Nagyjából éppen egy évvel ezelőtt esett szó itt a Senki többet? blogban a kínaiból franciává lett festőművészről, az eredetileg Csang Jüként született, majd 1923-as Párizsba költözése utántól neve angolos átírásának (Chang Yu) kiejtése nyomán magát Sanyunak nevező művészről, illetve arról, hogy a képeinek hogyan emelkedik az értéke a nemzetközi műkereskedelemben. Most mutatunk erre egy újabb, egészen friss példát.
A Christie’s árverezőház a héten Hongkongban is tartott egy árverést, ahol modern és kortárs műveket kínáltak az egyre nagyobb vásárlói potenciált jelentő távol-keleti gyűjtőknek. (Bár az online térben természetesen bárki a világ bármely tájáról be tud kapcsolódni egy bárhol is zajló licitálásba, azért a világ vezető aukciósházai nem véletlenül nyitnak fiókokat az eredeti székhelyüktől távoleső üzleti központokban is, mintegy „közel víve” ottani klienseikhez az őket leginkább érdeklő kínálatukat.) Ezen az árverésen az egyik sztártétel Sanyu (1901–1966) egy hengeres akváriumban nyolc aranyhalat ábrázoló festménye volt.
A Christie’s a tételt előzetesen 120.000.000–180.000.000 hongkongi dollárra becsülte, az árverésen a licitet 90.000.000 hongkongi dolláron indították, és hat érdeklődő tizenegy egymást követő ajánlata után
146.000.000 hongkongi dolláron ütötték le,
vagyis a vevő a jutalékokkal együtt 170.170.000 hongkongi dollárt (22.056.326 dollár; 6,469 milliárd forint) kell kifizessen az 1930–40-es években olajjal vászonra festett, 73,5 × 50 centiméteres képért.
Azért a képért, amelynek az előéletéről (szakszóval provenienciájáról) elég sokat tudunk – többek között azt is, hogy korábban mikor mennyiért cserélt gazdát.
Kezdjük ott: Sanyu összesen mintegy háromszáz olajfestménye között tizenegy olyan van, amelyeken – a régi kínai festészeti hagyományt folytatva – aranyhalakat ábrázolt. Ezen a képen ráadásul a kínai mitológia szerint a bőségnek, a jólétnek a jelképeként szereplő állatok mellett más utalások is láthatók a kínai hagyományokból: az ottani kultúrában a nyolc, a nyolcas számjegy a gazdagságot szimbolizálja, a halakat tároló üveg alatti asztalon lévő terítőre pedig olyan különböző szerencsehozó (írás)jelek festett díszítésként a művész, mint például a szerencse, az egészség, vagy a hosszú élet szimbólumait.
A kép első tulajdonosa a festő közeli barátja, Robert Frank (1924–2019) amerikai fotóművész volt, akihez a festmény Sanyunak egy a háború után New Yorkban megrendezett kiállítását követően került. Ő 1997 októberében a Sotheby’s tajpeji árverésén vált meg a műtől, ahol is akkor – átszámítva – 248.400 dollárnak megfelelő összeget kapott érte. Az Aranyhalak ekkor egy tajvani gyűjteménybe került, és ott is maradt egészen 2013 októberéig, amikor is a Sotheby’s hongkongi árverésén újra kalapács alá vitték, és ott 67.320.000 hongkongi dollárért, vagyis átszámítva már 8,7 millió dollárért vásárolta meg az a gyűjtő, aki most az akkori vételár több mint két és félszereséért adta el. Vagyis a nyolc aranyhal értéke az első és a mostani nyilvános eladás között – mintegy bizonyítva a nyolcas szám kínai gazdagság-szimbolikáját – éppen a (kicsit több mint)
nyolcvannyolcszorosára nőtt!
Ez a siker pedig egyúttal egy igencsak eredményes műtárgypiaci évet zárhat a festő számára: Sanyu munkái ugyanis 2020-ban eddig összesen mintegy 145 millió dolláros árverési forgalmat hoztak (ami a szakértők becslései szerint akár az idei aukciós top tízbe – vagyis a tíz legtöbbet „kereső” alkotó közé – is behozhatják a művészt).
Ez pedig minden eddiginél nagyobb siker lenne Sanyu számára – még ha az utóbbi években elért eredményeit tekintve nem is lenne nagyon meglepő.