• Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
PAPAGENO.HU
SHOP
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Az irodalom – terápia
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • BALKAN:MOST
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Film – művészet
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • FSZEK Zenei Gyűjtemény
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • ISON blog
  • Így írunk mi
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • LFKZ 60
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • NFZ 100
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • 10. Színházi Olimpia
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Táncművészet felsőfokon
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • VEB 2023
  • Verdi-dosszié
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
PAPAGENO.HU
SHOP
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Tánc Intermezzo Címlap

Szergej Polunyin: „Inkább rossz példa vagyok, mint ikon”

Szerző: Papp Tímea2021. augusztus 13.
Facebook Twitter E-mail
Szergej Polunyin - fotó: Margitszigeti Színház / Éder Vera
Szergej Polunyin - fotó: Margitszigeti Színház / Éder Vera

Bár a Vörös veréb című film forgatása miatt már járt Budapesten, a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon lép először magyar közönség elé Szergej Polunyin. A balettművész közel kétórás mesterkurzust tartott a Magyar Táncművészeti Egyetem 10-14 éves növendékeinek, majd a sajtó kérdéseire válaszolt.

A mesterkurzus kommentátora Bán Teodóra, a Margitszigeti Színház igazgatója volt, aki a balettben avatatlanok számára – mert az újságírók nagy része ebbe a táborba tartozik – folyamatosan közvetítette a színpadon zajló eseményeket, ismertette, milyen gyakorlatokat és milyen céllal végeznek a növendékek, akik feszült figyelemmel és valószínűsíthetjük, hogy nem kevés izgalommal igyekeztek jól teljesíteni. Az igazgatónő, az egykori kiváló balerina elmondta, az izomzatot föl kell építeni ahhoz, hogy a test alkalmas legyen a szárnyalásra, hogy el tudja mesélni a történeteket, de, ahogy Szergej Polunyin többször megjegyezte az óra folyamán, hogy a gyakorlatokba bele kell tenni a személyiségből fakadó pluszt is, a mozdulatban jelen kell lennie a küldetésnek is. Bán Teodóra kiemelte, mennyire fontos a tehetség, a születési adottságok mellett ez az említett plusz, hogy a színpadon a művész ne csupán interpretáljon, hanem önmagából is hozzáadjon egy szerephez, és így vigye magával a közönséget.

„A kulcs az ő esetében az, hogy van egy szerep, egy történet, de ebben ő maga van benne” – összegzett Bán Teodóra, hozzátéve, ez az, ami Polunyin minden mozdulatában, minden gondolatában, a szemében is látszik, és ami őt igazán egyedivé teszi és a sztárok közé emeli.

Mint kiderült, Szergej Polunyin először a Los Angeles-i Balettakadémián tanított először, és annyi örömöt adott neki, annyira boldoggá tette, hogy a felismerte, mennyire jó dolog a tanítás. Ezért próbál minden fellépésének helyszínén legalább egy mesterkurzust tartani, ami egyáltalán nem könnyű dolog, mert „a lehető legtöbb információt akarja az ember átadni a résztvevőknek, hogy a növendékek a lehető legtöbbet vigyék haza erről az óráról.” A maga példáját említette, egy gyerekkori órát, amit egy principal tartott nekik, és amit tőle kapott, amit ő mondott, mutatott, az egy életre megmaradt neki. „Csodálatos érzés az, hogy valamit mondasz, és annak hosszú távon hatása van” – árulta el azt, miért tartja fontosnak a tanítást. Az a módszere, hogy az előzőleg tartott óra alapjaira épít, ami ebben az esetben egy kezdőknek tartott kurzus volt. Az itteni résztvevők azonban már komolyabb alappal rendelkeztek, ezért gyorsan kellett neki váltani. Polunyin dicsérte a budapesti növendékeket, elmondta, hogy gyorsan tanultak. Megjegyezte, a gyerekek nagyon nyitottak, és egy balettóra nem csupán a balettről szól, hanem a szorgalomról, arról, hogy ne legyenek lusták, hogy a saját teljesítőképességük határait átlépjék, hogy önmagukat meghaladják.

