Ismét bizonyított a zene az etnikai konfliktusok megoldásában

forrás: musicalfutures.org

Egy új portugáliai kutatás szerint a fiatalság pozitívabb érzelmeket táplál a különböző etnikai csoportok tagjaival szemben, miután megismerik a másik kultúra zenéjét és dalait.

A világ minden részén élnek különböző kultúrákból származó emberek egymással szoros közelségben. A kisebbség jelenléte gyakran ellenséges, elutasító vagy közönyös viselkedést vált ki a többségből. Ennek a problémának a leküzdéséhez leginkább a fiatal generáció rugalmasságára és befogadó szemléletére van szükség, valamint arra, hogy megtanuljuk a különböző kultúrák tagjait potenciális barátként szemlélni. De mi tud ösztönözni bennünket a változásra? Új portugáliai kutatások szerint

a válasz: a zene.

Tizenévesek, akik megismerték a távoli földrészek zenéjét és kultúráját, nyitottabban fordultak az idegen országból származó emberek felé, mint azok, akik nem szereztek új ismereteket ebben a témában. Mi több, ezek a pozitív érzelmek az idegen kultúrával való érintkezés után is hosszasan kitartottak.

A zene arra ösztönözheti az embereket, hogy sajátjukon kívül más világokat is befogadjanak. A dalok érzelmi hídként szolgálhatnak a kultúrák között, felfedve a közös érzelmi nevezőket.

A portugál tanulmány 229 lisszaboni diák bevonásával készült, akiknek kétharmada munkáscsaládból származik. Arra kérték őket a kutatók, hogy töltsenek ki egy felmérést, amelyben 10 személyes – pozitív és negatív – jellemvonást használhatnak három portugál etnikai csoporttal kapcsolatos kérdések megválaszolására. A lisszaboni térség e három etnikuma a portugál, a brazil és a zöld-foki szigeteki csoportok, melyek ugyanazt a nyelvet beszélik, de ez nem változtat a tényen, hogy a megkérdezettek a zöld-foki szigetekiekre másképp tekintenek, mint a másik két közösségre.

Barenboim kiáll Palesztina mellett

Miután erre fény derült, a kutatásban résztvevő diákok fele egy speciális, kultúrák közötti zenei oktatási programban vett részt. A 20 ülés során, amelyek mindegyike 90 perces volt, a tanulók megismerkedtek a zöld-foki szigeteki kultúrával, zenét hallgattak, portugál és zöld-foki szigeteki dalokat egyaránt énekeltek.

A program végén a diákok ismét kitöltötték a felmérést, amelyben értékelniük kellett a három különböző etnikum tagjait. A Zöld-foki szigetek népéről alkotott előítéletek egyértelműen csökkentek azok körében, akik résztvettek a zenei programban. A másik csoport attitűdje azonban nem változott. A következő kutatásokban ehhez hasonlóan alakultak az eredmények: a megismerés mindig az előítéletek csökkenését hozta magával.

A kutatók megjegyezték, hogy ebben a folyamatban

a tanárok közvetítőként lehetnek jelen, és főszerepet játszanak az etnikai csoportok ellen felmerülő negatív sztereotípiák csökkentésében.

A kutatók azt is elismerték, hogy a felmérés pozitív kimeneteléhez hozzájárult a közös nyelvhasználat lehetősége is. További kutatásra van szükség ahhoz, hogy kiderüljön, ez a folyamat működhet-e például angol anyanyelvűek és arabul beszélő csoportok között.

(Via Papageno, Pacific Standard)