Magyar alkotókat díjaztak a szeptember 19 és 24 között megrendezett XII. OFF Otranto Film Festivalon – számolt be Facebook oldalán a Nemzeti Filmintézet. Enyedi Ildikó új filmjével, A feleségem történetével a legjobb rendezésért járó díjat vihette haza, míg az Éden című alkotásnak az legjobb operatőrnek járó díjat ítélték oda.
A feleségem története Füst Milán 1942-ben megjelent, több mint 20 nyelvre lefordított, irodalmi Nobel-díjra felterjesztett regénye alapján készült. A Németországban, Magyarországon és Máltán nemzetközi stábbal forgatott nagyszabású mozifilm főszereplője Gijs Naber holland színész és Léa Seydoux francia színésznő. A magyar-német-olasz-francia koprodukcióban készült alkotás a cannes-i és torontói fesztiválpremiereket követően már látható a magyarországi mozikban.
Az XII. OFF Otranto Film Festivalon A feleségem története a zsűri méltatása szerint a rendező „a szabadságnak azokért az űreiért érdemelte ki az elismerést, amelyetek a képek közé vágott egy klausztrofóbikus párról szóló történetben.”
Kocsis Ágnes harmadik mozifilmje, az Éden – amely elérhető a Netflix kínálatában – magyar-román koprodukcióban, belga részvétellel készült. A történet alapja egy különös szerelmi történet, főszereplője egy harmincas évei végén járó nő, aki mindenre allergiás, ezért teljes elszigeteltségben él. Mint kiemelik, a film pontosan előre vetítette a járvánnyal kapcsolatos világméretű változásokat.
A zsűri ennél a filmnél az operatőr munkáját díjazta mégpedig azért, ahogy Éva, akit kiszakított a világból egy ritka betegség „hogyan fedezi fel a természetes fényt egy olyan filmben, ahol a Természet haldoklik, miközben koherens atmoszférát teremt a film teljes hosszában.”
„Az Éden mozgatórugója a figyelem. Ez a figyelem gyógyító erejű, alapja pedig a szeretet, mert szeretni csak azt tudjuk, akire figyelünk, akit meg akarunk ismerni. Úgy éreztem, hogy az operatőri munkának is ezt az érzékeny figyelmet kell reprezentálnia. Ebben a folyamatban a kamera szinte észrevétlen kell, hogy maradjon, egyfajta kívülálló entitásként a legnagyobb tisztelettel és szentséggel kell, hogy figyelje a szereplők minden rezzenését” – idézi a közlemény a film operatőrét, Tóth Widamon Mátét.