Papageno Radio
- hirdetés -
Színház Akit a csúcsra és a csődbe vitt az operett

Akit a csúcsra és a csődbe vitt az operett

Jacques Offenbach, az operett megteremtője és mestere a világ egyik leggyorsabban dolgozó zeneszerzője volt: 61 évet élt, 102 operettet írt. Köln legszegényebb negyedéből és legnyomorúságosabb utcájából indult, hegedűs, majd csellista csodagyerekként. A párizsi konzervatóriumba nem akarták felvenni, mert nem volt francia. De minden nehézséget legyőzött.

1819. június 20-án vagy 21-én vagy 22-én vagy 23-án született Jacques Offenbach, a kölni zsidó hitközség kántorának gyermeke. A dátum bizonytalanságának okát az apa így magyarázta: „Beírtam a naptárba, de aztán agy egyik gyerek elhasználta a lapokat, amikor szükségre ment… Málunk mindig sok volt a gyerek, és kevés volt a papír!”

- hirdetés -

Aztán valcerkomponista lett, majd karmester, és menthetetlenül beleszeretett a színházba. Ingadozott opera és a könnyedebb műfajok között. Kezdetben csak a felvonásközöket töltötte ki saját szerzeményekkel, aztán dalt komponált, majd beteljesült nagy vágya: saját színháza lett, ahol saját darabokat mutathatott be. Ez a színház azonban korántsem volt csillogó, díszes teátrum. Rátonyi Róbert Operett című könyvében így mutatja be az épületet:

A nézőtér kicsi volt és kényelmetlen. A széksorok tyúklétrához hasonlóan emelkedtek a földszinten, az emeletwn kétszemélyes szűk lyukak voltak hivatva a páholyok szerepét betöltenil Akkoriban a színházak nagyságától függött, hogy hány személyes társulat szerepelhetett a színpadjaikon. Offenbach színháza, mely Les Bouffes Parisiens címen nyílott meg 1855. július 5-én, csak három színészt szerződtethetett. A bemutató így is sikert aratott, igaz, Offenbach kijátszotta a hármasszabályt, ugyanis még két művészt szerződtetett, úgy rendezve a darabokat, hogy két szereplő felváltva mindig egy-egy paraván mögül beszélt és énekelt, így a színpadon valóban csak három személy volt látható, de a darab mégis ötszemélyes volt.  (…) A publikum körében hamar elterjedt, hogy ha valaki jól akar szórakozni, kacagásra, jó muzsikára vágyik és szép nőket akar látni, akkor Offenbach színházába kell mennie.

- hirdetés -

Hatalmas munkabírással dolgozott, jórészt saját műveket mutatott be, egyszerre három-négy kisoperettet is írt. 1858-ban tette az első lépést a nagyoperett felé, ám hiába a közönségsiker, ha az elképesztő kivitel csődbe juttatta. Első egész estét hazai sikere az Eljegyzés lámpafénynél volt, amit Berlinben és Bécsben is játszottak. Ezt követte egy frivolan politizáló darab, az Orfeusz az alvilágban, majd a Szép Heléna.

A talán leghíresebb kánkánzene az Orfeusz az alvilágban pokoli galoppja. Bár táncolták évtizedekkel korábban is – állítólag az 1820-as években alakult ki a párizsi külvárosokban, ahol a francia négyest férfiak láblendítéssel cifrázták, sőt erőteljes karmozdulatokkal is kiegészítették a páros táncot -, a 2/4-es galopp ritmusára ropott tánc világhódító útjára némileg módosított előadókkal, női tánckarral 1858. október 21-én, a Théâtre des Bouffes-Parisiens-ből, az Orfeusz az alvilágban premierjén indult el.

A hídon át, a sellők közé

Aztán jött egy újabb bukás, a Brabanti Genovéva. Pedig a bemutatóra a tömegek ellen a rendőröket is kivezényelték, nehogy megrohamozzák a színházat. A Kékszakáll-lal ismét elemében volt, a Párizsi életet pedig annak ellenére, hogy a korabeli francia hírességek karikatúráját rajzolta meg, a francia határokon kívül is bravózták. A gerolsteini nagyhercegnő szintén a politikai szatírára épült, de azt írták róla, olyan a zenéje, mint amikor egy német el akarja sajátítani a párizsi tájszólást, az argot-t.

Az 1870-71-es összeomlás és a republikánus hatalom komoly és negatív hatással volt a műfajra és Offenbachra, aki egyre kevésbé bírta a színházigazgatás gyötrelmeit. Elszegényedett, amerikai körútra indult. Szervezetét az utazás megviselte, hiába volt sikeres a reklámmal megtámogatott utazás. Hazaérve még megírta mesterművét, a Hoffmann meséit. Felesége karjaiban halt meg 1880. október 5-én.

(Gál-Somogyi: Operettek könyve és Rátonyi: Operett című könyvei alapján)

Promóció

- hirdetés -
- hirdetés -

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

A feliratkozással elfogadom a Papageno Consulting Kft. adatvédelmi tájékoztatóját!