Szergej Polunyin - fotó: Margitszigeti Színház / Éder Vera
Szergej Polunyin – fotó: Margitszigeti Színház / Éder Vera

Polunyin a tánchoz fűződő komplikált kapcsolatát is vázolta. Amikor iskolába járt, élvezte a táncot, majd tíz évig megtagadta a balettet, és amikor 29-30 éves lett, elfogadta, hogy táncos, a tánc az élete, a személyisége része, és újra a gyerekkori örömöt találja meg benne.

Ahogy egy korábbi cikkünkben röviden összefoglaltuk életpályájának első fejezetét: „Kijevben és Londonban tanult, számtalan versenyen ért el sikereket, és mindössze 20 évesen lett a londoni Királyi Balett magántáncosa Szergej Polunyin. Csillaga felfelé ívelt, hasonlították Nurejevhez – a róla készülő filmben játszik is, bár nem a főszerepet – és Barisnyikovhoz, ő azonban három évvel később egy napon váratlanul, épp egy készülő előadás próbafolyamata közben besétált a társulat igazgatójának irodájába, és azonnali hatállyal felmondott.

 

Beszélt arról, hogy mentálisan milyen megterhelő egy balett-táncos élete, mert hiányzik belőle a szabadság, és haldoklik benne a táncos. Akkori tervei szerint 26 évesen abbahagyta volna a pályát (most 30, de szerencsére még táncol), és betársult egy tetoválószalonba. Vendégként hívták a világ nagy társulatai – nem rizikó nélkül -, dolgozott David LaChapelle-lel, közreműködött egy Hozier-videoklipben, ezekből a nem balettrajongók is megismerték a nevét.”

Ma már ajándéknak éli meg a tehetséget, és szerencsésnek tartja magát, hogy színpadon állhat. A tánc nem a szenvedést vagy fájdalmat jelenti neki, hanem a boldogságot, a csodát, a fellépésekből nyert erőt és energiát. Úgy fogalmazott, amikor táncol, jó dolgok történnek vele, akkor szolgálja a jó ügyeket, és a tánccal bármilyen nyelvnél jobban ki tudja magát fejezni.

Kérdésre válaszolva elmondta, a Raszputyin ötlete Yuka Oishi koreográfustól származik, aki szerint az erős történelmi karakter jól áll Polunyinnak, aki egyébként is keresi a neki megfelelő szerepeket. Mivel végeredményben egy emberi történetről van szó, a felkészüléshez nem olvasott túl sokat Raszputyinról, akinek az alakja véleménye szerint legendaként él. Raszputyin komoly vezetői szerephez jutott, a vezetésről magáról Polunyin, aki maga is létrehozott egy alapítványt, egy társulatot, úgy nyilatkozott, hogy mindannyian manipulálunk, van, aki a jó, van, aki a rossz ügy érdekében.

Ide kapcsolódik:
Polgárpukkasztó fenegyerek vagy önpusztító zseni korunk egyik legtehetségesebb balett-táncosa?

Szergej Polunyin először lép fel Budapesten, de a városban már járt, hiszen a Vörös veréb című filmben játszott, a forgatás pedig itt zajlott. Az, hogy egy táncost játszott, megkönnyítette a szerepét. „A helyzet nekem természetes volt, a film főszereplője, Jennifer Lawrence viszont először táncolt” – emlékezett vissza az alakításra és a felvételre.

A balettművész kisfiát Mirnek, azaz békének hívják. Ennek kapcsán kérdeztük meg tőle, hogy az ő születése hogyan segítette megtalálni a belső békét.

„Már a születése előtt elég jóban voltam magammal, de egy gyermek születésével az ember felfedezi, milyen szoros a szülő-gyermek kapcsolat. Ez a kapcsolat érzelmi alapú, a gyermek azt érzi, ami bennem van, az én energiáimat, az én gondolataimat, ezért törekszem arra, hogy bennem jó energiák és gondolatok legyenek. Mielőtt megszületett, azt képzeltem, a gyermekem az én kicsi énem lesz, egy mini Szergej. Most már látom, hogy ez egyáltalán nincs így. A fiam egy önálló egyéniség.”

