„Ez a Don Giovanni mindenestül a zenéről szól”

Szerző:
- 2017. augusztus 24.
Fischer Iván - forrás: BFZ

Az Edinburgh-i Nemzetközi Fesztivál és a New York-i Mostly Mozart Fesztivál közönsége már láthatta Fischer Iván régi-új Don Giovanni-rendezését. A kritikák nem fukarkodnak a dicsérő jelzőkkel.

- hirdetés -

„Amikor Don Giovanni egy térben körülnéz, nem látja az asztalt vagy a székeket, helyette látja a csípőket, vállakat, melleket, karokat és lábakat” – fogalmaz abban a videóban Fischer Iván, amelyben a produkció hátterébe avatja be a nézőket.

A karmestert, aki 2011-ben rendezte meg először a Mozart-operáját, az érdekelte: milyen lenne egy előadás, amiben Don Juan szemével nézzük a világot? A darabot idén új szereposztásban, Christopher Maltmannel a főszerepben láthatja a közönség a már jól ismert szcenírozott koncert formájában.

Don Giovanni – Budapesti Fesztiválzenekar, fotó: Edinburgh International Festival, Jane Hobson

Hat éve azt írta a produkcióról a The New York Times, „magával ragadóbb, kreatívabb és merészebb”, mint a legtöbb operaházi Don Giovanni-előadás, a legfrissebb kritika szerint a Fischer-féle rendezés üdítő jelenség az operaprodukciók között. Nagyon emberi és egységes összművészeti előadás, amelyben a vezénylés tökéletes harmóniában van a vizuális megjelenítéssel. A New York Classical Review dicséri a Budapesti Fesztiválzenekar muzsikusait – „a világ egyik legjobb zenekara tele élettel és lírai finomsággal játszott” -, és kiemeli:

Ez a Don Giovanni mindenestül a zenéről szól, az előadás félretol mindent, ami felesleges. Az üres teret zenészek és énekesek töltik meg, akik a legfelső fokon keltik életre Mozart drámaiságát. Semmi nem lehet ennél közelebb az operához.

A Concertonet szintén a muzsikusokat dicséri: „a show vitathatatlan főszereplője a zenekar volt, amely csodálatra méltó precizitással, pompás zenei fogalmazással játszott, és tökéletesen keverte a kaján humor és az egyszerűség arányát”. A Classical Source kritikusa lakonikus tömörséggel foglalja össze véleményét: „Ez egy szenzációs rendezés, tökéletes példája a ’kevesebb több’ elvének”.

Christopher Maltman mellett a főbb szerepeket José Fardilha (Leporello), Laura Aikin (Donna Anna), Lucy Crowe (Donna Elvira), Jeremy Ovenden (Don Ottavio), Kristinn Sigmundsson (Kormányzó), Sylvia Schwartz (Zerlina) és Matteo Peirone (Masetto) játsszák. A Müpában szeptemberben

háromszor (21., 23., 24.) látható

előadásban közreműködnek a Színház- és Filmművészeti Egyetem hallgatói, akik egyszerre vannak jelen díszletként, kórusként, szexuális tárgyként vagy éppen ünneplő tömegként.

(Via BFZ)

Megosztás

Ajánlott

Bejegyzések

PROMÓCIÓ

VEB 2023

Hírlevél

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

Hírlevél

Member of IMZ
ICMA logo
A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:
NKA logo