A Royal Albert Hall megbízásából végeztek felmérést, amelyből nem csupán az derült ki, hogy Nagy-Britanniában egyre kevesebb gyerek tanul valamilyen hangszeren, hanem az is, hogy bizonyos hangszerekre nincsenek növendékek. 1000 gyereket kérdeztek meg a vizsgálatban arról, milyen hangszeren tanulnak vagy szeretnének tanulni. Kiderült, hogy harmaduk a klasszikus vagy elektromos gitárt választotta, 15%-uk a zongorát, és mindössze 1%-uk az oboát, kürtöt, fagottot vagy kontrafagottot. A felmérés szerint gyerekek ötöde online tananyag segítségével sajátította el a hangszeres játékot.
Egy adományon múlt az iskolai csellóoktatás
Az eredményre reagáló Lucy Noble szerint szégyennek nevezte azt, ha ezek az instrumentumok eltűnnének. A kulturális menedzser úgy gondolja, nem csupán arra kell bátorítani a következő generációt, hogy tanuljanak valamilyen hangszeren, hanem a veszélyeztetett hangszerek iránt is fel kell kelteni a figyelmet. Az elmúlt 15 év jelentősen átformálta a zenehallgatási szokásokat. Az egyik fontos változás az, hogy csökkent az igény arra, hogy a helyszínen éljék át zenei élményt. Ám hiába néznek sok videót a fiatalok, alacsony a felhozatal a produkció létrejöttét is bemutató anyagokból, teszi hozzá Lucy Noble.
A helyzet valóban súlyos, ezt megerősíti a brit oboa- és fagottművészek szövetségének képviselője is. Robert Coddot gyakran hívják ifjúsági zenekarok kétségbeesett karmesterei, hogy ajánljon nekik fagottost, kürtöst, oboistát, mert égető szükségük lenne egyre, kettőre, háromra. Alig ismerik ezeket a hangszereket, az iskolákban alig oktatják, a képről történő beazonosítás pedig nem ugyanaz, mint az élő tapasztalat. Ennek eredményeképp az elmúlt 10-15 évben jelentősen csökkent az oboán, fagotton, kürtön tanulók száma. A muzsikus szerint ezeknek a hangszereknek a mérete, a megfelelő fúvós technika elsajátításának nehézsége és az órák ára egyszerre vezetett a népszerűségvesztéshez. A szaxofon, hiába az azonos hangszercsalád, sokkal izgalmasabbnak, coolabbnak tűnik, tette hozzá, ennek pedig az az oka, hogy a zenekarokban látható, előtérbe tud kerülni.
Szimfonikus zenekar a közoktatásban
A szervezet nem tétlenkedik, adtak már extravagású nagyszabású koncerteket népszerű darabokból szokatlan helyszíneken, a zenét és a hangszereket kivitték a hangversenytermekből, hogy felhívják az emberek figyelmét. A megoldást csak hosszú távon találhatják meg, ehhez pedig kormányzati segítség is szükséges. Az egyik fél szerint 500 millió fontot invesztálnak az 5-14 évesek kötelező ének-zene oktatásába, a másik fél viszont azt jelzi, eltűnnek a művészeti tárgyak a közoktatásból, az alapszintű érettségire egyre kevesebben választanak zenét, drámát, képzőművészetet.
(Via The Telegraph)