A szaxofon is képes olyan szépen megszólaltatni a dallamokat, mint a hegedű vagy a klarinét – azonban a klasszikus zene világa valaha nem értett egyet a hangszer alkalmazásával. A 20 éves szaxofonművész, Jess Gillam rávilágít ennek a távolságtartásnak a lehetséges okaira.
Nem illetlenség azt állítani, hogy még nem hallottunk szaxofonjátékot a füstös jazzkocsmák falain kívül. Érdemes ennek ellenpólusaként a legutóbb a Classic BRIT Awards díjával kitüntetett fiatal játékos, Jess Gillam előadását meghallgatni, aki Pedro Iturralde Pequeña Czarda című darabját hihetetlen muzikalitással és karakterrel játssza.
A szaxofon sokkal későbbi találmány a hegedűnél, a zongoránál vagy a többi klasszikus zenekarban használt hangszernél. Eredetileg katonazenekarokban való használatra tervezték hangos, kültéri hangszerként, később pedig a jazz fogadta örökbe – ott nőtt fel, ott lett története és oda kötik a gyökerei, az emberek ezért kapcsolják mindig a jazz műfajához.
Ezután a klasszikus zene is befogadta a hangszert. A nagy zeneszerzők is elkezdték beemelni a szaxofont a zenekari repertoárba. Ravel, az általa meghangszerelt Egy kiállítás képei című Muszorgszkij-műben alt szaxofont alkalmaz az Ódon várkastély című tételben.
„Sír, sóhajt és álmodik” – jellemezte Berlioz a szaxofont.
Képes a crescendóra és fokozatos visszahalkulásra egészen addig, amég csak a visszhang visszhangjává nem válik. Nem ismerek más olyan hangszert, ami rendelkezne azzel a képességgel, hogy elérje a hallható hang legtávolabbi határait.
„Nagyon szeretem a szaxofont és azt szeretném, ha minél több ember meghallaná, milyen sokoldalú hangszer. Úgy gondolom, van helye a klasszikus zenében. Az emberek többsége nem tudja, milyen melodikus, szépen éneklő hangszer a szaxofon. Mindig új, izgalmas és friss. Kiváltságosnak érzem magam és egyben kicsit furcsán is, hogy klasszikus zenét játszom szaxofonon” – fogalmazott a fiatal szaxofonművész.
Renée Fleming és Harry herceg esküvői zenésze lett az év művésze
Jess Gillam így indokolta vonzalmát: „Többek között azt is szeretem a hangszerben, hogy nincs egy előre kijárt út, amit követni kellene a szaxofonos karrierem kialakításában. A zene és minden teljesen új: gyakran előfordulhat akár az is, hogy a te fellépésed az első alkalom, amikor szaxofon is szerepel a koncerten.”