Védetté nyilvánított a madridi városvezetés egy olyan épületet, amely Robert Capa egyik közismert, spanyol polgárháborús fényképén szerepel. Különös egybeesés, hogy épp nemrégiben bukkant fel az épületről készült fotó eddig egyetlen ismert eredeti kópiája.
Friedmann Endre Ernő, azaz Robert Capa nyughatatlan, kalandvágyó, soha, semmi kihívás elől ki nem térő szellemét, vagányságát Magyarországról hozta. 1931-ben hagyta el szülőhazáját. Fentieken kívül szinte semmit más nem volt a poggyászában. A spanyol polgárháborúban, a második világháborúban, Kínában, Vietnamban készült háborús riportfotóival beírta nevét a világ fotótörténetébe.
Ha nem elég jók a képeid, az az oka, hogy nem vagy elég közel.
– kiváltképp ez a híres mondata tette őt legendás személyiséggé.
A védetté nyilvánított, lövedéknyomoktól lyukas, téglafalu madridi épületről 1936-ban készült felvételen gyerekek láthatók a ház előtti járdán ülve. A magyar származású világhírű fotóriporter képe a Regards és a Zürcher Illustrierte című újságok címlapján jelent meg.
A Puente de Vallecasban található földszintes, ma már rossz állapotban lévő épület tulajdonosa már az ingatlan lebontását tervezte, amiről tavaly ősszel tájékoztatta a bérlőket. A városvezetés szerint azonban az ingatlannak polgárháborús emlékként szimbolikus értéke van. Az önkormányzat az épület védetté nyilvánítása után polgárháborús múzeumot kíván létrehozni a házban, benne 258 négyzetméteres kiállítótérrel, egy 43 négyzetméteres konferenciateremmel, valamint egy, az eredeti tervek szerint helyreállított, korabeli módon berendezett lakással, azt megmutatva, hogyan éltek a polgárháborús harcok alatt a madridiak.
Különös egybeesés, hogy épp nemrégiben bukkant fel az épületről készült Robert Capa-fotó eddig egyetlen ismert eredeti kópiája. Egy polgárháborús felvételeket gyűjtő spanyol férfi az interneten vásárolt egy kilenc fényképből álló csomagot, és abban talált rá a különlegességre. Mint kiderült, a kópiát több másikkal együtt egy polgárháborús menekült bízta egy brit tengerészre, aki azokat Nagy-Britanniába vitte.
A világhírt Capa számára a spanyol polgárháborúban, 1936-ban készült, az A milicista halála című fotó hozta meg, de életének egyik legszomorúbb pillanata is ehhez az időszakhoz köthető: szerelmének és munkatársának, a lengyel származású fotográfusnak, Gerda Tarónak az elvesztése. A Robert Capa Kortárs Fotográfiai Központ Robert Capa, a tudósító című kiállításában az intézmény névadójának munkásságát mutatja be. Az öt harcmezőt megjárt fotográfus tragikusan rövid élete során is maradandót alkotott: a frontokon és a hátországokban készült fotóival iskolateremtő képi világot hozott létre és az őt követő nemzedékeknek máig hatóan mutatta meg, hogy milyen nagy a mély humanizmusból építkező képek ereje.
Robert Capa, a tudósító című kiállítás válogatása, az életút egészének mintegy ötven képét tartalmazza, az első megbízások egyikeként készült Trockij beszédét megörökítő képtől egy, az indokínai háborúban exponált felvételig.
(Via MTI)