• Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Capriccio
  • English
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • Így készül: Lót – Szodomában kövérebb a fű
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Capriccio
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Folk Müpa magazin Intermezzo Zene

Személyre szabott hagyomány

Szerző: Jávorszky Béla Szilárd2017. november 2.
Facebook Twitter E-mail
Farkas Zoltán "Batyu"

A nagykanizsai származású Farkas Zoltán „Batyu” (1956) az ország egyik legelismertebb néptáncművésze, pedagógusa és koreográfusa, aki alkotótársával és feleségével, Tóth Ildikó „Fecské”-vel nemcsak a Muzsikás együttes fontosabb koncertjeinek elmaradhatatlan szereplője, hanem a magyar kultúra követeként az Amerikai Egyesült Államoktól Tajvanig tanítja a magyar néptáncot.

– Tavaly jelent meg a néptánc, avagy alaptechnikák módszertana című köteted, amelyben harmincévi tanítás tapasztalatait gyűjtötted csokorba. Miért vártál ennyi ideig vele?

A cikk eredetileg a Müpa Magazinban jelent meg

– Húsz éven át érleltem az anyagot. Sokfelé tanítottam a világban, változatos körülmények között kellett helytállnom. Tajvanon például úgy tanítottam a mezőségit, hogy az érdeklődők kört alkottak. Ott nincsenek individuumok, csakis tömegben és vezetői utasításokra tudnak mozogni. Meg kellett tanulnom, hogy hol a határ: hogy a tánc még mezőségi jellegű legyen, de ne törjem össze a világképüket, és közben jól is érezzék magukat. Az ilyen helyzetek megoldásához nem találsz kulcsokat a pedagógiai nagylexikonban. Ahogy ahhoz sem, amikor az egyik New York-i táncklubba csupa nyolcvanévesnél idősebb ember jött el, miközben dunántúli ugrós volt témaként kiírva. Miként lehetséges azt kivitelezni, hogy az ember élményt adjon nekik, megmaradjon hitelesnek, és közben mentőt se kelljen hívni? Voltaképpen az egész életem erről szólt.

– A Müpa Hetedhét táncház műsorában évek óta tanítasz kisgyerekeket. Lényegében itt is ugyanez a feladat, nem?

– Komplexebb, hisz a kisgyerekekkel együtt a szülőket is tanítom. Azt látom, hogy ahelyett, hogy a gyerekeket már kiskorukban mozgáskultúrára tanítanák, kész termékeket nyomnak le a torkukon. mert az az egyszerű és hatásos, és arra befizet a szülő. Nem merik felvállalni a lassú, nem látványos, de húsz év múlva akár szárba szökkenő, készség és képesség szintjén lévő mozgást. A népi hagyományban amúgy is mindenki a saját képessége és egyénisége mentén tanulta meg ezeket. miközben zsűrizéskor számtalanszor tapasztalom, hogy a fiatalok „másolják a filmeket”. Pedig adott figurák egyáltalán nem biztos, hogy az illetőnek is jól állnak.

A másolás művészetéből át kell lépni az újraalkotás művészetébe.

– Huszonöt éve tanítasz a Budapest Kortárstánc Főiskolán. Ott is néptáncot?

– Igen, de ott nem autentikus népzenére, hanem remek világzenékre mozgunk. Nem tudják, mit hogyan hívnak, de rettenetesen élvezik. Alapképesség szintjén haladunk, aztán elkezdünk játszani. És egyszer csak kialakul, mondjuk, a lőrincrévi pontozó. Amiről persze nem tudják, hogy az, de mikor rákérdeznek, kemény néprajzi előadást kapnak. s ezek a kortárs táncosok, akik különféle mozgástechnikákon nőnek fel, ezek hatására mind el akarnak menni a mezőségre vagy Kalotaszegre. ennek eredményeként haidauból, mezőségi táncból és legé-nyesből születtek már olyan kortárs művek, amelyekkel Európában díjakat nyertek. Érezni rajtuk, hogy a tánc magyar, azt is, hogy néptánc, mégis olyan kreatívak, hogy ámul az ember.

müpa néptánc müpa magazin
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésSzáraz november – 2. nap: Pezsgő és tüdőbaj
Következő bejegyzés A seattle-i példa

Ajánlott Bejegyzések

Magyar Zene Háza

Szakcsi Lakatos Béla: „Sosem húztam falat a jazz és az igényes popzene közé”

2023. január 28.12 perc olvasás
Kern András és Garas Dezső a Ripacsok című filmben - forrás: Port.hu
Intermezzo

Ingyenes filmekkel ünnepli a 75 éves Kern Andrást a FILMIO

2023. január 28.2 perc olvasás
forrás: MAGYAR ZENE HÁZA/Szabó Bence
Magyar Zene Háza

Életre keltett Bosch-alakok – A Földi gyönyörök kertje a Hangdómban

2023. január 28.3 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Mentorok - forrás: Déryné Program Színház mindenkinek

„Meglepő volt, milyen sokan akarnak drámát írni Magyarországon!”

Szent István Filharmonikusokat Záborszky Kálmán vezényli - forrás: Szent István Filharmonikusok Promóció

Petőfi, Kacsóh Pongrác és Lajtha László előtt tiszteleg a Szent István Filharmonikusok koncertje

Keller András - fotó: Emmer László Promóció

Hallgassunk Schubertet! – Tematikus nappal kezdi az évet a Concerto Budapest

Promóció

Sok hűhó semmiért – A BDZ-műhely újabb összművészeti produkciója

Balog József - fotó: Csendes Krisztina Promóció

Lemezbemutató koncertet ad Balog József a Zeneakadémián

Olli Mustonen - fotó: Outi-TÂrmñlñ Promóció

A szívbetegséggel élő gyermekekért koncertezik a PFZ 

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.