Az Előadóművészi Jogvédő Iroda (EJI) közleményéből kiderül, az EJI közel 1,3 milliárd forint jogdíjat fizet ki a napokban hatvanezer magyar és külföldi zenész számára. Utánajártunk annak, a korábbi évekhez képest mekkora ez az összeg, kik kapják a legtöbb kifizetést, és milyen arányban érkeznek bevételek az egyes csatornáktól.
Az Elóadóművészi Jogvédő Iroda (EJI) a zenészek, színészek, táncosok, artisták jogait érvényesítő egyesület, amit az előadók maguk hoztak létre. A televíziók, rádiók és más zenefelhasználók által fizetett jogdíjat Magyarországon minden hazai és külföldi előadó nevében az EJI szedi be és fizeti ki részükre. Az egyesületnek 1600 zenész, színész és táncos tagja és több mint 10.000 megbízója van. Évente több mint 90.000 előadóművész számára fizet ki jogdíjat. Az EJI évről évre több jogdíjat oszt fel, az egyre pontosabb felosztás eredményeként pedig mind több előadóművész jut hozzá az őt megillető jogdíjhoz. Az iroda csak az elmúlt tíz évben tizenkét milliárd forintnál is több jogdíjat fizethetett ki.
Megalakulásának 30. évfordulóját ünnepli az Előadóművészi Jogvédő Iroda
A most lezárt, a 2017. évi zenei jogdíjfelosztás magában foglalja a rádiós, televíziós sugárzási jogdíjakat, a háttérzenei jogdíjakat és a meghosszabbított védelmi idejű hangfelvételek előadóit illető kiegészítő díjak felosztását. Az egyesület 230 milliónál is több elhangzást dolgozott fel a felosztás során.
Ötvenezernél is több magyar és külföldi előadó részesült a rádiós és televíziós jogdíjakból, melyek közül a legmagasabb kifizetett összeg meghaladta a 4,5 millió forintot. A tíz legmagasabb jogdíjban részesülő előadó összesített jogdíjának értéke meghaladta a harmincötmillió forintot. Összesen 78 előadó kapott egymillió forintnál magasabb díjazást.
A jogdíjak felosztása során az EJI hatezernél is több játszási hely (üzlet, bolt, szálloda) adatát, vagyis kétszázhúszmilliónál is több elhangzást dolgozott fel.
A jogdíjból közel harmincnégyezer zenész részesült: a legmagasabb jogdíj csaknem elérte az egymillió forintot, ötszázezer forintot meghaladó jogdíjat nyolc előadó kapott.
Azon előadóművészek részesülhettek idén ilyen jellegű jogdíjban, akik felvételeit 1963 és 1965 között adták ki először, és 2017-ben még bevételt ért el felhasználásából kiadója.
A jogdíj elsősorban a már kevésbé aktív előadók számára biztosít bevételt, ezen belül viszonylag magas a komolyzenei előadók aránya. 2017-ben mintegy 1 000 különböző olyan hangfelvétel volt, amely kiadója számára bevételt termelt. A jogdíjfelosztás 440 előadót érintett, a kifizetett jogdíj összege egy esetben az egymillió forintot, öt esetben pedig az ötszázezer forintot is meghaladta.
Bach inspirálta új orgona épül Budapesten
Az EJI képviseletében dr. Békés Gergely arról tájékoztatta a Papagenót, hogy
a most felosztott, 2017. évi jogdíjak összege némileg elmarad a korábbi években felosztott jogdíj összegétől.
A bevételek – legalább átmeneti – csökkenése előre látható volt, hiszen a rádiós piac igen jelentős átalakuláson ment át az elmúlt időszakban, az átalakulás kockázatai pedig mindenkire kihatnak, aki a rádiós bevételekből részesedik, így a következményeket óhatatlanul maguk az előadóművészek is viselik. A jogdíjcsökkenéshez a legnagyobb mértékben az járult hozzá, hogy 2017-ben nem üzemelt országos vételkörzetű kereskedelmi rádió Magyarországon, miközben az ilyen jellegű rádiók hagyományosan a legnagyobb jogdíjfizetők közé tartoznak. A bevételek csökkenéséhez az is hozzájárult, hogy 2017 februárjában az egyik budapesti székhelyű kereskedelmi rádió befejezte jelentős jogdíjhátralékának több részletben történt megfizetését, így ez a korábban folyamatos törlesztés a 2017. évi bevételekhez már csak sokkal kisebb mértékben járul hozzá. A jogdíjak csökkenéséhez az is hozzájárult, hogy az egyik leghallgatottabb budapesti kereskedelmi rádió, a Music FM üzemeltetője kizárólag peres eljárások hatására hajlandó az előadó-művészi jogdíjakat megfizetni. Miután az EJI 2017 nyarán jogerősen megnyerte a jogérvényesítésre indított – korábbi időszakok jogdíját fedő – polgári peres eljárást, 2017 őszén kénytelen volt ismét a bíróság segítségét kérni az újabb időszak jogdíjának beszedéséhez.
Konkrét előadóművészek konkrét jogdíjáról az EJI nyilatkozatot nem adhat. Az azonban elmondható, hogy
a legmagasabb jogdíjban részesülő tíz előadóművész közül négy magyar volt, de a kifizetési lista 13. és 14. helyén is magyar előadóművész állt.
A legtöbb rádiós elhangzást elérő zenészek listája a sokéves trendet követi: a legsikeresebb szólózenészek mellett helyet kapnak közöttük a legfoglalkoztatottabb producerek, stúdiózenészek is.
Ki kapja a jogdíjat?
Arról, hogy milyen arányban folynak be a bevételek az egyes csatornáktól, dr. Békés Gergelytől megtudtuk,
a rádiók és televíziók reklámbevételük után, annak százalékos arányában fizetik meg a jogdíjat, figyelembe véve a felhasznált hangfelvételek mennyiségét is.
Az előzőből következően a legtöbb jogdíjat azok a rádiók, televíziók fizetik, amelyek a reklámpiacon a legsikeresebbek. Hagyományosan e körbe tartoznak az országos kereskedelmi televíziók és a nagy vételkörzetű kereskedelmi rádiók. Az egyes rádiók, televíziók által fizetett jogdíj összegéről az EJI csak az érintett médiaszolgáltató engedélyével adhat konkrét tájékoztatást.
Elérhető a kortárs komoly- és jazz-zene legjava!