• Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
PAPAGENO.HU
SHOP
PRESTO
PLAY
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Az irodalom – terápia
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Film – művészet
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • FSZEK Zenei Gyűjtemény
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • Így írunk mi
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • LFKZ 60
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • 10. Színházi Olimpia
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Táncművészet felsőfokon
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • VEB 2023
  • Verdi-dosszié
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
PAPAGENO.HU
SHOP
PLAY
PRESTO
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Intermezzo Zene

1,3 milliárd forint jogdíjat kapnak a zenészek az EJI-től

Szerző: Papageno2018. szeptember 16.
Facebook Twitter E-mail

Az Előadóművészi Jogvédő Iroda (EJI) közleményéből kiderül, az EJI közel 1,3 milliárd forint jogdíjat fizet ki a napokban hatvanezer magyar és külföldi zenész számára. Utánajártunk annak, a korábbi évekhez képest mekkora ez az összeg, kik kapják a legtöbb kifizetést, és milyen arányban érkeznek bevételek az egyes csatornáktól.

Az Elóadóművészi Jogvédő Iroda (EJI) a zenészek, színészek, táncosok, artisták jogait érvényesítő egyesület, amit az előadók maguk hoztak létre. A televíziók, rádiók és más zenefelhasználók által fizetett jogdíjat Magyarországon minden hazai és külföldi előadó nevében az EJI szedi be és fizeti ki részükre. Az egyesületnek 1600 zenész, színész és táncos tagja és több mint 10.000 megbízója van. Évente több mint 90.000 előadóművész számára fizet ki jogdíjat. Az EJI évről évre több jogdíjat oszt fel, az egyre pontosabb felosztás eredményeként pedig mind több előadóművész jut hozzá az őt megillető jogdíjhoz. Az iroda csak az elmúlt tíz évben tizenkét milliárd forintnál is több jogdíjat fizethetett ki.

Megalakulásának 30. évfordulóját ünnepli az Előadóművészi Jogvédő Iroda

A most lezárt, a 2017. évi zenei jogdíjfelosztás magában foglalja a rádiós, televíziós sugárzási jogdíjakat, a háttérzenei jogdíjakat és a meghosszabbított védelmi idejű hangfelvételek előadóit illető kiegészítő díjak felosztását. Az egyesület 230 milliónál is több elhangzást dolgozott fel a felosztás során.

Ötvenezernél is több magyar és külföldi előadó részesült a rádiós és televíziós jogdíjakból, melyek közül a legmagasabb kifizetett összeg meghaladta a 4,5 millió forintot. A tíz legmagasabb jogdíjban részesülő előadó összesített jogdíjának értéke meghaladta a harmincötmillió forintot. Összesen 78 előadó kapott egymillió forintnál magasabb díjazást.

A jogdíjak felosztása során az EJI hatezernél is több játszási hely (üzlet, bolt, szálloda) adatát, vagyis kétszázhúszmilliónál is több elhangzást dolgozott fel.

A jogdíjból közel harmincnégyezer zenész részesült: a legmagasabb jogdíj csaknem elérte az egymillió forintot, ötszázezer forintot meghaladó jogdíjat nyolc előadó kapott.

Azon előadóművészek részesülhettek idén ilyen jellegű jogdíjban, akik felvételeit 1963 és 1965 között adták ki először, és 2017-ben még bevételt ért el felhasználásából kiadója.

A jogdíj elsősorban a már kevésbé aktív előadók számára biztosít bevételt, ezen belül viszonylag magas a komolyzenei előadók aránya. 2017-ben mintegy 1 000 különböző olyan hangfelvétel volt, amely kiadója számára bevételt termelt. A jogdíjfelosztás 440 előadót érintett, a kifizetett jogdíj összege egy esetben az egymillió forintot, öt esetben pedig az ötszázezer forintot is meghaladta.

Bach inspirálta új orgona épül Budapesten

Az EJI képviseletében dr. Békés Gergely arról tájékoztatta a Papagenót, hogy

a most felosztott, 2017. évi jogdíjak összege némileg elmarad a korábbi években felosztott jogdíj összegétől.

