Papageno Radio
- hirdetés -
Intermezzo A fotográfus titkai Stravinsky ikonikussá vált fényképéről - Fotó

A fotográfus titkai Stravinsky ikonikussá vált fényképéről – Fotó

Papageno Fanfár
Iratkozzon fel hírlevelünkre és hetente elküldjük Önnek a világ legfontosabb kulturális híreit!

Arnold Newman a második világháború után a Harper’s Bazaar magazin megbízására 1946-ban készítette el Stravinsky ikonikussá vált portréját. A zeneszerző egy hangversenyzongora mellett ül, könyökét a hangszerre támasztja, aminek nyitott teteje hatalmas hangjegyként tornyosul a zeneszerző fölé.

Mai Manó Ház Kép-kockák rovatában mutatta be Arnold Newman emblematikus Stravinsky-képét, melynek születésére így emlékezett vissza a fotográfus:

„A Harper’s Bazaar felkérésére fényképeztem Igor Stravinskyt, aki az egyik New York-i hotelben szállt meg. Miközben azon gondolkodtam, hogyan fényképezzem ezt a nagyszerű zeneszerzőt, egyszer csak beugrott, hogy a zongora fedele olyan, mint egy hangjegy; erős, egyenes és gyönyörű, mint Stravinsky zenéje. Ekkor elkezdtem keresni egy olyan zongorát, amely egy valós, otthonos helyen található. Végül a szerkesztő lakásában leltünk rá és amint megláttam, a fotó szinte azonnal összeállt a fejemben.”

Fotó: Arnold Newman: Igor Stravinsky, New York, NY, 1946; Forrás: maimanohaz.blog.hu

„A fotót a kép vágásával próbáltam meg létrehozni, a sötétkamrában már csak a végső csiszolást végeztük. Sok fotómról hittem azt, hogy nem sikerült jól, de végül rájöttem, hogy egy másfajta vágással és nyomtatási móddal sikerülhet azt létrehozni, ami már évek óta a fejemben volt… Nagyon sok fotográfus azt gondolja, hogy ha egy jobb gépet vesznek, akkor sokkal jobb képeket tudnak készíteni. Azonban egy jobb fényképezőgép sosem fog segíteni, ha nincs egy jó ötlet vagy megérzés.” (American Photo, 2000/3-4, 37. oldal)

Arnold Abner Newman 1918. március 3-án született New Yorkban. Egyetemi tanulmányait (University of Miami), – ahol festészetet és rajzot tanult – anyagi okokból szakította meg, majd Philadelphiába költözött, és egy fényképészműteremben kezdett el dolgozni. Rengeteg 49 centes portré készítése után 1945-ben visszaköltözött New Yorkba, ahol szabadúszóként dolgozott a Fortune, Life, Newsweek, Harper’s Bazaar, és más első vonalbeli képes újságoknak. A huszadik század egyik legnagyobb portréfotósa előszeretettel fényképezte a művészvilág és a politikai élet szereplőit.

Promóció

- hirdetés -

Olvassa és hallgassa a Papagenót mobilon is!

- hirdetés -
X
X