Egy újabb dilettáns kap operaházat?

Bogdan Roščić

A bécsi Staatsoperben 2020-ban igazgatóváltás lesz. A Ring operájának élére a popzenekritikusból rádióadó-vezetővé majd lemezkiadó-főnökké avanzsált, minimum ellentmondásosnak nevezhető Bogdan Roščićot nevezte ki az osztrák kulturális miniszter. A várakozás finoman szólva sem reményteli, az indulatok mindkét politikai oldalon magasra hágnak.

A New York Times mellett két német napilap, a konzervatív Die Welt és a baloldali Die Zeit is hosszabb cikkben fejezte ki aggodalmát Thomas Drozda döntése miatt, amely szerint három év múlva Dominique Meyert a Sonytól érkező Bogdan Roščić követi, aki az utolsó körben a Lyoni Operában szakmailag bizonyított Serge Dorny ellenében kapta meg a posztot. Azt a posztot, amelyet Meyer szívesen betöltött volna 2020 után is.

Bár Roščić jelenlegi állásából adódóan közeli ismeretségben van a zenei világ prominenseivel – többeket, például Jonas Kaufmannt vagy Nikolaus Harnoncourtot ő vitte át régi munkahelyétől, a Deccától a Sony Classicalhoz –, a régivágású kiadófőnökökkel ellentétben nem túl gyakran látják koncerteken, opera-előadásokon.

“Perm mítosza”

Teodor Currentzis Athénban született. A Szentpétervári Konzervatóriumban diplomázott 40 éves karmester 2004 és 2010 között a Novoszibirszki Orosz Állami Operaház vezető karmestere volt. 2006-ban megalapította a progresszív Modern Művészeti Fesztivált. 2012 óta vezeti a Permi Nemzetközi Fesztivált.

2010-ben nagy sikerű Carment vezényelt Baden-Badenben, nyáron vezényletével mutatták be Bregenzben Weinberg Die Passagierin című operáját. 2013-ban Purcell Az indián királynő című művét dirigálja Peter Sellars rendezésében a madridi Teatro Realban, 2014-ben ugyancsak Sellarsszal Wagner Trisztán és Izoldáját viszik színre Madridban.

Pretty Yende ide, Szonya Joncseva oda, a feltörekvő tehetségekkel nincs igazán tisztában, ellenben a crossover nagy barátja, és olyan fiaskók fűződnek a nevéhez, mint „Perm mítosza”, azaz Teodor Currentzis karmester odaállítása a Bécsi Filharmonikusok élére, színházi gyakorlata pedig sincs.

Viszont tud pénzt csinálni.

Ellenzői szerint kizárólag úgy, hogy bezsebeli azokat a sikereket, amelyekért mások dolgoztak fel, learatva a mások növesztgette, ápolgatta babérokat.

Meyer regnálása alatt a Staatsoper folyamatosan kiemelkedő látogatottságot produkál – tavaly 60 produkcióból 350 előadást játszottak 98%-os kihasználtsággal –, miközben a világ nagy operaházai, a Mettel, az élen még hagyományos előadásokkal a repertoáron is erősen küzdenek a nézőkért, továbbá beindult a digitális streaming szolgáltatás. A miniszter dicsérte is őt ezekért, ugyanakkor megjegyezte, innovációra van szükség.

A bécsi Staatsoper

Drozda a fiatalítást hangsúlyozza – Roščić 52 éves –,

a Staatsoper 4.0 jegyében

az intézmény újrapozicionálását, és azt, hogy a Staatsoper az osztrák kultúra fáklyavivője. A kritikus hangok viszont attól tartanak, az új szél elfújhatja a lángot. Példáik, akikből a konzekvenciát le kellene vonni: a mücheni Staatsopert irányító, énekesekkel kevéssé tisztában levő Nikolaus Bachler, a berlini Staatsbalettet vezető koreográfus-rendező, Sasha Waltz, de még inkább a Volksbühne élére kinevezett ex-múzeumigazgató, a londoni Tate Modernből érkezett Chris Dercon, aki számos nagyszabású projektjével, a használaton kívüli berlini Tempelhof reptéren játszott hónapokon át tartó performanszoktól rekonstruált Beckett-előadásokig vívott ki a rajongás mellett értetlenséget, sőt ellenszenvet.

Az újságírók biztosak abban, hogy a Staatsoper következő művészeti vezetője sokba fog kerülni, mert tapasztalat híján szakértők kellenek majd neki.

Franz Welser-Möst szerint ezt a szakmát nem a szárazdokkban tanítják.

Hiába indított Mahlerrel – ez a ház nem az a hely, ahol az ember az élet alapvető, meghatározó élményeinek megszerzését várja –, egyelőre nincs neki bocsánat. Roščić közhelyektől nem mentesen az elöregedő közönségről beszélt, a nézők megszólításáról, és utalt a Metropolitan még a Parasztbecsületen is foghíjas nézőterére. Kérdés persze, mire akart ezzel utalni, ha New York-i operaházat is egy volt Sony-főnök, az idejének háromnegyedét anyagi források felkutatásával töltő Peter Gelb vezeti…