„Olivier Messiaen Catalogue d’oiseaux (Madárkatalógus) című zongoraciklusa amellett, hogy a modern zene egyik legmonumentálisabb alkotása, a valaha zongorára (vagy általában: billentyűs hangszerre) komponált zenék között is az egyik legnagyobb katedrális” – olvashatóak Borbély László zongoraművész gondolatai a 2020 tavaszán rögzített Messiaen-lemeze kísérőfüzetében. Az album bemutatója 2020. november 20-án (pénteken) este 6 órakor lesz a Francia Intézet dísztermében.
A lemezt a Hunnia Records & Fim Production adja ki.
Borbély László Junior Prima és Artisjus-díjas zongoraművész a Zeneakadémián
szerzett kitüntetéses egyetemi művész-tanári diplomát, majd ugyanott „Summa cum
Laude” minősítéssel fejezte be doktori tanulmányait (DLA). Több alkalommal lett
helyezett országos, illetve nemzetközi versenyeken, köztük a rangos Nemzetközi Liszt-
Bartók zongoraversenyen Budapesten, illetve Los Angelesben. Aktív előadóművészként
Európa és a tengerentúl számos országában koncertezik szólistaként és kamarazenészként egyaránt. Rendszeres koncerttevékenysége mellett a Zeneakadémia adjunktusa. Repertoárján több száz év zenéje szerepel, a kora barokktól a kortárs művekig. Az utóbbi években több lemezt is készített a Hunnia Recordsnál, tavaly rögzítette Bach Goldberg-variációk című művét.
Borbély László megjelenés előtt álló Messiaen-lemeze immár a negyedik, a Hunnia Records-nál készült albuma, emellett idén szeptemberben Bach: A fúga művészete című ciklusának felvételére készülnek.
A művész mindezeken felül még számos különleges koncert előtt áll, melyek a teljesség igénye nélkül a következők: közreműködés a Fesztivál Akadémia 2020 („Fellélegzés”) rendezvényein, Ligeti György tizenkét zongoraetüdje a Magyar Rádió „Zenebeszéd” sorozatában, szólóest Glenn Gould emlékére a Zeneakadémia Solti-termében, kétzongorás koncert a CAFe Budapest 2020 Fesztiválon (Kiss Péter zongoraművésszel), ezt pedig a Szilágyi Szabolcs fuvolaművésszel közös (szintén a Hunniánál megjelent) „Parallel Lives” stuttgarti premierje, majd a szóban forgó Messiaen-album budapesti bemutatója követi a Francia Intézetben. A tavaly megjelent Goldberg-variációk CD premierje, mely a járványhelyzet miatt 2021 márciusára lett elhalasztva, a BMC-ben kerül majd megrendezésre.
A háromlemezes Messiaen-kiadvány IDE KATTINTVA már most is elérhető.
„Egy magamfajta zongoristának élete megkülönböztetett eseménye egy ehhez hasonlóan összetett remekmű interpretálása, mely szellemi-lelki- fizikai értelemben egyaránt extrém vállalkozás. E strukturális bonyolultság ugyanakkor sosem válik zavaróvá, tekintve, hogy ennek a zenének a „bonyolultsága” a horizont folytonos tágulását eredményezi a hallgatóban, aki egy hangzó koordináta-rendszer részeseként válik maga is a felhangzó mű résztvevőjévé. Ez a komplexitás maga a Rend felvillanása, melyben az Idő – hasonlóan Salvador Dalí szétolvadó óráihoz – kitágul.
„Tout est vrai (Minden valódi)” – olvassuk a műről készült első hanglemez szerzői előszavában. Messiaen, aki módszeresen gyűjtötte a világ minden tájáról származó madárfajok énekét, azokat a lehető legpontosabban, szó szerinti idézetként jegyezte le műveiben. Ez számára kizárólag így volt összeegyeztethető mélyen megélt hitével, a „Tout est vrai” áttételesen pedig pontosan azt jelenti, hogy műveinek nem ő saját maga az alkotója, hanem Isten.
A zeneszerző csak eszköz, médium lehet.
E műről csak a legnagyobb elragadtatottság hangján tudok írni. Zongoraművész létemet totálisan átformálta a legelső pillanattól kezdődően és teszi ezt mind a mai napig. Messiaennal való első találkozásom mondhatni egy „jelenés”-sel ért fel, korábbi életemet egy szempillantás alatt kimozdította addigi medréből. Talán pontosan azért, mert Messiaen azt tudja, amit csak az igazán legnagyobb szerzők; nevezetesen, hogy zenéjének mindahány eleme egy önálló dimenziót, különösen nála hangzó (színes) aurát épít ki az egyes hangok körül, hasonlóan az itáliai reneszánsz mesterek alkotásain a kép síkjából szinte „kibillenő” glóriákhoz.”
„Messiaen előszeretettel használja az impalpable (megérinthetetlen, kitapinthatatlan) előadói utasítást. Nem véletlenül; műveiben a láthatatlan kitapinthatatlanságával lépünk be a látható és kitapintható transzcendensbe. Itt valami olyannal kell szembesülnünk, ami létünkkel első látásra összeegyeztethetetlen.
A lemezt Édesanyám emlékének ajánlom.”
Borbély László
További információkért keresse fel a művész honlapját!