A bevételek – legalább átmeneti – csökkenése előre látható volt, hiszen a rádiós piac igen jelentős átalakuláson ment át az elmúlt időszakban, az átalakulás kockázatai pedig mindenkire kihatnak, aki a rádiós bevételekből részesedik, így a következményeket óhatatlanul maguk az előadóművészek is viselik. A jogdíjcsökkenéshez a legnagyobb mértékben az járult hozzá, hogy 2017-ben nem üzemelt országos vételkörzetű kereskedelmi rádió Magyarországon, miközben az ilyen jellegű rádiók hagyományosan a legnagyobb jogdíjfizetők közé tartoznak. A bevételek csökkenéséhez az is hozzájárult, hogy 2017 februárjában az egyik budapesti székhelyű kereskedelmi rádió befejezte jelentős jogdíjhátralékának több részletben történt megfizetését, így ez a korábban folyamatos törlesztés a 2017. évi bevételekhez már csak sokkal kisebb mértékben járul hozzá. A jogdíjak csökkenéséhez az is hozzájárult, hogy az egyik leghallgatottabb budapesti kereskedelmi rádió, a Music FM üzemeltetője kizárólag peres eljárások hatására hajlandó az előadó-művészi jogdíjakat megfizetni. Miután az EJI 2017 nyarán jogerősen megnyerte a jogérvényesítésre indított – korábbi időszakok jogdíját fedő – polgári peres eljárást, 2017 őszén kénytelen volt ismét a bíróság segítségét kérni az újabb időszak jogdíjának beszedéséhez.

Konkrét előadóművészek konkrét jogdíjáról az EJI nyilatkozatot nem adhat. Az azonban elmondható, hogy

a legmagasabb jogdíjban részesülő tíz előadóművész közül négy magyar volt, de a kifizetési lista 13. és 14. helyén is magyar előadóművész állt.

A legtöbb rádiós elhangzást elérő zenészek listája a sokéves trendet követi: a legsikeresebb szólózenészek mellett helyet kapnak közöttük a legfoglalkoztatottabb producerek, stúdiózenészek is.

Ki kapja a jogdíjat?

Arról, hogy milyen arányban folynak be a bevételek az egyes csatornáktól, dr. Békés Gergelytől megtudtuk,

a rádiók és televíziók reklámbevételük után, annak százalékos arányában fizetik meg a jogdíjat, figyelembe véve a felhasznált hangfelvételek mennyiségét is.

Az előzőből következően a legtöbb jogdíjat azok a rádiók, televíziók fizetik, amelyek a reklámpiacon a legsikeresebbek. Hagyományosan e körbe tartoznak az országos kereskedelmi televíziók és a nagy vételkörzetű kereskedelmi rádiók. Az egyes rádiók, televíziók által fizetett jogdíj összegéről az EJI csak az érintett médiaszolgáltató engedélyével adhat konkrét tájékoztatást.

Elérhető a kortárs komoly- és jazz-zene legjava!

jogdíj előadóművészeti jogvédő iroda
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésBella Máté: Chuang Tzu’s Dream
Következő bejegyzés Sáry László: „A zene öröm, mely játékost és hallgatót egyaránt derűvel és jókedvvel tölt el”

Ajánlott Bejegyzések

Intermezzo

Van Gogh, Mucha és Szinyei – 12 kedvenc tavaszi festményünk

2023. március 25.7 perc olvasás
Marie Jacquot - fotó: Christian Jungwirth/a karmester hivatalos oldala
Intermezzo

Marie Jacquot érkezik a Bécsi Szimfonikusokhoz első vendégkarmesterként

2023. március 24.2 perc olvasás
Batta András
Hallomások

Batta András: „Foglalkoztat az elmúlás gondolata”

2023. március 24.2 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Sisi gödöllői kastélya

Négyszögletű Kerek Erdő a Gödöllői Királyi Kastélyban

BDZ Promóció

Játékok és szenvedélyek a BDZ koncertjén

A nagy Lötty Promóció

Saját mesekönyvet adott ki az idén 75 éves szegedi Kövér Béla Bábszínház

Promóció

Tavaszváró – Közös koncertet ad Reenat Pinchas és Hsin-Ni Liu

Lakatos György Promóció

Zeneszerzőként debütál Lakatos György a Festetics Palotában

Promóció

Csippanástól a szimfonikus szvitig – A videójáték-zene meghökkentő története – I.

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.