Papageno Radio
Intermezzo Balett szélesvásznon - a legnépszerűbb táncfilmek

Balett szélesvásznon – a legnépszerűbb táncfilmek

Papageno Fanfár
Iratkozzon fel hírlevelünkre és hetente elküldjük Önnek a világ legfontosabb kulturális híreit!

A londoni Királyi Operaház felmérést végzett közösségi oldalán, melyben arra kérte követőit, hogy nevezzék meg kedvenc mozifilmjeiket, melyekben a balett van a központban. Mi kiegészítettük ezt a listát.

Piros cipellők (1948)

Az első olyan színes film, amely kizárólag a balettre összpontosított, hatalmas sikert aratott, és elindította a skót balett-táncos, Moira Shearer filmes karrierjét. A történet lazán kapcsolódik Hans Christian Andersen azonos című meséjéhez, valamint azt mondják, a filmet a cári orosz balett igazgatója, Szergej Pavlovics Gyagilev és a brit balerina, Diana Gould találkozása is inspirálta. A piros cipellők egy fiatal balerináról szól, aki táncos karrierje és szerelme között őrlődik. A kor legendás balett-táncosai szerepelnek a filmben, többek között a Les Ballets Russes sztárja, Leonid Massine és a neves francia táncosnő, Ludmilla Tchérina. A film lélegzetelállító táncjeleneteket tartalmaz, melynek hatására minden kislány balerinává akart válni. 

Halálbalett (1985)

A Mihail Barisnyikov, vezető táncos élettörténetén alapuló film összetett történet egy szovjet balett-táncos és egy amerikai sztepptáncos kapcsolatáról. A film inkább forró  táncjeleneteiről ismert és kevésbé a szigorú forgatókönyvéről. A film sztárja kétségtelenül Barisnyikov, akit sokan Vaclav Fomics Nyizsinszkij és Rudolf Nurejev mellett a történelem egyik legnagyobb balett-táncosának tartottak. Dinamikus, egyszerre szenvedélyes és elegáns tánca teszi őt hőssé. A balett és a sztepp kirobbanó kombinációja által ez a film valódi klasszikusnak számít a táncfilmek között.

Fordulópont (1997)

A film két nőről, Deedee-ről és Emmáról szól, akik életüket a balettnek szentelték. Deedee otthagyta ígéretes tánckarrierjét, hogy feleség, majd három gyerek anyja legyen. Lánya, Emilia nagyon tehetséges táncos, egy balettiskolába jár Oklahomában. Emma változatlanul a balett-társulatnál maradt mint ünnepelt szólóbalerina, de lassan felette is eljár az idő. Amikor évek múlva újból összetalálkoznak, mindketten számvetésre kényszerülnek. Szembe kell nézniük a kihagyott lehetőségekkel és a kiöregedés tényével. Ám a lehetőség és a tehetség tovább él, Deedee lánya csatlakozik a balett-társulathoz…Az Oscar-díjak terén a film azonban az egyik negatív rekordot tartja: 11 kategóriajelölésből egyben sem kapott semmit, viszont 2 Golden Globe-díjat is bezsebelt.

Billy Elliot (2000)

A Billy Elliot a modern brit mozi egy klasszikusa. Komoly történet egy fiatal fiú átváltozásáról, mely a boxtól a balettig vezet a nyolcvanas évek politikai és társadalmi zavargásaival való heves szembeszegülés jegyében. Jamie Bell fantasztikus 11 éves Billyként! A főhőst családja nem ért a fiú tánc iránti szenvedélyét, aki sokáig küzd, hogy elrejtse vágyait egy olyan világban, amelyben a macsó ideál dominál. Ahogy a film épül, Billy táncos teljesítményében is javulást és fejlődést figyelhetünk meg, azon kívül fantasztikus táncjeleneteket mutat be a Királyi Balettiskolához vezető útkeresése során. A Billy Elliot egy megható film a felnőttéválásról, mely egyben bemutatja a baletthoz szükséges erős fizikai igénybevételt és a mindenek feletti elkötelezettséget.

Rivaldafényben (2000)

Tizenkét elszánt táncos nyert előfelvételi lehetőséget az Amerikai Balett Akadémiára. Mindannyian a művészetre tették fel életüket. Néhány hét alatt kell felkészülniük az utolsó megmérettetésre. A feszültség tapinthatóvá válik a kemény munkára összezárt emberek között. Jonathan (Peter Gallagher) a társaság koreográfusa. Cooper (Ethan Stiefel) pedig legjobb táncosa, aki át akarja venni helyét. Maureen (Susan May Pratt) brilliáns tehetségű, de talán lekésett a kiugrásról. Jody (Amanda Schull) teste talán nem a legtökéletesebb, ám mégis felkelti Cooper érdeklődését. Eva (Zoe Saldana) álma mindig is a szólótánc volt, nehezen adja meg magát. A vizsga mindannyiuk életét megváltoztatja. A filmnek 8 évvel később készült el a második része, mely hasonló témát dolgoz fel kissé modernebb szemszögből.

A szívem érted RAPes (2001)

A film rendkívül népszerű hip-hop és rhythm & blues zenéje hosszú hetekig az amerikai lemezlisták élbolyában aratott. Sara, a középosztálybeli, kisvárosi lány arról álmodik, hogy a balettnek szenteli életét. Ám édesanyja halála után örökre el akarja felejteni ezt az álmot. Apjához költözik Chicagóba, szűkös körülmények közé, és megpróbál beilleszkedni a gimnáziumi – jobbára fekete – fiatalok közösségébe. A helyi táncklub legmenőbb arca, a vagány Derek egész más ütemre táncol – a hip-hop lüktető ritmusára. Két külön világból, két külön kultúrából érkeztek. Ám minden különbözőségük ellenére közös bennük egy szenvedély – a tánc! Amikor kiderül, hogy mindketten imádják a táncot, arra is rájönnek, hogy egymáshoz szintén szoros szálak fűzik őket. Ám a két fiatalnak nem csak a köztük lévő különbségeken kell úrrá lenniük, hanem barátaik és családjuk ellenállásán is, ha azt akarják, hogy szerelmük maradandó legyen.

Fekete hattyú (2010)

Darren Aronofsky brutális pszicho-drámája a balerinák őrületbe süllyedéséről szól, mely igen ellentmondásos film a balett-rajongók körében. A történet a Hattyúk tava megfordítása. A filmet sokan elítélték a balettvilág kliséinek durva felnagyítása miatt. A film egy visszahúzódó, az anyja árnyékában élő tehetséges balerináról szól, aki megkapja Csajkovszkij Hattyúk tavának címszerepét. A balett-táncos Nina Sayers tökéletes az ártatlanságot, kecsességet megtestesítő fehér hattyú szerepére, de a művészeti vezetőnek kétségei támadnak, hogy a lány képes lesz-e a démoni érzékiséget és csalfaságot ábrázoló fekete hattyút is egy személyben megformálni. A film a lány belső vívódását mutatja be, ahogy felfedezi a saját magában hordozott kettősséget, amit a szerep hiteles megformálásához felszínre kell hoznia.

Lauren Cuthbertson, a Királyi Balett igazgatója a film megjelenésekor megjegyezte: „A balettet csupán vér, verejtékezés, könnyek és áldozatok képében mutatja be… de a benne rejlő örömből semmit sem láttat.

(Via Royal Opera House)

Promóció

- hirdetés -

Olvassa és hallgassa a Papagenót mobilon is!

X
X