Szergej Polunyin példaképe Mihail Barisnyikov, akihez egyébként sokat hasonlítják. Ez nem véletlen, mert ahogy Polunyin elmondta, nagyon sok felvételt nézett Barisnyikovval, figyelte a technikáját, a lépéseit, az ugrásait, tanult a mozdulataiból. Mellette azonban van egy „keleti” balettművész is, aki sokat jelent neki, a Bolsoj táncosa, Vlagyimir Vasziljev, akinek a Spartacusa, férfiassága, színpadi jelenléte erős hatással volt rá. Polunyin azonban sosem akart példakép lenni. „Inkább rossz példa, mint ikon” – veti közbe nevetve, majd felidézett egy történetet. Egy alkalommal találkozott Barisnyikovval, és megkérdezte tőle, mit kell ahhoz tenni, hogy a gyerekeknek inspiráló legyen. A válasz az volt, hogy semmit, jót kell csinálni, annyi elég. „Sosem tudni, hogyan ihletsz meg valakit. Barisnyikov számomra a sokoldalúságával volt ihlető erejű. Inspirálhatsz azzal, ha táncolsz, de azzal is, ha filmekben játszol. Nem tudhatod, mivel, hogyan hathatsz a másik emberre.”

A Raszputyinban a Cárina szerepét Budapesten Julia Baro táncolja, ám egy másik szereposztásban Szergej Polunyin felesége alakítja. Jelena nem balettművész, de jégtáncosként a balett kicsi kora óta meghatározza az életét. Lapunk arra volt kíváncsi, ez a másféle balett-tapasztalat mit jelent a partnernek. „Jelena egészen máshonnan közelíti meg a karaktert, ő nem a balett szigorú szabályai szerint gondolkodik. A jégtánc miatt minden nap gyakorol ő is a rúd mellett, de a jégen sokkal szabadabban lehet létezni. Emiatt egészen más energiákat hoz a balettszínpadra, és a történet új rétegei bomlanak ki az előadásban. Julia balerina. Amikor elkezdtünk próbálni, és éreztem, hogy spicc-cipő van rajta, már egészen más dimenziókat bontott ki.”

A társulat tagjai között vannak, akik a klasszikus balettből érkeztek, mások a modern balett világából, vagy ahogy már említettük, a jégtáncból, mint Jelena. Ezt a sokszínűséget Szergej Polunyin inspirálónak tartja: „Ha egy következő produkcióban akrobaták lesznek, hát legyenek. De csak akkor, ha ez nem önmagáért van, hanem megköveteli a történet, és új jelentést ad hozzá.” A szereplőválogatásba időnként ő is beleszól, társulatvezetőként azonban úgy tartja, annyi a feladata, hogy ne nagyon szóljon bele a koreográfus munkájába, a produkciót viszont segítse.

Minden nap végigcsinálja a balettgyakorlatokat, ennyivel készül csak az előadásra, aztán pedig színpadra lép, és éli az adott karakter életét.

Augusztus 13-án ezt a Margitszigeti Színházban teszi meg, egy 3500 fős nézőtér előtt. „Jobban szeretem a szabadtéri színpadokat, mert leveszi a nyomást a vállunkról. Nem is kell jól táncolnunk, a helyszín és az atmoszféra megtesz helyettünk mindent. Ráadásul mi a színpadról a csodálatos Víztornyot látjuk” – mondta nevetve.

balett interjú balett-táncos szabadtér margitszigeti szabadtéri színpad klasszikus balett szergej polunyin margitszigeti színház raszputyin
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésMészáros Zsolt Máté lett Budapest egyik első számú templomának zeneigazgatója
Következő bejegyzés Hatodik alkalommal rendezik meg a Borünnepet Nagymaroson

Ajánlott Bejegyzések

Magyarázat mindenre - fotó: Vajda Réka
Intermezzo

Fotókiállítás nyílik a Magyarázat mindenre című filmhez kapcsolódóan

2023. december 2.1 perc olvasás
Jelenet a Semmelweis című filmből - forrás: Szupermodern Filmstúdió
Intermezzo

