Paso doble – Nagy József és Miquel Barceló performansza a Trafó műsorán

Paso doble - fotó: Agustí Torres

Olyan gyakran használjuk az összművészeti jelzőt egy-egy alkotásra, hogy az már-már elcsépeltté és érdektelenné vált. A Miquel Barceló és Nagy József által létrehozott, ma este az e-Trafó programjában regisztrációkötelesen, de ingyenesen látható Paso dobléra azonban hitelesen használhatjuk. A performansz, amely egyszerre képző- és táncművészet, ugyanúgy szól az alkotás folyamatáról, mint magáról a műről, és nem enged elvonatkoztatni sem az anyagi közegtől, sem az embertől.

Miquel Barceló Mallorcán született, ezért nem véletlen, hogy a Palma de Mallorca-i katedrálisban is megtalálhatjuk az ő egyik alkotását. A 2001 és 2006 között készült, a kápolna három falát beborító hatalmas terrakotta alkotás Szent János evangéliumának hatodik fejezetét, a kenyér és a hal szaporítását ábrázolja. Döbbenetes az erő és a dinamizmus ebben a műben, az anyag miatt van benne valami nyerseség és természetes pulzálás. Szakrális térben szakrális témát dolgozott fel Barceló, de bátran mert profán és játékos lenni.

A Palma de Mallorca-i katedrális Miquel Barceló tervezte kápolnája – forrás: atlasobscura.com

Abban az évben, amikor a La Seu-beli kompozíciót befejezte, Barceló és Nagy József Avignonban, a celesztinusok templomában létrehozták a Paso doblét. A vörös agyagföld és a fehér agyagfal mindkettőjükre utal: az agyagban gazdag Vajdaságra, ahonnan Nagy József származik, a festészet mellett kerámiával is foglalkozó képzőművész munkaeszközére; de ha időben és térben eltávolodunk, még akár barlangrajzok, a művészettörténet első alkotásai is eszünkbe juthatnak. Egyidőben elevenedik meg a mítosz és látjuk a legvalóbbat.

Paso doble – fotó: Agustí Torres

Egy szót sem szólnak, mégis egymással összhangban hoznak létre különös, állandóan változó, a megrendezett, de az esetlegességgel is kalkuláló alkotást. A gyermeki játékosságból és a zsigeri vadságból hatalmas tabló jön létre, amelyet egyszerre látunk alakulásban, stációkban és egészben. Felszabadító látni a teremtést, a megtisztulást, és felzaklató a rombolás és az önfeláldozás tanújának lenni. A Paso doble arra bizonyíték, hogy a képernyőn keresztül is lehetséges a katarzis.

A vetítés után Nagy József és Jászay Tamás kritikus beszélgetnek, sőt kérdezni is lehet tőlük.