• Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Capriccio
  • English
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • Így készül: Lót – Szodomában kövérebb a fű
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Capriccio
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Hallomások Zene Címlap

Zene, ami megdolgoztat – Így indult a Vántus István Kortárszenei Napok

Szerző: Szatmári Róbert2021. október 5.
Facebook Twitter E-mail
Bánkövi Gyula és Hollós Máté Bánkövi Zöldfény-udvarú éj c. műve elhangzása előtt.
Bánkövi Gyula és Hollós Máté Bánkövi Zöldfény-udvarú éj c. műve elhangzása előtt.

A kortárs zene mindig izgalmas beszélgetési téma, legalábbis annak biztosan, akit érdekel a zene. Lehet aggódni a zene fejlődésének irányzatai miatt, lehet rajongani, esetleg némi sznob felhanggal is, túlmisztifikálni, elvi alapon lesajnálni. A szegedi Vántus István Kortárszenei Napok szeptember 28-i nyitó zenekari koncertje kiváló alkalomnak bizonyult arra, hogy az egyszeri zenehallgató is töprengjen kicsit a saját hozzáállásán.

Alapvető eldöntenivaló, hogy miért és hogyan érdemes kortárs zenét hallgatni? Más megközelítést kíván, mint a klasszikus és ismert hallgatnivalók. Mert más. Semmiképp ne úgy közelítsünk hozzá, mint egy szimfóniához, mondjuk a bécsi klasszika korából. Mert, mint minden művészeti ágban, a zenében is gyakran találjuk szembe magunkat azzal a jelenséggel, hogy nincs semmi új a nap alatt. Mindent megírtak már, nem is egyszer, hanem háromszor. Miért akarnánk többedik változatban meghallgatni ugyanazt?

A kortárs zene pedig meg sem kísérli, hogy az elmúlt évszázadokat idézze meg, és úgy hasson, ahogy azok tették. Hanem egyszerre szól az intellektusnak és az érzékeknek, nem értelmezhető a hagyományos keretek között, provokál, kizökkent, idegesít, majd váratlanul megnyugtat, vibrál, reagál és reagálásra készteti hallgatóját. Még akkor is, ha az adott zeneszerző éppen visszanyúl valamelyik korszakhoz, akár inspirációként, akár azért, mert ehhez képest definiálja saját művészetét.

Az est Bánkövi Gyula Juhász Ferenc Bartókról szóló írásai alapján készült Zöld udvarú éj című darabjával kezdődik. A pontosan 13 és fél perces mű azonnal elkapja az embert, megragadja, zakatol vele: olyan, mintha egy misztikus járművel robognánk ismeretlen irányba. A zene annyira intenzív, hogy időnk sem marad az amúgy igen gazdag motívumrendszert, irodalmi utalásokat feltárni, az élmény enélkül is teljes, a zeneszerző nem hagyja, hogy másra figyeljünk. Majd ha újrahallgatom, eljön a racionális vizsgálódás ideje is.

Gyüdi Sándor Bánkövi Gyula művét vezényli
Gyüdi Sándor Bánkövi Gyula művét vezényli

Madarász Iván Echo címet viselő munkája is hasonló érzéseket kelt bennem, bár a zene hangulata gyökeresen más, az idővel való játék veszi át a főszerepet. Itt a megszokott nagyzenekari felállás köszönti már a koncert közönségét. Az átrendezés alatt Hollós Máté beszélget a zeneszerzővel az inspirációiról, az Echo keletkezéséről. Jó látni, ahogy az alkotó képes kívülről látni önmagát, iróniával és humorral reflektálva saját alkotásaira.

A Madarász-darab is többrétegű, kivételes felfedezési lehetőségeket magában rejtő zene, amely szintén többszöri meghallgatást igényel. Abban pedig egészen biztosak lehetünk, hogy másodjára már egészen más művet hallunk majd. Olyan ez, mint egy sakkjátszma végtelen újrajátszása: a lépések azonosak, de mindig máshol látunk újabb érdekességet vagy különleges megoldást.

Hollós Máté bevezetőt mond a koncerthez. Háttal, balról jobbra az első sorban: Kovács Zoltán, Madarász Iván, Gyüdi Sándor, Bánkövi Gyula
Hollós Máté bevezetőt mond a koncerthez. Háttal, balról jobbra az első sorban: Kovács Zoltán, Madarász Iván, Gyüdi Sándor, Bánkövi Gyula

A befogadhatóbb terjedelmű művek számát gyarapítja Vántus István Notturnoja, amely az előzőekhez képest melegebb hangon szól, egy augusztusi csillagos ég emlékének felidézésével. A mai napig meglep, hogy a 20. századi zene mennyire képes egyensúlyozni az érzelem és a visszafogottság határán, mintha Bartók öröksége élne még az alkotási folyamat hatásaiban.

