Papageno Radio
- hirdetés -
Címlap Az elmúlt évek egyik legsikeresebb női alkotójának két festményéért szállhatnak harcba ismét...

Az elmúlt évek egyik legsikeresebb női alkotójának két festményéért szállhatnak harcba ismét a műgyűjtők

Papageno Fanfár
Iratkozzon fel hírlevelünkre és hetente elküldjük Önnek a világ legfontosabb kulturális híreit!

December elején tartja a Phillips árverezőház következő 20. századi és kortárs műveket felvonultató nagy aukcióját. Az online megtartandó eseményen számos izgalmas tételt terveznek kalapács alá vinni, köztük Joan Mitchell két festményét is, amelyekért a ház igencsak magas leütéseket vár. 

Az elmúlt évek nemzetközi műkereskedelmében egyre sikeresebb női alkotók között is kiemelkedik az amerikai expresszionista Joan Mitchell (1925–1992), akinek csak a két nagy vezető aukciósháznál, a Christie’snél és a Sotheby’snél eddig huszonnégy munkája ért el ötmillió dollárnál magasabb árat, és akiről éppen emiatt itt a Senki többet? blogban is többször esett már szó (legutóbb például idén május 22-én, vagy szeptember 10-én).

- hirdetés -

A harmadik legnagyobb nyugati árverezőház, a Phillips ezen a szinten egyelőre „csak” egy 11.062.500 dolláros Mitchell-sikerrel büszkélkedhet – 2020 júniusában egy online aukción az 1960-as évek elején festett Noël (Karácsony) című vászonért adtak náluk ennyit –, ezért most nagy várakozással tekintenek a december 7-i New York-i, de a járvány miatt természetesen csak online megrendezésre kerülő aukciójuk elé, amelyen két Mitchell-festmény is van a kínálatban.

Az egyik egy korai, az 1950-es évek legelején készült Cím nélküli absztrakt kompozíció, amelyért előzetesen 10–15 millió dollárt várnak, a másik egy későbbi, 1979-ben festett diptichon, vagyis két vászonból álló munka, a Two Pianos (Két zongora) című, ugyancsak absztrakt festmény, amelynek a becsértéke 9–12 millió dollár.

Joan Mitchell: Cím nélkül – forrás: Phillips

Az előbbi kép először az 1951. május 21. és június 10. között Leo Castelli (eredeti nevén Leo Krausz; 1907–1999) által szervezett legendás New York-i 9. utcai kiállításon szerepelt, amelyen a részben magyar származású, később világhírűvé lett műkereskedő egy lebontásra ítélt épületben első nagy visszhangot kiváltott projektjén az akkor még egyáltalán el nem ismert amerikai absztrakt expresszionista művészek alkotásaiból mutatott be egy jelentős, tulajdonképpen először itt komoly sikert és ezzel együtt a mozgalom elfogadtatásában áttörést elérő anyagot. Mitchellnek ez a képe a művészettörténészek és a kurátorok szerint annyira fontos, hogy a Phillips már előre bejelentette, hogy a majdani vevőnek kölcsön fog kelleni adnia a művet a jövő márciusban a baltimore-i Művészeti Múzeumban megnyitni tervezett nagy retrospektív Joan Mitchell-kiállításra (amelyet ezt követően a San Francisco-i Modern Művészetek Múzeumába is átvisznek majd).

A két festmény mostani árverezése előtt jó előjelnek lehet tekinteni, hogy az Artnet Price Database adatai szerint Mitchell hét legmagasabb aukciós ára közül hat 2018 óta született, és közülük is kettő – dacára a járványhelyzetnek – már az idei évben.

Joan Mitchell 1983-ban a franciaországi Vétheuil-i műtermében – forrás: Joan Mitchell Alapítvány

A Phillips decemberi árverésnek a kínálatában egyébként még egy, mostanában egyre keresettebb női absztrakt expresszionistától, Helen Frankenthalertől is szerepel egy nagyméretű vászon, de sok más mellett lehet majd licitálni Picasso vagy éppen Magritte munkáira is. Az egyik Mitchell-képpel azonos becsértékkel, 10–15 millió dollárral indítják majd Jean-Michel Basquiat egy 1982-es festményét, a legtöbbet, nagyjából 35 millió dollárt viszont David Hockney egy 1980-as vásznáért, a Nichols Canyon című tájképért várják. 

Ide kapcsolódik:
Virágzó fák festésével segít elszakadni a rossz hírektől David Hockney brit festőművész

Promóció

- hirdetés -

Olvassa és hallgassa a Papagenót mobilon is!

- hirdetés -
X
X