• Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Capriccio
  • English
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • ARTE blog
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Beszélő képek
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Erdély blog
  • Esterházy
  • eSzínház Fesztivál
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fesztivál Akadémia
  • FOCUS on You
  • Hallomások
  • Hagyományok Háza
  • Haydneum
  • ICMA blog
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Mindent Kocsisról
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Operaház
  • Oroszlánkörmök
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • PeterPress
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў blog
Facebook Instagram Vimeo YouTube
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Capriccio
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Várfok Galéria Kiállítás Címlap

A Legek legje – A Várfok Galéria 30 éves jubileumi kiállításáról

Szerző: Várfok Galéria2020. december 12.
Facebook Twitter E-mail
El Kazovszkij: Kilenc farkas a karácsonyfán, 1992, olaj, farost, 80x60 cm (részlet)

A Várfok Galéria fennállásának 30 éves évfordulóját ünnepli A Legek című csoportos kiállítással. A legkisebb és a legnagyobb kép, a legtöbbet publikált, a legújabb alkotás, a legtöbb rétegű, a legtovább készült, a legvörösebb, a legértékesebb…egyszóval a Legek láthatóak a Várfok Galéria kivételes, több mint 1800 művet felvonultató raktárából válogatva.

Most A Legek legjébe adunk egy kis betekintést, néhány, a kiállításon szereplő képet részletesebben bemutatva.

LEGnagyobb Gilot mű; LEGutolsó elérhető lebegővászon

„… a művészetem nem a mindennapi valóságból való menekülési kísérlet; ez egy ének a félelem ellen. A lebegő festményeim, mint zászlók a csatában, csábítás a kétségbeesés elleni háborúra, az entrópia feletti győzelemre.” – Françoise Gilot

Françoise Gilot: Felszálló főnix, 1985, akril, vászon – lebegő festmény, 164×118 cm

Az elmúlt hetekben 99. születésnapját ünneplő Françoise Gilot életében az 1980-as évek egy grandiózus és alapjaiban új projekt színterét jelentették; a vastag olajfestéket vékony akril réteg, a festőállványt pedig a New York-i műterem padlója váltotta fel, így született meg a „floating paintings” vagy magyarul „lebegő festmények” sorozata. 

A „lebegő festmények” a japán kakemono (fali tekercskép) és a tibeti tanka (pamut vagy selyem rátétre készített tibeti buddhista festmény) ihlette nagyméretű, színes, keret nélküli képek, melyek egyaránt ötvözik a kalligráfia illetve a szimbolizmus jegyeit, miközben azok jelentése a néző számára nyitott marad.

Gilot lebegő festményeiről bővebben itt olvashatnak:

Ide kapcsolódik:
„Az egyetlen nő, aki elhagyta Picassót” - 100 éves lett Françoise Gilot, a Várfok Galéria művésze

Ezek az időben és térben lebegő alkotások meditatívak, elmélkedők; a cél a béke és nyugalom megteremtése. A képeket ugyanakkor tagadhatatlanul átjárja a szabadság szelleme is; a festményeket nem köti gúzsba egy fa- vagy fémkeret rideg valósága, a vászon hatalmas mérete teret ad, a színek vibrálnak, a szimbólumok eddig ismeretlen jelentések, kiaknázatlan gondolatok megszületésére késztetik a szemlélőt. Françoise Gilot a „lebegő festmények” megalkotásával művészi tevékenysége egy rendkívül jelentős korszakát teremtette meg. 

LEGvörösebb festmény; LEGemblematikusabb műve a „vörös korszaknak”

aatoth franyo 1978-ban Victor Vasarely segítségével jutott ki Párizsba, ahol az École Nationale Supérieure des Beaux-Arts-on szerzett diplomát. Kiállításaival, alkotásaival mára már a világ szinte minden részén találkozhatunk. Művészete nem illeszkedik pontosan művészettörténeti tendenciákhoz, habár legújabb képei az absztrakt expresszionisták dinamikus kifejezésmódjára, ready-made tárgyai neodada gesztusokra emlékeztetnek. Párizs és Budapest mellett aatoth franyónak közel egy évtizede Thaiföld a másik otthona, ahol a dzsungelben felépített műtermében alkot. Legújabb műveiből fokozatosan „kopik ki” az aatoth-i vörös szín és helyét a természet zöldje és kékje veszi át úgy, ahogy az emberi figurák dominanciáját felváltják a thai dzsungel pálmafái.