A legjobb film díját nyerte a Semmelweis Torontóban

2023. december 2.2 perc olvasás
Valerij_Gergijev - fotó: Mike Vilchuk
Intermezzo

Valerij Gergijev lett a Bolsoj Színház új igazgatója

2023. december 2.1 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Promóció

Konyharegék – Megjelent az Eötvös10 és Terézváros különleges receptkönyve

Promóció

Varázslatos Advent a Zeneakadémián

Lantos István - fotó: MMA / Nyirő Simon Zene

„A hazámat szolgálom” – Interjú Lantos Istvánnal

Promóció

Karácsonyi ráadáskoncerttel és jótékonysági kamarakoncertekkel készül az adventre a Concerto Budapest

Mocsári Károly Promóció

Rachmaninov-dalokkal folytatódik a Rádiós estek sorozat a Zeneakadémián

Klukon Edit és Ránki Dezső - fotó: Felvégi Andrea / Fesztivál Akadémia Budapest Promóció

Adventi koncertek a Ránki családdal

A Hajdú-Bihar Vármegyei Prima Gála – fotó: Czeglédi Zsolt Debrecen

Vármegyei Prima díjat kapott a 100. évfordulóját ünneplő Kodály Filharmonikusok

Bódis Gábor, Flór Péter, Polyák Levente és Szücs Balázs (balról jobbra) Promóció

A velünk élő Erzsébetváros – Utolsó alkalmához érkezett az ERöMŰVHÁZ sorozata

Swing-swing VEB 2023

Táncolj a Swing-swinggel decemberben is!

Adventi hangulat a Várkert Bazárban Promóció

Adventi feltöltődés a Várkert Bazárban

Szűcs Máté Promóció

Szűcs Máté előadásában, új befejezéssel szólal meg Bartók Brácsaversenye

Ács Dominika – forrás: MVM Zrt. A zeneművészet Junior Primái

Ács Dominika: „Akkor vagyok igazán önmagam, ha a színpadon állhatok”

Promóció

Egy új ország kultúrájának megteremtése – Bronislaw Huberman élete

Laki Péter - fotó: Forgó Béla Színház

Mindig tiszta lappal indulva – Beszélgetés Laki Péterrel

Okos Viola - forrás: Nagy Eszter Fruzsina Folk

Okos Viola: „A népzene és a könnyűzene is az életem része”

VEB 2023
Tenebrae Choir & Nigel Short - forrás: VEB2023-EKF VEB 2023

Adventi koncertsorozattal érkezik Veszprémbe a Fructus Labiorum fesztivál

Swing-swing VEB 2023

Táncolj a Swing-swinggel decemberben is!

VEB 2023

Újabb street art alkotásokkal gazdagodott Veszprém

A VeszprémFest20 című könyv - forrás: VeszprémFest VEB 2023

Exkluzív könyvvel ünnepli 20 éves születésnapját a VeszprémFest

Bukta Imre - fotó: Barakonyi Szabolcs VEB 2023

Közös többszörös – A Bakony-Balaton művészeti életét mutatja be a Capa Központ eseménye

A 2022-es Socio Summit - forrás: sociosummit.hu VEB 2023

Socio Summit 2023 – A kultúra és az együttműködés lehetőségeiről rendeznek konferenciát Veszprémben

VEB 2023

Ezekkel a programokkal vár a Veszprém-Balaton Régió advent idején

Nagy Emma Quintet - fotó: Scholtz Kristóf VEB 2023

Világsztárokkal és fiatal előadókkal érkezik a Veszprém Jazz Fesztivál

Csillag Zsolt, Markovics Alíz és dr. Gelencsér András - forrás: VEB2023 VEB 2023

Stratégiai együttműködés jött létre a Digitális Tudásközpont és a Pannon Egyetem között

Fotó: Zsiga Pál VEB 2023

Véget ért az idei Music Hungary Konferencia & Showcase

- fotó: Toroczkai Csaba VEB 2023

Ezekkel a programokkal vár Veszprém és környéke novemberben

Egry 140 kiállítás - forrás: helloveb.hu VEB 2023

Meghosszabbították a veszprémi Egry 140 kiállítást

Swing-swing kávéház Promóció

Táncolj a Swing-swinggel novemberben is! 

Veszprém és a Bakony-Balaton régió - Fotó: VEB2023 EKF VEB 2023

A Veszprém-Balaton régióról nyílt fotókiállítás New Yorkban

VEB 2023

Irodalom Éjszakája – Világirodalmi sétával vár Európa kulturális fővárosa

Hírlevél

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.