Papageno Radio
- hirdetés -
Címlap Anarchistából lett a cseh avantgárd egyik legjelentősebb női művésze

Anarchistából lett a cseh avantgárd egyik legjelentősebb női művésze

Papageno Fanfár
Iratkozzon fel hírlevelünkre és hetente elküldjük Önnek a világ legfontosabb kulturális híreit!

Új árverési rekord született nemrégiben Prágában: az Adolf Loos aukciósház októberi árverésén a világban Toyen néven ismert cseh avantgárd művész egy vásznáért több mint 78 millió cseh koronát (csaknem 3 millió euró; kereken 1,050 milliárd forint) fizetett ki egy vevő, amivel a kép nemcsak festője legdrágább alkotása lett, de egyúttal ez a legmagasabb összeg, amennyit valaha árverésen egy cseh művész munkájáért adtak a világon. Ja, és Toyen ráadásul nő!

Marie Čermínová (1902–1980) Prágában született, és még csak tizenhat éves volt, amikor az anarchista mozgalmak iránti vonzódása hatására elhagyta a családi házat. Festeni kezdett, és 1923-ban csatlakozott a cseh avantgárd Devětsil-művészcsoporthoz. Ugyanekkor a cseh nyelvben a férfiak és a nők megkülönböztetésére használt név-végződések elleni tiltakozásul veszi fel a francia „polgár” (citoyen) szóból „lefaragott”, nyelvileg semleges, a nemre nem utaló Toyen nevet. Művésztársaival együtt a húszas évektől kezdve ő is kapcsolatot talált a különböző nyugat-európai avantgárd mozgalmakkal, például a szürrealistákkal, köztük André Bretonnal – aki nagyon nagyra tartotta a cseh művészt – és Paul Eluárd-ral. Hamarosan Párizsba utazik, és attól fogva a háború végéig felváltva él a hazájában és Franciaországban, majd 1947-ben végleg Párizsba költözik, és haláláig ott él.

- hirdetés -

Toyen idővel a cseh avantgárd művészet egyik legfontosabb szereplője lett, akinek művészettörténeti jelentősége ma már a műtárgypiacon is visszaigazolódik. 2017-ben például az 1929-ben festett Alkonyat az őserdőben című vásznáért egy prágai árverésen 36 millió cseh koronát adtak (az akkor olyan 460 millió forint volt). 2019 decemberében a prágai Galerie Kodl aukcióján az 1925-ös Fekete Paradicsom című festménye 18 millió koronás kikiáltásról indítva végül 31,7 millió koronás árat ért el, ami abban az évben a negyedik legmagasabb összeg volt, amit Csehországban árverésen egy műalkotásért kifizettek.

Toyen: Fekete Paradicsom – forrás: Galerie Kodl

Most októberben pedig Toyen felért a csúcsok csúcsára: a prágai Adolf Loos árverezőházban a La Dame de Pique (Pikk dáma) című, 1926-ban festett képéért – 30 millió koronás kikiáltásról indítva – végül 78.650.000 cseh koronát (2.912.960 euró) fizetett ki valaki; a ház illetékese szerint egy külföldi, New Yorkból licitáló vásárló. Ez az összeg nemcsak a festőnő szerzői ár-rekordja, de eddig sem Csehországban nem fizettek ennyit soha árverésen egyetlen műalkotásért, sem pedig a világban nem adtak még soha ekkora összeget egyetlen cseh művész munkájáért sem.

Toyen: Pikk dáma – forrás: Adolf Loos Apartment and Gallery

Toyen ezzel Oskar Kokoschka (1886–1980) egy festményét taszította le a legdrágább csehországi aukciós ár-csúcsról; az eddigi rekordot az osztrák művész egy 1934-ben a cseh fővárosban festett látképe tartotta: a Prága – Kilátás a keresztes lovagok kolostorából című vászon tavaly októberben ugyancsak az Adolf Loos árverezőháznál került kalapács alá, és ért el ott 68,25 millió koronás leütés után a jutalékokkal együtt 78,5 millió koronás végső árat.

Oscar Kokoschka: Prága – Kilátás a keresztes lovagok kolostorából – forrás: Adolf Loos Apartment and Gallery

Jövőre egyébként Toyennek nagy retrospektív kiállítást terveznek Párizsban és Prágában is, ami alighanem még tovább fogja növelni az ismertségét, a sikerét, és ezzel együtt alighanem az árait is.

Promóció

- hirdetés -

Olvassa és hallgassa a Papagenót mobilon is!

- hirdetés -
X
X