A Seattle-i Szimfonikus Zenekar (SSO) közönsége erőteljesen csökkenő tendenciát mutatott, a mélypontot a 2011/2012-es évadban érte el, amikor a jegyeknek mindössze 63%-át adták el. Ekkor érezték úgy, lépniük kell.
- hirdetés -

A zenekar missziója, hogy a zene erejét szabadon engedje, embereket hozzon össze és a szellemet emelje. Ezen semmiképp nem akartak változtatni. Ugyanakkor a tech-ipar vállalatainak irodaházai mellett – értelemszerűen – lakótömbök is épültek, amelyek fiatal tulajdonosai és bérlői nem elsősorban komolyzene-rajongók voltak. Az új városi kultúrafogyasztó tehát tipikusan a technológiára nyitott, abba beleszületett, zeneileg eklektikus ízlésű millennial generáció. A SSO vezetői őket akarták becsábítani a koncertterembe, valamint azokat a kertvárosokból visszaköltöző idősebbeket, akiknek saját életüket megkezdő gyerekeikre már nem kellett költeniük.
Nekik azonban új típusú koncertprogramot kellett kínálni.
Seattle-ben három koncertformátumban gondolkodtak, amelyeket a 2012/2013-as szezonban vezettek be. Mivel Seattle-ből olyan zenekarok indultak, mint a Nirvana vagy a Pearl Jam, és jelenleg is zeneipari fellegvárnak számít a város, ezeket az együtteseket integrálták a programba, sorozatnyitóként például egy Kurt Cobain emlékére írt rekviem ősbemutatójával. Az SSO közreműködik ezeken a Sonic Evolution címet kapó koncerteken, de gyakran maguk a pop-/rockzenekarok is fellépnek velük, és a zene mellett a vizualitás is kiemelt hangsúlyt kap. Emellett vannak olyan kamarakoncertek, amelyek programján 20-21. századi zene szerepel, a helyszín azonban a Benaroya Hall lesötétített előcsarnoka, és ebben a klubszerű atmoszférában ülhet, állhat, fekhet a hallgatóság az este 10 órakor kezdődő Untitled nevű alkalmakon.
A Budapesti Fesztiválzenekar Titokkoncertje:
A harmadik típusú koncert címe: Untuxed, ennek megfelelően a könnyedség és a közvetlenség jellemzi, a zenekar tagjai sem szokásos fellépőruhájukban, hanem laza öltözékben vannak. Ezek a koncertek 7-kor kezdődnek, maximum 75 percesek, a műsoron kizárólag népszerű művek szerepelnek. Gyakran kapcsolódik hozzájuk backstage túra, a koncert után találkozhatnak a zenészekkel, és a zenekar egyik tagja a műsorvezető. A harmadik típusú koncertek nagyon népszerűnek bizonyultak, az SSO vezetői azt gondolták, ez a közönség azonnal jegyet, bérletet vásárol a többi „komoly” koncertre is, miközben érezték a veszélyét annak, hogy az olcsóbb, rövidebb program a Masterworks sorozatra veszélyes lehet, attól csábít el jegyvásárlót.
Az SSO folyamatosan vizsgálta a közönséget kérdőívekkel és fókuszcsoportos kutatásokkal is, így tudták finomhangolni a programokat. Ezekből derült ki, hogy az Untuxed közönsége zeneileg nagyon konzervatív, kizárólag ismert művekre kíváncsi, felfedezési hajlama alig van, továbbá erősen számít a koncert hossza is, például a gyerekes családoknál, akik a Masterworks 8 órakor kezdődő, normál hosszúságú „klasszikus” hangversenyeit időben nem tudják maguknak megengedni. Ez a legnépszerűbb program, látogatottsága 2015/2016-ról 2016/2017-re 40%-kal nőtt. A teljes közönség 17%-a új vásárló volt, ugyanakkor a Masterworksre jegyet vásárlók mindössze 1%-a mondta, hogy azért vett erre a sorozatra jegyet, mert az Untuxed hozta meg rá a kedvet, miközben a Masterworks látogatóinak 55-65%-a jár az Untuxed koncertjeire is. Az Untitled közönsége a legnyitottabb, a zenei mindenevőké, akik viszont nem feltétlenül fiatalok, vannak köztük az X-generációból, de a baby boomerek nemzedékéből is jócskán.
Az elmúlt évadban a Masterworks koncertjei 74%-os látogatottságot értek el. A három extra sorozat alkalmai azonban komoly vonzerőt nem jelentettek a zenekar fő programjára és profiljára vonatkozóan. Az viszont vitathatatlan, hogy új közönség ismerte meg a Seattle-i Szimfonikus Zenekarnak.
Közötük nem kevesen vannak olyanok, akiknek a lakótömb portásai vagy az irodaházak recepciósai ajánlják ezt a programot. A portásokra és recepciósokra ugyanis annyira figyelnek a lakók és a dolgozók, hogy az SSO külön részleget állított fel az ő elérésükre és meggyőzésükre. A tervek közt szerepel az is, hogy a zenekar kamarakoncerteken ezeken a helyeken is megjelenik.
A Budapesti Fesztiválzenekar így csinálja:
Az SSO nem csupán így próbálja a közönségélményt és a lojalitást növelni, hanem olyan egyszerű dolgokkal is, mint a közönséggel találkozó jegyszedők, parkolóőrök és jegypénztárosok továbbképzése és „udvariassági” tréningje, vagy azzal, hogy minden koncerten 35 jegynél másképp csipog a kódleolvasó szerkezet, őket pedig ajándék üdvözlőitallal jutalmazzák.
(Via Wallace Foundation)