely már nem kíván többé az elavultnak titulált hagyományok szerint élni. Indul az éles kulturális paradigmaváltás, dübörög a Rock’n’Roll, James Dean és Marlon Brando pedig farmerben és bőrdzsekiben hozza az ívet, az ifjú dühös nemzedéket képviselve. Filmes szempontból a húszas évek óta nem volt olyan jelentős stilisztikai revolúció, amely 1955-1958 táján indul – és tart egészen 1968-ig. A feje tetejére áll a mozi!

Négyszáz csapás (1959)

Francia új hullám

A francia új hullám két aspektus mentén szerveződik. Az első, az egyfajta esztétikai aspektus, amely a stílus szellemi alapjait körvonalazza. Ehhez kapcsolódik André Bazin filmesztéta és köre (köztük a francia új hullám rendezőgárdája), akik megalapítják az egyik legnagyobb hatású filmes folyóiratot, a Chaiers du Cinemát. Bazin, Francois Truffaut, Jean-Luc Godard és társaik elítélik a cukros, hamiskás műfaji filmeket és a film noirt, a neorealizmust, valamint a francia lírai realizmust hirdetik elfogadható, tovább gondolható filmes perspektívának. A húszas évek avantgárd tendenciái további dramaturgiai inspirációt jelentenek a francia új hullám számára.

Zazie a metróban (1960)

A másik fontos tényező a stílus kialakulásához, az a gazdasági tényező, amely által a filmgyártók lehetőséget adnak alacsony költségvetésű, ám kreatív produkciók elkészítéséhez a pályakezdő nemzedék számára. A reformista filmkészítés fő jellemzői: a stúdiók elhagyása, az autentikus helyszínek beemelése, a színészek helyett amatőr szereplők, vagy pályakezdő színészek alkalmazása. Ebben a pezsgő érában kezdi pályafutását az ifjú Jean-Paul Belmondo, Anna Karina, Jean Seberg, vagy Jeanne Moreau és olyan alkotások születnek mint a Felvonó a vérpadra (1958), a Kifulladásig (1960), a Jules és Jim (1962) vagy a Bolond Pierrot (1965).

„Rive Gauche”

A francia új film másik csoportja az intellektuális „Rive-Gauche”, azaz a „balpartiak” (a Szajna bal partján) tanyázó értelmiségiek, akik a modern művészfilm úgynevezett előfutárai. Marguarite Duras, Alain Robbe-Grillet, Alain Resnais az objektív regény mentén alakítják sajátos filmes formanyelvüket, lásd a Szerelmem Hirosimábant (1959), vagy Tavaly Marienbadbant (1961):

Letisztulás, klasszikus modern

A hatvanas évek második fele a csillapodásról, a letisztulásról szól (kivéve Jean-Luc Godard esetét, akinél a stilisztikai radikalizmus politikai radikalizmusba fordul a ’68-as események hatására.) 1968 után ritkulnak a provokatív motivációk, az ugróvágások, az absztrahálások. Helyükre kerül egy letisztultabb formanyelv – az újításokat harmonikusan alkalmazva és beépítve. Ilyen a A mississippi szirénje (1969), Az élet dolgai (1970) és Az utolsó metró (1980):

 

A kortárs rendezők előszeretettel merítenek a forradalmi filmes újítóktól, Tarantino például Godardtól. A menyasszony feketében (1968) volt inspirációs forrás a Kill Bill számára.

https://www.youtube.com/watch?v=xbb7LBLJvoc&t=4s

francia film ruttkai éva
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésA lusta, figyelmetlen nézők miatt alakult ki a színpadi maszkviselés
Következő bejegyzés Amúgy hollandoknál

Ajánlott Bejegyzések

Matisse-kiállítás a Szépművészeti Múzeumban - fotó: Palkó György
Múzeum+

„Aki hajlandó körülnézni, mindenütt meglátja a virágokat” – Matisse-kiállítás a Szépművészetiben

2022. július 6.8 perc olvasás
A Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara - fotó: Hirling Bálint / Müpa
JM blog

Koncertmesteri és klarinét-próbajáték a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekaránál

2022. július 6.3 perc olvasás
Rutkai Bori Banda
Városmajori Szabadtéri Színpad

Szülinap–Fülinap a Boriverzumban – Interjú Rutkai Borival

2022. július 6.3 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Kayamar Kórusblog

Budapesten rendezik meg idén a nemzetközi MUCE Kórusfesztivált

Francesco Meli - fotó: Victor Santiago Promóció

Francesco Meli: „Mindig vannak új felfedezések a partitúrában”

Promóció

Kék rapszódia a Fertőrákosi Barlangszínházban – Játék

Várallyay Kinga Promóció

Várallyay Kinga: „A Kék rapszódia egy igazi sikerdarab”

100 Tagú Cigányzenekar - forrás: Margitszigeti Szabadtéri Színpad Promóció

Prímás parádé a 100 Tagú Cigányzenekarral a Margitszigeten

Keller András - forrás: Concerto Budapest Promóció

Válogassa össze bérletét a Concerto Budapest koncertjeiből!

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.