franyo aatoth: Szívügyek, 2003, olaj, vászon, 162×130 cm

A Legek kiállításon franyo híres vörös korszaknak egyik legemblematikusabb művét, a Szívügyeket mutatjuk be. A kép témája egyértelműen a szerelem. A jellegzetes expresszív gesztusokkal tarkított, vastag vörös háttérben egy óriási méretű, anatómiai szív látható. Körülötte a meghódítására igyekvő vadászok mint egyfajta cupidók nyilazzák rajongásuk tárgyát. A nyilakból és az alakok mozgásából érzékelhető a csata hevessége. A szív felé fordított pisztoly a szív sebezhetőségére és a szerelem veszélyeire figyelmeztet. De bármennyire legyenek hevesek az érzelmek vagy éber az ember, a kép alján már ott látható a szerelem elmúlását jelképező „idő vasfoga”.

LEGnagyobb Orr Máté festmény; LEGújabb Orr Máté festmény

Orr Máté a Várfok Galéria fiatal alkotójának műveit a groteszk és a harmonikus, a valódi és a szimbolikus, valamint a naturalisztikusan megfestett és a sematikus formák kontrasztja jellemzi. A sötét, homogén háttérben megfestett jelenetek egyaránt idézik a holland festészet aranykorát, Hieronymus Bosch hibrid alakjait, és a 20. századi francia szürrealizmust. 

Műveiről bővebben itt írtunk:

Ide kapcsolódik:
Rendkívüli művek, rendkívüli időkben – Irónia, hagyományok és friss szellem Orr Máté művészetében
Orr Máté: Tükröm, tükröm, 2020, olaj, akril, vászon, 120×170 cm

A Tükröm, tükröm című alkotása előképe Diego Velázquez egyetlen fennmaradt női aktja, a londoni National Galleryben található Vénusz tükörrel (Rokeby Vénusz) című festménye. A cím Hófehérke történetére utal, mely Vénusz alakjával összekapcsolódva egyértelműen a szépséget emeli a kép tárgyává. De vajon női vagy férfi szépségről beszélhetünk? Nehéz eldönteni ki is fekszik a képen, az alak androgün, egyszerre férfias és nőies volta egy másik művet is eszünkbe juttathat, az Alvó hermafrodita híres antik szobrát, mely Velázquez említett képét is inspirálhatta. Orr Máté a szépség klasszikus értelmezésével játszik, a művészettörténetben ebben a pózban rendszerint nőket ábrázoltak, de itt felbomlik a nemek közti határvonal és a festmény egyszerre hirdeti a férfi és a női test szépségét.

LEGnagyobb festmény; LEGkomplexebb Ujházi kép

Ujházi Péter monumentális Szőnyeg című alkotásán a távolba repíti nézőit, hiszen a képtér a földi jelenetektől egészen a kozmoszig tágul. Első pillantásra feltűnik a 12 részből álló festmény nyitottsága: a papírlapok szélei elvágják a figurákat, azt a benyomást keltve, hogy a mű bármerre, bármeddig folytatható, és a továbbgondolás csak rajtunk, a befogadókon múlik. Ezen a művön a legkézzelfoghatóbb Ujházi festményeinek sajátos, több nézetből alakított perspektívája és az ebből adódó komplex térbelisége. A festmény a középen található kerek motívumegyüttes köré központosul, amely szinte gravitációs erőként szervezi a kompozíciót. Különböző színsávokban megannyi színes történet, sokalakos jelenet bontakozik ki pálcikaemberekkel és állatokkal; egyszer egy szobabelsőben, rögtön mellette pedig már a bolygók között járunk.

Ujházi Péter: Szőnyeg, 2010, akril, papír, 210×400 cm

A festmény színekben és formákban gazdag világa a textilművészet fantasztikus ornamentikáját elénk varázsolva, nyüzsgő, hieroglifaszerű alakjaival régi korok művészetét megidézve egy téren és időn kívüli univerzum színes életébe nyújt bepillantást.

