• Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Capriccio
  • English
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • Így készül: Lót – Szodomában kövérebb a fű
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Capriccio
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
m. v. Zene Címlap

A slágertől a kuriózumig

Szerző: Barabás András2022. november 15.
Facebook Twitter E-mail
Benjamin Grosvenor és a Liszt Ferenc Kamarazenekar - fotó: Felvégi Andrea
Benjamin Grosvenor és a Liszt Ferenc Kamarazenekar - fotó: Felvégi Andrea

A repertoár gyakorisági görbéjének két széléről válogatott a Liszt Ferenc Kamarazenekar a november 9-i, zeneakadémiai hangversenyre. Az est a lehető legismertebb darabbal kezdődött, és egy szinte soha nem játszott mű még annál is ritkábban előkerülő vonószenekari változatával ért véget.

Műsorra tűzni Mozart Kis éji zenéjét (G-dúr szerenád, K. 525) nem kevés bátorságra vall, hiszen mindenki fülében ott cseng tucatnyi élő vagy rögzített interpretáció, megannyi viszonyítási alap. A kérdés ilyenkor az, találnak-e újdonságot, más nézőpontot az előadók. A nyitó Allegro ropogósan, frissen kezdődött, akkora lendülettel, hogy a második periódusban egészen kicsit szét is csúsztak a szólamok, de ez a megingás pillanatnyi volt és egyértelműen kivétel a példás együttjáték szabálya alól. A Menuetto és a zárótétel vidám, tartalmas fürgeségét szintén jó volt hallgatni, kiemelendő a záró Allegro kidolgozási részének transzparenciája. Az újdonságot, már-már felfedezést a Romanze hozta. Ennyire bensőséges, vallomásszerű tétel nem minden nap kerekedik a szerenád lassújából.

Az est középső számának, Mendelssohn I. (g-moll) zongoraversenyének szólistája először lépett fel Budapesten. A harmincéves Benjamin Grosvenor számos, sőt inkább számtalan díj, versenygyőzelem és mindenféle elismerés meg rekord birtokosaként érkezett a Zeneakadémia nagytermébe, ám pódiumra lépésén ebből semmi sem érződött, inkább ült ki fiús arcára az a fajta megilletődöttség, melyet akkor látunk, ha a nagyok is odaengedik a saját szórakozásukhoz a kisebbet (ami illik is az olyan emberhez, aki öt fivére közül a legfiatalabb). 

A magánszólamot hajszálnyi tartózkodással kezdte, végig precíz és kifejező játékából hiányzott a személyesség. De megjött az is hamar, a középső Andantéban már intim dialógust folytatott a zenekarral. A virtuozitást komolyan próbára tevő záró Prestót pedig bravúrhajszoló magamutogatás nélkül, hamisítatlan angol understatementtel játszotta: ha már ilyen könnyednek hangzik a szólam, hadd higgye a közönség, hogy valóban könnyű.

Benjamin Grosvenor és a Liszt Ferenc Kamarazenekar - fotó: Felvégi Andrea
Benjamin Grosvenor és a Liszt Ferenc Kamarazenekar – fotó: Felvégi Andrea

Debütáló vendégművészre nem lehet jobbat mondani, mint hogy szereplése után várjuk a visszatérését, mert mást, többet is szeretnénk hallani tőle. Két ráadásszám erejéig a kívánság nyomban teljesült. A vastaps nevű roboráló szer hatására mosolygóssá vált zongoraművész először a Manók táncát játszotta Liszttől (S. 145/2), megmutatva, hogy a bravúrdarabként számontartott etűd valójában micsoda színkavalkádot rejt. A másik ráadás után lázas találgatás indult a nézőtéren, külső segítséggel sikerült kideríteni, hogy az elégikus hangulatú, spanyolos tánc Alberto Ginastera 1937-es argentin táncciklusának második darabja, a Danza de la Moza Donosa (A szépséges szűz tánca).

A Mendelssohn-koncertben pódiumra lépett Várdai István művészeti vezető is, méghozzá karmesterként – de nem feledkezett meg kamaramuzsikusi énjéről. A szélső tételek igen energikus, Sturm und Drang-jellegű zenekari hangütésével egy pillanatra sem kényszerítette forszírozott játékra a szólistát. Várdai nem csupán biztos kezű, erőszakosságtól mentes dirigensnek bizonyult, de arra is jutott az energiájából és figyelméből, hogy együttesével szólista partnerének szájíze szerint interpretálja a versenyművet, mintha a vendég irányítaná a teljes gépezetet.

