• Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Papageno Klasszik
  • English
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • Így írunk mi
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Papageno Klasszik
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Intermezzo Zene

Egy lépéssel a győztesek előtt

Szerző: Pannon Filharmonikusok2017. július 12.
Facebook Twitter E-mail
Bogányi Tibor - forrás: Pannon Filharmonikusok

A Pannon Filharmonikusok lezáruló, Győztesekkel játszunk! évadát hirdető bérletfüzeten Bogányi Tibor örömtől sugárzó arccal fordult felénk, a háttérben a muzsikusokkal. A színpadon a szólisták és a zenekar előtt egy lépéssel előrébb álló karmesternek a közönség jórészt csak a hátát látja. Az évről évre komoly eredményekkel büszkélkedő zenekar vezető karmestere rácáfol a „szomorú zenészek” sztereotípiájára. Koncertjei garanciát jelentenek a töltekezésre, a karmester tavalyi évadköszöntő szavait idézve: „Ahol a lélek és a muzsika találkozik, átléphetünk egy dimenziót.”

Bogányi Tibor vezető karmester a hatodik évadát zárta a Pannon Filharmonikusoknál. Személyisége megdönt számos sztereotípiát: a Finnországból érkező karmester a hideg északról közvetlenséget hozott az együtteshez, ahol kiegyensúlyozott szakmai légkörben, a zene komolyságát örömteli muzsikálással oldja fel. A 2016/2017-es évadban a zenekar olyan hangszeres szólistákkal lépett színpadra, akik nemzetközi pályafutása, eredményei megkérdőjelezhetetlenek, ugyanakkor a pécsi együttes vezető karmesterével közös munka többletet nyújt még a világ vezető művészeinek is.

„A velünk dolgozó művészek értékelik a profizmust, ami szükséges ehhez a szintű közös munkához, és amit meg is találnak nálunk. A szívüket viszont a PFZ-nél a „muzsikálni vágyó többlet” és a Kodály Központ húzza vissza. E kettő együtt egy nagyon ritka, inspiratív helyet teremt a világban” – emeli ki a pécsiek vezető karmestere.

Bogányi Tibor és Benjamin Schmid – forrás: Pannon Filharmonikusok

A magyar zenei élet számos újdonságot köszönhet a karmesternek. A Finn Oroszlán Lovagrenddel kitüntetett dirigens számos finn zeneszerző művét mutatta be hazánkban, de neki köszönhetjük a Rijekai Operaház énekeseinek debütálását is Pécsett a Kodály Központban. Felkérésére a zenekar rezidens szólistája, Benjamin Schmid Bartók Béla II. hegedűversenyét vette fel az elmúlt évadban a Pannon Filharmonikusokkal, és a következő évadban a legendás hegedűművész jazzhegedűs oldalával mutatkozik be a pécsi közönségnek. Schmid amellett, hogy felejthetetlen hangulatú játékkal ajándékozta meg a nézőket, a közös munka is nagyszerű eredménnyel zárult, melyben a szólista is ritkán megtapasztalható élményről számolt be:

„Nem is beszélve a vezető karmesterről Bogányi Tiborról, akinek nagy rajongója vagyok, mert arrafelé tereli a zenét, ahol lennie kell, nem tökéletességet akar a tökéletesség kedvéért, hanem tökéletességet a zene kedvéért. Még soha nem mondta nekem karmester felvétel során, hogy ’repülj, ne törődj velünk, nekünk kell téged követnünk, neked szabadnak kell lenned, játszanod kell a részedet, mi ott leszünk, ne óvatoskodj’. Ilyen karmestert nagyra értékelek, tudom mennyit jelent ez és tulajdonképpen megcsináltuk.” (Benjamin Schmid)

