A Bajor Állami Opera a 2015/2016-os évadban a Noé című operával reflektált a menekültválság akkori helyzetére. Egyik idei bemutatójuk, a Mózes, amelyben menekült és nem menekült müncheniek szerepelnek, ezt a témát folytatta.
- hirdetés -

„Nekünk is menekülni kellett. Mi is nekivágtunk az ismeretlennek, mi is átkeltünk a tengeren, átvágtunk a sivatagon, mi is a tejjel-mézzel folyó Kánaánt kerestük.” Ma is vannak emberek, akiknek a 3000 évvel ezelőtt élt Mózeshez hasonlóan el kell hagyni szülőföldjüket. Ebből, a Bibliából, a Tórából és a Koránból is ismert történetből inspiráródtak az alkotók, akik a menekülés és a migráció témáit járták körbe amatőrökkel és profi előadókkal, afgán, szír, pakisztáni, Sierra Leone-i, guineai, nigériai és más menekültekkel, olyan fiatalokkal, akik szülei menekültek voltak, de ők már Münchenben születtek, illetve a bajor városban született és felnőtt németekkel.
Új esély a menekült zenészeknek
A Noé az útról szólt, a Mózes arról, mi történik a megérkezés után. A koncepciót – ahogyan a Noé esetében is – a produkció rendezője, Jessica Glause találta ki, a zeneszerző Benedikt Brachtel volt, aki Rossini Mózes Egyiptomban című művéből is használt részleteket a popkulturális referenciák vagy a karibi ritmusok mellett. A produkció személyes élettörténetekre épített: mi érdekli, mi foglalkoztatja a hosszabb ideje Münchenben élő menekült fiatalokat, mit jelent a mindennapi rasszizmus, mennyire fontos a menekültkérdés a fiataloknak? A soknyelvű előadás – a beszámolók szerint – elkerülte a didaxist, és a horrort humorral ellenpontozza.
Jordi Savall a menekültekért
A 16 éven felülieknek szóló, színház-pedagógiai foglalkozással kiegészített Mózest 2107 decemberében mutatták be, de annyira népszerűnek bizonyult, hogy a júliusi Müncheni Operafesztivál alatt is több előadást játszottak belőle. A premieren még szerepelt az előadásban egy nigériai származású fiú, akit a nyári szériára nem találtak meg. Nem tudni, Münchenben van-e, más országban, vagy hazament. A fiút nem helyettesítették, de hiányáról beszélnek a színpadon.
Sting menekült gyerekeket támogat
A Bajor Állami Ifjúsági Opera fiatalokat célzó szóló sorozata a következő évadban is folytatódik. Az új produkció, az intézmény jubileumi, Minden, ami helyes/igaz címet kapott évadában Haydn Teremtéséből kiindulva, arra alapozva Ádám és Éva történetét dolgozza fel.
(Via The New York Times, Bayerische Staatsoper)