LEGtöbb vándorállat; LEGkarácsonyibb kép

Végezetül a Galéria legkarácsonyibb képét mutatjuk be, El Kazovszkij alkotását.

Bővebben Kazovszkijról:

Ide kapcsolódik:
Balerinák, hattyúk, torzók, szirének – El Kazovszkij bálványai

El Kazovszkij számára a karácsony, a karácsonyfaállítás rituáléja különösen fontos ünnepet jelentett, egyes visszaemlékezések szerint a téli időszakban egyszerre akár négy karácsonyfa is díszítette a művész otthonát. Hatalmas karácsonyfadísz-gyűjteménye volt, megőrzött minden gyerekkori, otthoni díszt. Utazásairól rendszeresen újabbnál újabb ünnepi dekorációkkal tért haza, illetve a világ számos pontján megforduló barátai is hoztak neki ajándékba különböző karácsonyfadíszeket.

El Kazovszkij: Kilenc farkas a karácsonyfán, 1992, olaj, farost, 80×60 cm

Ennek ellenére a Kilenc farkas a karácsonyfán című festmény mellett kevés olyan El Kazovszkij művet ismerünk, ahol a karácsonyfa megjelenik. Az alkotás középpontjába állított szokatlan szimbólum mellett feltűnnek azonban a művész úgynevezett „magánmitológiájának” jellegzetes, vissza-visszatérő motívumai is, például az előtér jobb felső sarkában látható elhúzott függöny, valamint a háttérben megbúvó épületrészlet. Mindezeken túl azonban a kazovszkiji sajátos mitológiájának legfontosabb, állandó szereplőjét, a vándorállatot kell megemlítenünk, amelyet itt megsokszorozva, a fenyőfa ágainak díszeiként láthatunk. Az ülő, füleit hegyező, El Kazovszkij jellegzetes vörösével megfestett figura a művész saját megfogalmazása szerint „az emberi szubjektumot, az aktív, lelkes létezőt” jeleníti meg, mely képről képre vándorol, kalandozik, ám otthonra sosem lel. 

A Legek – 30 éves a Várfok Galéria

 

A kiállítás 2020. december 1. és 2021. január 16. között tart nyitva, keddtől szombatig 11-18 óra között látogatható. (Várfok Galéria 1012 Budapest, Várfok u. 11.)

 

A járványügyi helyzetre való tekintettel a kiállítótérben kötelező a maszk viselése és belépéskor a kihelyezett kézfertőtlenítő használata. A Várfok Galériában egyszerre maximum 10 fő tartózkodhat.

Várfok Galéria
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésFelháborodást váltott ki a francia kulturális szektorbeli lezárások meghosszabbítása
Következő bejegyzés Rumcájsz, a Gengszter nagyi, Boribon és Annipanni várják a családokat az ünnepek alatt

Ajánlott Bejegyzések

Jack Lemmon - forrás: mafab
Intermezzo

9 Jack Lemmon-film, amit bármikor újranézünk

2022. június 27.10 perc olvasás
Látogatók a kiállításmegnyitón - Forrás: Facebook - @capakozpont
Madridi mozaikok

Nicolas Muller eddig ismeretlen fotóit mutatja be a Capa Központ

2022. június 27.4 perc olvasás
Silye Juli - forrás: Művészetek Völgye
Művészetek Völgye

Keltsd életre az alkotásokat, légy te a mű! – Silye Juli Élő Galériája a Művészetek Völgyében

2022. június 27.2 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Maribori Balett Promóció

A Maribor Balett lélegzetállító előadásában látható a Carmina Burana a Margitszigeten

Nabucco Promóció

Nemzetközi gárda viszi színpadra a Nabuccót a Szentmargitbányai Kőfejtőben

Hsin-ni Liu zongoraművésznő - forrás: Teleki-Tisza-kastély Promóció

Hsin-Ni Liu visszatér a Teleki-Tisza-kastélyba

Hayato Sumino (zongora) Promóció

Hayato Sumino koncert a Teleki-Wattay Kastélyban

Mozart! musical - Fotó: Veszprémi Petőfi Színház Promóció

Mozart, a zseni élete musicalben elmesélve a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon

Utcai festő munka közben Promóció

Ritkábban hallott érdekességek Salvador Dalíról

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.