Bogányi Tibor 15 hangversenyen állt a karmesteri pódiumra, ahol nem egy alkalommal embert próbáló teljesítményét követhették végig azok, akik a Pannon Filharmonikusokkal tartottak a 2016/2017-es évadban. Újdonságok és szakmai kihívások kísérték végig ezt az időszakot is. A karmester vezényletével a pécsiek először válthattak jegyet balettelőadásra a Kodály Központban, részt vehettek Bartók színpadi műveinek főpróbáin és bemutatóin. A gordonkaművészként is elismert dirigens a barokk játékmódot és a kamaramuzsikát is a nagyzenekari hangzás elmélyítésének szolgálatába állítja, és maga is vállalja a megmérettetést: csellistaként Fenyő László partnereként hallhattuk Vivaldi kettősversenyében novemberben a Kodály Központ és a Müpában, tavasszal pedig első alkalommal vezényelte J. S. Bach monumentális Máté-passióját. A sokoldalú művésznek köszönhetően a legendássá vált újévi tapsorkán közepette kreatív műsor-összeállítással köszöntötte a zenekar a magyar olimpikonokat, és nagysikerű fesztiválnyitó hangversenyt adott a Bartókplusz Operafesztiválon az évad végén.

A zenekar nemzetközi kultúraközvetítő tevékenységében Bogányi Tibor jelentős szerepet vállal. Pécs és Szarajevó állami díjjal elismert kulturális együttműködésére volt példa az általa vezényelt 1956-os emlékkoncert 2016 októberében, vendégkarmesterként 2017 nyarán az Opatija Fesztivál keretében dirigálja a Rijekai Operaház  Aida előadását, a következő évad őszén pedig a Varasdi Barokk Esték keretében lép fel a Pannon Filharmonikusokkal.

Igazán rendhagyó módon a zenekar vezető karmestere 2017 szeptemberében két hét alatt három megnyitót fog vezényelni Pécsett. Szeptember 1-jén a Pécsi Tudományegyetem alapításának 650. évfordulója alkalmából a Város Napi Díszhangverseny ünnepi műsorát dirigálja Bogányi Tibor. Szeptember 7-én a Pannon Filharmonikusok nyitó hangversenyén áll a karmesteri pódiumra, majd szeptember 15-én a Széchenyi téren a Kodály évet fogja megnyitni a PFZ vezényletével. A Kodály Ünnepi hangverseny további különlegessége, hogy a zenekar hosszú idő óta először lép színpadra Pécs főterén.

„Sok mindennel rendelkezem, amit megoszthatok, amit aztán megosztok Tiborral, ő pedig továbbadja a következő zenészgenerációnak. Ezért találkozunk újra és újra, a köztünk lévő szeretetnek és tiszteletnek köszönhetően.” (Andrej Gavrilov)

A 2017/2018-as évadban tehát a vezető karmester tovább folytatja a munkát: a zenei energiájának továbbadását abban a szellemiségben, melynek köszönhetően talán egy lépéssel sokunk előtt jár.

bogányi tibor pannon filharmonikusok
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésKodálytól Kenyáig: Magyarországon koncertezik az Ifjúsági Világkórus
Következő bejegyzés Salzburgi nemzetközi verseny győztese lett Wendler Enikő

Ajánlott Bejegyzések

Moór Marianna 1960-ban - forrás: Fortepan / Kotnyek Antal
Intermezzo

Akit „csodás szerepekkel kényeztetett az élet” – a 80 éves Moór Mariannát köszöntjük

2023. február 4.4 perc olvasás
Páll Éva - forrás: Müpa
Müpa magazin

A délszláv zenétől az erdélyi hangulatokig – A népzenét ünnepli a Müpa

2023. február 4.2 perc olvasás
Deim Pál plasztika - forrás: Ferenczy Múzeumi Centrum
Intermezzo

Deim Pál bővített retrospektív kiállítása a Virág Judit Galériában

2023. február 3.2 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Dénes Viktor - forrás: Budapesti Operettszínház Promóció

A berobbanástól a sűrített jelenlétig – Beszélgetés Dénes Viktorral

Szent Péter esernyője Színház mindenkinek

Túl a 200 000. nézőn – Folytatódik a Színház mindenkinek misszió

Vass András - fotó: Gyarmati Csaba Zene

Vass András: „A Teremtés zenei anyaga zseniális, sőt tökéletes”

Promóció

Kocsis-Holper Zoltán: „A kortárs zene rólunk szól”

Az almafa virága - forrás: Vertigo Promóció

Tiltott szerelem Budapesten – Érkezik Az almafa virága a mozikba

Promóció

Felelős hitelességgel – Homonnay Zsolt a Mária főhadnagy rendezéséről

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.