Claude Debussy több színpadi művet, balettet, misztériumjátékot és egyetlen operát írt. A Berlini Staatsoper októberben, egy különleges művel egészíti ki az eleddig csupán a Pelléas és Mélisande-ból álló repertoárt.
Olvassa el az elbeszélést a Magyar Elektronikus Könyvtárban!
Edgar Allan Poe Az Usher-ház vége című misztikus, feszültségekkel teli, a horror és a thriller elemeit sem nélkülöző elbeszélését Debussy operaszínpadra akarta adaptálni. Az író műveit valószínűleg Baudelaire fordításában ismerte meg. Már az 1890-es évekből felbukkan egy levél, amelyből kiderül, egy szimfóniára inspirálta Poe világa. Ez a darab azonban nem készült el. Ugyanúgy nem, mint Az ördög a harangtoronyban operaverziója sem. Az Usher ház végén 1908 és 1917 között dolgozott, és ebben az esetben is befejezetlenül hagyta abba a komponálást.
Új fejezet nyílik Bach szólóhegedűre írt műveinek megközelítésében
Debussy maga írta az egy felvonásos, két jelenetből álló opera librettóját, amelynek harmadik verziójára kezdte el a komponálást. Az első jelenet teljesen elkészült, a második félbe maradt. Ezt a verziót több lemezen is kiadták.
Próbálkozások már történtek arra, hogy befejezzék a művet. A 70-es évek végén Carolyn Abbate, Juan Allende-Blin, a 2000-es évek elején Robert Orledge próbálkozott teljessé tenni a darabot. Ezekből a vállalkozásokból is születtek előadások, kiadványok. A legfrissebb verzió, amelyet Berlinben bemutatnak, egy belga zeneszerzőnő, Annelies Van Parys nevéhez köthető, aki Debussy hangzását a mai koréval elegyíti. A stockholmi Folkoperan operaházzal közös kamaraprodukció bemutatója októberben lesz Berlinben.
(Via Slipped Disc, Staatsoper Berlin)