A hangverseny második részére maradt a ritkaság. A szerző, Anton Arenszkij (1861–1906) csodagyerekként kezdte, a szentpétervári konzervatóriumban Rimszkij-Korszakov volt a tanára, akinek erős hatását csupán Csajkovszkijé múlja felül a komponista életművében. Rimszkij-Korszakov jósnak sem volt utolsó, arra számított, hogy az említett erős hatások miatt Arenszkij œuvre-je, mint nem eléggé eredeti művészet, majd feledésbe merül, és tagadhatatlan, hogy opusait ritkán játsszák. (Arenszkij halálát mestere az alkohol és a szerencsejáték mértéktelen élvezetének tulajdonította.)

Liszt Ferenc Kamarazenekar - fotó: Felvégi Andrea
Liszt Ferenc Kamarazenekar – fotó: Felvégi Andrea

A Csajkovszkij elhunyta utáni évben, 1894-ben keletkezett, háromtételes 2. vonósnégyes (op. 35) a nagy előd tiszteletére készült hommage. A mű szélsőséges véleményeket váltott ki, mert Arenszkij odáig merészkedett, hogy megbontotta a vonósnégyes évszázados két hegedű, brácsa, cselló felállását, és az egy hegedű, egy brácsa, két cselló együttest választotta, a hangsúlyt a mélyvonósokra helyezve át. Ettől még elégikusabbá, a gyász és a liturgikus hang még alkalmasabb kifejezőjévé válik a zene, ha tetszik, még „csajkovszkijosabbá” – de egyébként sincs szűkében a bálványra tett utalásoknak. A középső tétel egy Csajkovszkij-dalra komponált variációsorozat, de megtalálható a darabban a példakép 3. vonósnégyesében is feldolgozott zsoltárdallam, és számos egyéb idézet is (elég a Borisz Godunovban és Beethoven második Razumovszkij-kvartettjében szereplő koronázási dallamot említeni). A kvartett kiadója mindenesetre óvatosabb volt a zeneszerzőnél, és hagyományos hangszer-összeállításban is kinyomtatta a darabot – az üzlet az üzlet.

Arenszkij vonósnégyesének vonószenekari letétjében (a műsorfüzet nem említi az átíró nevét) a különleges kvartetthangzás részben odavész. Lehet, hogy ebben az összeállításban nem is valósítható meg a zeneszerző által megálmodott arány – amikor a brácsák kapják az egyik cselló szólamát, ott nyilvánvalóan áldozatul esik az eredeti hangszerelési trouvaille. Emiatt ésszerű önálló alkotásnak tekinteni a zenekari változatot, visszapillantgatás nélkül. A Liszt Ferenc Kamarazenekar rendkívüli ügyszeretettel nyúlt a darabhoz; az első ütemek pianói egyenesen lélegzetelállítóak voltak, az egyes szólamokban páratlan tisztaságú unisonókkal. Egyáltalán: az átirat végig a lehető leggondosabb bánásmódban részesült. A zenekari hangzás erényei közé tartozik, hogy olykor a visszhangzó templomot is sikerült megidézniük – mennyivel kellemesebb ez egy valóban túl visszhangos templom akusztikájánál.

A lassan ocsúdó közönség tetszésnyilvánítását az együttes egy igazi Csajkovszkij-tétellel, a Vonósszerenád kecsesen eljátszott Keringőjével köszönte meg.

csajkovszkij lfkz benjamin grosvenor
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésMagyar kötődésű előadás a FEDORA Prizes Biennale döntősei között
Következő bejegyzés Baráth Emőke, Fischer Ádám, Kelemen Barnabás – Íme, az ICMA 2023-as jelöltjei

Ajánlott Bejegyzések

Magyar Zene Háza

Szakcsi Lakatos Béla: „Sosem húztam falat a jazz és az igényes popzene közé”

2023. január 28.12 perc olvasás
forrás: MAGYAR ZENE HÁZA/Szabó Bence
Magyar Zene Háza

Életre keltett Bosch-alakok – A Földi gyönyörök kertje a Hangdómban

2023. január 28.3 perc olvasás
Kern András
Intermezzo

Kern András: „Amikor a többiek koncertre jártak, én inkább moziba mentem”

2023. január 28.7 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Mentorok - forrás: Déryné Program Színház mindenkinek

„Meglepő volt, milyen sokan akarnak drámát írni Magyarországon!”

Szent István Filharmonikusokat Záborszky Kálmán vezényli - forrás: Szent István Filharmonikusok Promóció

Petőfi, Kacsóh Pongrác és Lajtha László előtt tiszteleg a Szent István Filharmonikusok koncertje

Keller András - fotó: Emmer László Promóció

Hallgassunk Schubertet! – Tematikus nappal kezdi az évet a Concerto Budapest

Promóció

Sok hűhó semmiért – A BDZ-műhely újabb összművészeti produkciója

Balog József - fotó: Csendes Krisztina Promóció

Lemezbemutató koncertet ad Balog József a Zeneakadémián

Olli Mustonen - fotó: Outi-TÂrmñlñ Promóció

A szívbetegséggel élő gyermekekért koncertezik a PFZ 

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.