Papageno Radio
- hirdetés -
Címlap Lírai ecsetvonások - A porté- és tájképfestészet találkozása két fiatal művész alkotásaiban

Lírai ecsetvonások – A porté- és tájképfestészet találkozása két fiatal művész alkotásaiban

Papageno Fanfár
Iratkozzon fel hírlevelünkre és hetente elküldjük Önnek a világ legfontosabb kulturális híreit!

A Várfok Galéria két művészének, az osztrák Martin C. Herbstnek és a marosvásárhelyi születésű Herman Leventének közös kiállítása nyílt a budapesti Osztrák Kulturális Fórumban. Két külön alkotói világ és eltérő attitűd, ami közös bennük a bravúros festői tudás, a lírai ecsetkezelés és a klasszikus festészeti hagyományokból kiinduló, friss és jelenvaló ábrázolásmód. Két nagy múltú műfaj, a portré- és a tájképfestészet találkozásának lehetünk tanúi a Frikció című tárlaton, melynek kurátora Kosinsky Richárd művészettörténész.

Martin C. Herbst & Herman Levente: Frikció, Osztrák Kulturális Fórum, Budapest fotó: Várfok Galéria

- hirdetés -

Martin C. Herbst munkásságát a különböző metálfelületeken mesteri módon megfestett arcképek határozzák meg. A portrék hűvös távolságtartása, hipnotikus szépsége és optikai játéka a 16. századi manierista portréfestészetet idézik. Alakjai gyakorta mitológiai utalásokat és művészettörténeti előképeket hordoznak. A formai kapcsolatokon túlmenően Herbst művészetének eszménye, mely egyfajta ideális emberábrázolásban ragadható meg, szintén visszanyúlik a 16. századi firenzei és római festészeti törekvések mögött húzódó humanista szemlélethez.

Martin C. Herbst: Amina 2017, olaj, alumínium, 99x128x28cm Fotó: Martin C. Herbst

A konvex és konkáv félgömbök, gömbök és gyűrt alumíniumlemezek szuggesztív, lendületes gesztusokkal és expresszív színekkel megfestett arcok hordozói. Tekintetük és az alkotások térbe kiemelkedő formái révén interakció jön létre a művek és a néző között, aki a térben való sétálás révén nemcsak más-más „arcát” fedezheti fel az ábrázolt portréknak, hanem a fémes felületekben önmaga torzított tükörképével találkozhat. Így válik szereplőjévé Martin C. Herbst kutatásának, mely a valóság és az illúzió kérdéseit boncolgatja, folytonos játékra hívva és próbára téve érzékszerveinket.  

Herman Levente: Blokk 2020, olaj, vászon, 50×90 cm Fotó: Herman Levente

Hasonlóan kettős világ határozza meg Herman Levente festészetét, ahol a valóságban felsejlő trancendens furcsa bizsergető érzése keríti újra és újra hatalmába a nézőt. (Herman Levente műveiről már korábban írtunk.

Már Herman korábbi monumentális sorozataiban – Tervek az Új Paradicsomhoz, Autóportrék, Nyomok, Zóna – is megszokhattuk, ahogy a sivár szocreál épületek, ipari betontömbök, elhagyott rozsdásodó autók és hajók magánya, magára maradottsága nekifeszül a természet vitális erejének, a romok közül kisarjadó zöld szín reményének. Ez a kettősség legújabb képein hatványozódik, de fordul a nézőpont, míg eddig az emberiség nyomai voltak a képeken uralkodó motívumok, addig most a természet kerül fókuszba. A szürke lakótömbök mint ködből előbukkanó jelenések, távoli múlt relikviái sejlenek fel, majd ezek is eltűnnek és a végtelen mezőkön már csak egészen apró jelek utalnak az emberi létezésre, mint például a Led című kép parányi vörös pöttye.

Herman Levente: Led 2020, oil olaj, vászon, 80 x 100 cm Fotó: Herman Levente

A táj végtelenül érzékenyen van megfestve, az aprólékosabb és elnagyoltabb festői gesztusok, a szándékos lefolyatások ellenére a kompozíció egy fotó hatását kelti: pusztán egy sávban tűnik élesebbnek a kép, mögötte és előtte elmosódott, párába vesző absztrakt foltokat látunk. Páratlan az a festői tudás, ahogyan Herman Levente ezeket a letisztult, egyszerűnek tűnő tájakat képes megtölteni a legfinomabb fokú líraisággal. Nincs sallang, nincs szépelgés, felesleges ecsetvonások vagy erőteljes színek, mégis megindít minket a ködben derengő táj, elveszünk abban az elképesztő vizuális élményben, ahogyan Herman a kavicsok és a fűszálak éles-életlen csoportjaival épít fel egy táguló érzetet keltő végtelen teret.

Herman Levente: Lila Köd 2020, olaj, vászon, 100×120 cm Fotó: Herman Levente

Herman Levente (Marosvásárhely, 1976) 2007-ben csatlakozott a Várfok Galéria állandó művészköréhez és az utóbbi években számos sikert könyvelhetett el. Több alkotása megtalálható jelentős magyar és nemzetközi gyűjteményekben, például a Magyar Nemzeti Galériában, az athéni Frissiras Múzeumban, a tengerentúlon pedig a 21c Múzeumban, Kentuckyban (USA).  Ezen kívül műveit számos országban bemutatták egyéni kiállításokon, többek között Milánóban, Tallinnban, Bukaresten vagy Pekingben. A művész munkái Európa-szerte számos nagy magángyűjtemény részét képezik.

Martin C. Herbst: ReRe2.V.27 2019, olaj konvex tükrön, ⌀ 28 cm Fotó: Martin C. Herbst

A Várfok Galéria állandó művészköréhez szintén 2007-ben csatlakozott Martin C. Herbst (1965, Salzburg) alkotásaival a világ számos pontján jelen van, egyéni kiállításai sorra nyílnak Miamiban, Torontóban, New Yorkban, Párizsban, Amsterdamban, Düsseldorfban. Művei világszerte kiállításra kerültek presztízsértékű művészeti vásárokon (The Armory Show New York, Art Basel Miami, Scope Basel / Miami / New York, Art Miami, Contemporary Istanbul) és gyűjteményekben, magánmúzeumokban olyan művészek alkotásai mellett szerepelnek, mint Ai Wei Wei, Anish Kapoor, Christo és Dale Chihuly.

Martin C. Herbst & Herman Levente: Frikció

 

Kurátor: Kosinsky Richárd művészettörténész

 

Osztrák Kulturális Fórum (1068 Budapest, Benczúr u. 16.)

 

A kiállítás 2020. november 27-ig ingyenesen látogatható, hétfőtől péntekig 9 és 16 óra között.

Promóció

- hirdetés -

Olvassa és hallgassa a Papagenót mobilon is!

- hirdetés -
X
X