Papageno Radio
- hirdetés -
Címlap Vashegyi György együtteseinek két felvétele is esélyes a világ legrangosabb hanglemezdíjára

Vashegyi György együtteseinek két felvétele is esélyes a világ legrangosabb hanglemezdíjára

Papageno Fanfár
Iratkozzon fel hírlevelünkre és hetente elküldjük Önnek a világ legfontosabb kulturális híreit!

Az International Classical Music Awards (ICMA) a világ vezető független hanglemez-szakmai díja. Az elismerésre a Hungaroton által kiadott három korong mellett a Purcell Kórus és Orfeo Zenekar felvételeit is jelölték.

Az együttesek Lemoyne Phèdre című művéből készített lemezfelvételét OPERA kategóriában jelölték:

Jean-Baptiste Lemoyne 1786-ban bemutatott, Phèdre című zenés tragédiájának librettója kiváló példája a XVI. Lajos királysága idején született új divatirányzatnak, amely a Grand Siècle („Nagy század” – XIII. és XIV. Lajos uralkodása) művészi stílusainak újjáélesztésére törekedett.

- hirdetés -

Tudjon meg többet a 30 éves Purcell Kórusról tematikus blogunkban!

Sok esztéta úgy vélekedett, hogy Rameau 1764-ben bekövetkezett halála után a művészeteket dekadencia jellemezte, ez az irányzat azonban visszatér a Napkirály korának tiszta, „klasszikus” forrásaihoz. François-Benoît Hoffman könyvtáros, aki később, 1797-ben Cherubini Médée című ragyogó operájának szövegét írja, ekkor még fiatal költőként radikálisan átszerkeszti Jean Racine eredeti szövegét – a történetből csak néhány megdöbbentő fordulatot őriz meg.

Ide kapcsolódik:
Rangos francia díjat kapott a Purcell Kórus és Orfeo Zenekar felvétele

Az erőteljesen átdolgozott drámához komponált zene már Gluck 1770-es években megformált, újító stílusában íródott. Lemoyne különös figyelmet fordított arra, hogy a recitativók a megfelelő célt szolgálják: rövid zenekari frázisok, váratlan modulációk, sőt olykor váratlan szünetek erősítik a librettó drámáját és érzelmi töltését. Komponistaként sokszínű zenei eszköztárat használ, mindez stílusát azonnal felismerhetővé, egyedivé teszi: a zenekar unisono játéka például Phèdre minden színre lépése előtt nyugtalanító, rejtélyes atmoszférát teremt. A partitúrában egyúttal erősen kirajzolódik a Gluck-iskola vívmánya, a „frenetikus” stílus – Berlioz munkásságának köszönhetően ma ezt a korai zenei romantika vitathatatlan forrásának tekintjük.

A Vashegyi György által vezetett együttesek 2019 szeptemberébe vitték koncertszínpadra a darabot, amely a mű első teljes előadás volt a 18. század óta.

A Montéclair Jephté című lemez a BAROQUE VOCAL kategóriában versenyez:

Michel Pignolet de Montéclair (1667-1737) 1732-ben keletkezett tragédie en musique-ja, a prológból és öt felvonásból álló Jephté az első bibliai tárgyú francia operaként vonult be a zenetörténetbe. Montéclair a barokk forma és hangszerelés egyik megújítója. Jephté című darabjának érdekesége, hogy Simon-Joseph Pellegrin librettója (akárcsak Händel esetében Thomas Morellé) a bibliai tragikus vég helyett boldog befejezéssel zárul: Montéclair operájában Jephtének, aki az ammoniták ellen harcoló Izráelt vezeti, fogadalma ellenére végül nem kell feláldoznia egyetlen lányát.

A harc kezdete előtt segítséget kérve fohászkodó Jephté ugyanis felajánlja Istennek, hogy ha győzelemre segíti, feláldozza az első lényt, akit a győzelmet követően kilépni lát házából. Ez nem más, mint egyetlen lánya, Iphise – aki a librettó szerint ráadásul titokban az ellenséges Ammonba szerelmes. (Ez a mozzanat nem szerepel a bibliában, szövegkönyvírói lelemény.)

A darabot 2019 márciusában hallhatta a közönség.

Promóció

- hirdetés -

Olvassa és hallgassa a Papagenót mobilon is!

- hirdetés -
X
X