Ilyenkor egyszerre repít minket a szenvedély, de visszafog valami erő, ami nem engedi át az önfeledt érzést. Nikolaus Harnoncourt karmester egy mondata jut eszembe: az igazi szépségben mindig benne van valami szomorúság, vagy akár maga az elmúlás. Ezt az érzést pedig semmi nem tudja úgy közvetíteni, mint a zene.

A zenekari koncert utolsó száma, Kovács Zoltán Wass Albert Nyolcadik meséjét megzenésítő műve, a leghosszabb a négy közül. Kovács bevallottan a zenei tradícióhoz nyúl vissza kompozícióiban, hagyományosabb hangzással szólal meg. A Nyolcadik mese befogadása nem feszíti meg minden idegszálunkat, de mondanivalója nem felszínes. Emberi viszonyokat megidéző állatmesét hallunk, narrációval kiegészítve. Vagy a beszédet egészíti ki a zene? Igazából mindegy is, az előadás élvezetes, jól adagolja a drámai feszültséget. Ami a legfontosabb, a zene nem erőlteti rá magát a történetre, hagyja érvényesülni az eredeti irodalmi alapanyagot, miközben valóban hozzá is tesz.

Kovács Zoltán Nyolcadik mese c. művéről beszél Hollós Máténak. Balról: Borovics Tamás színművész, a mesélő.
Kovács Zoltán Nyolcadik mese c. művéről beszél Hollós Máténak. Balról: Borovics Tamás színművész, a mesélő.

A Korzó Zeneházban harmincan-negyvenen lehetünk, Hollós Máté, a Vántus István Kortárszenei Napok egyik főszervezője szerint ez jó számnak minősíthető a kortárs zenei hangversenyeknél. Az arcokon erős figyelem, ez a közönség azért jött, hogy megértsen valamit a bonyolult világból, ami minket körülvesz. Leginkább arra kíváncsiak, milyen válaszokat ad minderre a zene formanyelve.

Nem könnyű feladat, de aki végighallgatta az estet a Szegedi Szimfonikus Zenekar, Gyüdi Sándor, valamint Kovács Zoltán kitűnő, intenzív előadásában, elgondolkodtató élményt kapott. A kaland pedig folytatódik november 22-én, aki nem tekinti kihívásnak a gondolkodást zenehallgatás közben, jöjjön, érdemes.

Kocsis Zoltán koncert zeneszerző kortárs zene madarász iván bánkövi gyula beszámoló vántus istván kortárszenei napok
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésTe már hallottad Borbély László új Messiaen-lemezét?
Következő bejegyzés Úttörő női formációk a Polska Jazz Fesztiválon

Ajánlott Bejegyzések

Fortepiano bemutató - fotó: Bartyik Dániel / Haydneum
Haydneum

A fortepiano evolúciója

2023. január 26.3 perc olvasás
Pusker Júlia - fotó: Csibi Szilvia / Müpa
Intermezzo

Íme, a Prokofjev-maraton részletes programja 

2023. január 26.3 perc olvasás
Martha Argerich és a Concerto Budapest - fotó: Hrotkó Bálint - Nagy Attila / Müpa
Intermezzo

Határozatlan időre visszavonul Martha Argerich

2023. január 26.1 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Promóció

Sok hűhó semmiért – A BDZ-műhely újabb összművészeti produkciója

Balog József - fotó: Csendes Krisztina Promóció

Lemezbemutató koncertet ad Balog József a Zeneakadémián

Olli Mustonen - fotó: Outi-TÂrmñlñ Promóció

A szívbetegséggel élő gyermekekért koncertezik a PFZ 

Olli Mustonen - fotó: Pannon Filharmonikusok Zene

Olli Mustonen: „Elsősorban zenész vagyok”

Hová tartunk Promóció

Tiszteld az életet! – Jön a 9. Budapest Nemzetközi Dokumentumfilm Fesztivál

Hanyu Zsolt: Symphonic Allegro - forrás: Kempinski Promenade Galéria Promóció

Zene és festészet találkozása Hanyu Zsolt kiállításán a Kempinski Promenade Galériában

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.