A Szépművészeti Múzeum a járványügyi helyzet miatt a Textúra 2020 kilenc előadásából mindösszesen kettőt tarthatott meg. A múzeum előremutató gondolkodásának és a digitális technológiának köszönhetően azonban senki nem marad le a páratlan összművészeti produkcióról. A Textúrák történetében először az idei előadásokat online is közvetítjük, így azok is részesülhetnek a komplex élményben, akiknek eddig nem volt rá lehetőségük.
A 140 perces produkció kiváló hang- és képminőségben, hely- és időkorlát nélkül, online is elérhető november 20-tól az eszinhaz.hu oldalon.
Idén ősszel hatodik alkalommal rendezték meg a nagy sikerű Textúra összművészeti előadássorozatot, amely során képzőművészet, irodalom, színház és zene találkozik egy térben és időben a Szépművészeti Múzeumban. Az intézmény kortárs írókat kért fel irodalmi szövegek megírására a múzeum gyűjteményének egy-egy inspiráló alkotásához, melyeket Székely Kriszta rendező vitt színre a kiállítóterekben neves színművészek előadásában.
A Textúra alapötletéről és a műtárgyakról bővebben korábbi cikkünkben lehet olvasni:
Az élő előadások nagyszerűen sikerültek, a nézők mindkét előadás során vastapssal jutalmazták a színészeket a záró finálén.
Székely Kriszta rendezői koncepciója szerint az idei Textúrán a szereplők múzeumi dolgozók bőrébe bújva mutatják be az irodalmi alkotásokat és a múzeum műtárgyait. A produkció során találkozhatunk:
- a gazdag fantáziával bíró takarítóval;
- a sikeres, de magánéleti problémákkal küzdő projektvezetővel;
- a filozofikus teremőrrel;
- a múzeumpedagógussal, aki a tárlatvezetésén saját veszteségeit éli újra egy festmény láttán;
- a műtárgytechnikussal, aki a nőkkel való kapcsolatát osztja meg a szerelem istenével;
- restaurátorral, akinek a szájából egy festmény gondolatai szólnak;
- a híres luxemburgi performance-művész projektjével;
- a biztonsági őrrel, aki éjszakai ügyelete alatt átéli saját félelmeit és küzdelmeit.
A produkció során kiemelt hangsúlyt kap a zene. Ahogy Székely Kriszta fogalmazott, minden művészet egy kicsit zene akar lenni, mert a zene olyan eszköz, amely azonnal hat és egyedülálló. Mivel a rendezőhöz egyébként is közel áll ez a műfaj, nem csoda, hogy nemcsak a fináléban, hanem az egyes előadásokban is fontos szerepet kapott a zene. A zeneszerzők, Matisz Flóra Lili és Nagy István törekedtek arra, hogy az egyes dalok illeszkedjenek az adott mű hangulatához és a térhez, ne legyenek túl nehezek, nehogy elvonják a szövegről a figyelmet, ugyanakkor a dal kihívás legyen a színész számára. Az idei Textúrát megzenésített vers- és novellarészletek teszik különösen izgalmas produkcióvá.
A rendező az egész estés produkciót egy keretbe foglalta, amely egyfajta nyitányként indul a Textúra várva várt „megnyitójával”, ahol a luxemburgi performance-művész felfedi, hogy mit üzen nekünk a művészet múzsája; és egy zenés fináléval zárul, ahol a színészekből álló kórus előadásában köszönnek vissza az egyes jelenetekből kiragadott mondatok.
A próbák során a színészek hozzáállása a múzeumi léthez folyamatosan formálódott, egyre jobban ráhangolódtak a művekre, sok esetben meg is változott a viszonyuk a képzőművészethez, a múzeumi terekhez. A színészekkel készített interjúkból az is kiderül, hogyan érezték magukat a Szépművészeti Múzeum tereiben, hogyan kerültek egyre közelebb a múzeumi léthez. Elmondásuk szerint nagyon jó érzés volt kiszakadni a megszokott színházi környezetből, bár kezdetben sokszor feszélyezték őket a múzeum patetikus, hatalmas terei és a felbecsülhetetlen értékű műtárgyak közelsége.
A próbafolyamatok és a produkció végéhez közeledve azonban elmúlt a kezdeti feszengés. Izgalmas érzés volt számukra, ahogy egyre jobban megismerik, megértik és megszeretik a kiállított alkotásokat, és egyre otthonosabban mozognak a gyűjtemények tereiben. Többen említették, hogy hiányozni fog nekik az itt eltöltött idő, a mindennapos múzeumi séták.
A Textúra programsorozat fontos célja, hogy a képzőművészeti alkotások irodalmi és színházi parafrázisai újra ráirányítsák a figyelmet a klasszikus művekre, hangsúlyozva fontosságukat és megmutatva, milyen új jelentést hordoznak a 21. század hazai közönsége számára. A produkció során képet kapunk arról is hogy az írók milyen asszociációkat, történeteket fűztek a műalkotásokhoz, milyen gondolatokat, személyes érzéseket hívott elő belőlük egy-egy műtárgy.
A Textúra egyik sajátossága, hogy a műalkotás nemcsak az író által kerül újraértelmezésre, hanem a rendezői koncepció és a színészek előadásmódja is tovább alakítja a „képet”. Jordán Adél úgy vallott, hogy ez az „összművészeti buli” jó alkalom arra, hogy a kortárs művészet keveredjen a régebbi, klasszikus művészetekkel, így hozva létre valami újat. Kifejezetten izgalmas, amikor egy képzőművészeti alkotás találkozik egy irodalmi művel. A produkció során többek között olyan témával is találkozhatunk, mint a női termékenység, az anyaság, a generációk közötti kapcsolat, a szerelem vagy a féltékenység. Mindezek a témák hol vers, hol novella formájában kerülnek bemutatásra. Egyes irodalmi szövegekben a festményen megjelenő szereplők gondolatai és vágyai szólalnak meg, más esetben egy külső szereplő beszélget egy műtárggyal, mindezt hol patetikusan, hol ironikusan, hol egy horrorszituációban, máskor könnyedebb, vicces formában.
Ha szeretnéd élvezni a csodálatos műalkotásokat egy pazar környezetben, megismerni a kortárs írók újraértelmezéseit és átélni a kiváló színészek előadásait, egyszóval ha igazi összművészeti csemegére vágysz anélkül, hogy kimozdulnál otthonról, akkor használd ki az online közvetítés adta lehetőségeket, és nézd meg a Textúra Stream előadást kényelmesen a kanapédról úgy, ahogy te szeretnéd:
✦ egyedül, elmélyülve;
✦ ketten, romantikázva;
✦ az egész családdal;
✦ jó barátokkal!
Bővebb információ és jegyárak itt.