Papageno Radio
- hirdetés -
Címlap Bogányi Tibor: „Soha nem éreztem magam ennyire csellistának, mint ezekben a napokban”

Bogányi Tibor: „Soha nem éreztem magam ennyire csellistának, mint ezekben a napokban”

A Pannon Filharmonikusok adja a Müpa kultúra napi hivatalos hangversenyét január 22-én a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem színpadán. A 19.30 órakor kezdődő élő közvetítés ingyenesen lesz elérhető a Müpa és a pécsi zenekar együttműködésének köszönhetően. A műsor megemlékezik Bartók Béla és Kodály Zoltán munkásságáról, tiszteleg közös értékeink előtt, és egy egészen friss zenei meglepetést is tartogat – zenei humor, vidám tánc és ősbemutató egy estén. A covid19 okozta speciális körülményekről, az előkészületekről és a kulisszatitkokról Bogányi Tibort, az együttes vezető karmesterét kérdeztük, aki ezúttal szólistaként lép a színpadra.

– Épp most érkezett haza Finnországból. Mit lehet tudni az ottani járványkezelésről, hogyan birkózik meg vele a kulturális élet?

- hirdetés -

– Az eleve távolságtartó finnek nagyon intelligensen kezelték ezt az időszakot, a társas érintkezés helyszínei, éttermek, kávézók, uszodák továbbra is nyitva vannak, de a koncerteket kizárólag streamelve engedélyezik. Mindemellett igen komolyan veszik azt a napi 200 új megbetegedést is. Nekünk, zenészeknek ez a szituáció Finnországban és Magyarországon is egyformán nehéz, nagy szükség lenne arra, hogy tavasszal újra kinyissanak a hangversenytermek és elkezdődjön a zenei élet, különben ez az ágazat is komoly bajba kerül.

Talán a vakcina segít ezen.…

Legyőzzük a vírust, ez egyértelmű! Egyébként én is átestem a betegségen, amely enyhe lefolyású volt, gyorsan meggyógyultam. Újra utazhatok és dolgozhatok, ez a legfontosabb. Ami a Pannon Filharmonikusokat illeti, hála a professzionális, naprakész menedzsmentünknek, a művészeinknek, ezt a helyzetet is arra használjuk fel, hogy fejlődjünk, keressük az új utakat, azt, hogyan tudunk örömet szerezni a közönségünknek.

Ide kapcsolódik:
Horváth Zsolt: „A PFZ az együttműködés, a minőség és a megújulás zenekara”

Felerősödött az érzés, hogy a zenélés egy elixír, amire mindenkinek szüksége van. Az online térben való koncertezés működik, a közönség rendkívül hálás érte. Furcsa módon a vírusnak köszönhetjük, hogy megtanultuk jobban értékelni a munkánkat, azt az életmódot, amit korábban folytattunk.

Nagyszabású koncertre készülnek a magyar kultúra napján. Ezúttal nem karmesterként, hanem szólistaként lép a színpadra.

Zenekarunk koncertmestere, Bánfalvi Zoltán nemcsak kitűnő hegedűművész, hanem figyelemreméltó, egyedi stílussal rendelkező rendkívül tehetséges zeneszerző is. 2015-ben dirigáltam a hegedű-zongora kettősversenyét, mellyel óriási sikert arattunk. Innen indul az időszámitás, ahonnan Zolira zeneszerzőként is gondolunk. A mostani versenyművet ennek hatására alatt rendeltem tőle. A „Capriccio – Night Dreams” címü kompozició „főhőse” egy kislány, aki éjszakai álmaiban és a maga ártatlanságával éli át mindazt, amit lát és érzékel. Hallhatjuk, ahogy megküzd saját lidérceivel, hangulataival. A zenemű romantikus hangvétele, filmzenéket idéző motívumai Zoli egyedi hangja. Az est különlegessége, történelmi pillanata tehát a „Pannon-trilógia”: a két vezető karmester és a koncertmester mint zeneszerző egy színpadon.

Ide kapcsolódik:
Bánfalvi Zoltán: „A PFZ mindkét vezető karmestere közreműködik új darabom előadásában”

– Gondolom, kevés alkalma adódik, hogy csellistaként álljon a pódiumra. Nem hiányzik?

2018-tól a Finnországi Pori Sinfonietta vezető karmestere is vagyok, mely 30 fős kamarazenekar, ott rendszeresen fellépek csellistaként is. Azonban elmondhatom, hogy a mostani projekt mentén új dimenziók nyíltak számomra. Soha nem éreztem magam ennyire csellistának, mint ezekben a napokban. Ez köszönhető a rendkívül inspiratív Bánfalvi-műnek, de egy magyar hangszeres újításnak is, amely Várdai István csellóművész kollégám és Tóth Károly hangszerész nevéhez fűződik. Sokéves kutatásaik eredményeképpen kifejlesztették a TOVA rendszert, mellyel pár hete szerelték át a hangszeremet. Ennek lényege, hogy sokkal nyitottabb, felszabadultabb lesz a cselló (vagy brácsa és hegedű) hangja: úgy szárnyal, mint soha előtte, új távlatokat ad a hangszernek és „gazdájának”.

Tíz éve vezető karmestere a Pannon Filharmonikusoknak. Ebben az időszakban igen sok változáson ment keresztül az együttes, ahol komoly szakmai munka zajlik. Mik a legfontosabb szempontok, módszerek, amelyek elősegíthetik egy szimfonikus zenekar hangzásának fejlődését?

Legalább két vezető karmester, következetes műhelymunka, turnék és lemezfelvételek. Ez az a kombináció, amelyre 2021-ben minden zenekarnak szüksége lenne.

Promóció

- hirdetés -
- hirdetés -

X
X