• Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Papageno Klasszik
  • English
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • Így készül: Lót – Szodomában kövérebb a fű
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Papageno Klasszik
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Intermezzo Zene

Az emlékezés zeneművei – A világ 5 legszemélyesebb requiemje

Szerző: Papageno2018. november 1.
Facebook Twitter E-mail
gyertya
(forrás: gagauz.md)

„Requiem aeternam dona eis, Domine, et lux perpetua luceat eis”, azaz „Örök nyugodalmat adj, Uram, nekik, és az örök világosság fényeskedjék nekik” kezdődik a gyászmise szövege. És így nevezik azt a zeneművet is, amelyek emlékezésre invitálják a hallgatót.

Az első requiemeket a 15. század végére datálják, a 16. századtól pedig kevés olyan zeneszerzőt találunk, aki ne komponált volna akár megrendelésre, akár személyes indíttatásra vagy veszteségeinek feldolgozására gyászmisét.

A teljesség igénye nélkül: Certon, Palestrina, Vecchi, Cavalli, Colonna, Bassani, Pitoni, Lotti, Scarlatti, Jommelli, Rösler, Charpentier, Gosseck, Cherubini, Bruckner, Schumann, Dvořák, Saint-Saëns, Fauré, Britten, Penderecki. Egészen fiatal zeneszerzők is alkotnak a műfajban, például Rick Róbert, akinek 2018 tavaszán bemutatott Requiemje volt első szimfonikus zenekarra komponált műve.

Berlioz: Requiem

Az 1830. júliusi forradalom emlékére, a francia belügyminiszter felkérésére komponálta Berlioz ezt a monumentális darabot, amely legnépszerűbb műveinek egyike. A bemutató 1837. december 5-én volt, a szerző később két alkalommal módosított a darabon.

Ligeti György: Requiem

1965-ben a Svéd Rádió Kórusa és Zenekara mutatta be a két évig írt művet, amely az egyik legnehezebb feladat, amellyel előadó-együttes találkozhat. „A Kyrie kórusának helyenként húsz szólamra bomló imája, a Dies irae Bosch-festményeket megelevenítő pokolvíziója ma is drámai hatásúvá teszi az egy híján fél évszázada komponált gyászmisét” – írta a darabról egy koncertajánló. A mű elnyerte a Nemzetközi Kortárs Zenei Társaság első díját, felhasználta filmjeiben Stanley Kubrick és Gareth Edwards is, Mundruczó Kornél pedig különleges előadást készített belőle.

Liszt Ferenc: Requiem

A művet Liszt 1867-1868-ban írta. Sok magánéleti veszteség sűrül benne: 1859 végén meghalt Daniel fia tüdőbetegségben, fiatalabb lánya, Blandine, 1862-ben hunyt el szülés után, 1866-ban pedig az édesanyját vesztette el.

W. A. Mozart: Requiem

„A fejem zavart, számolok a végzettel, s annak az Ismeretlennek a képe állandóan szemem előtt lebeg. Folytonosan magam előtt látom, amint kér, sürget és türelmetlenül követeli a munkást. S én folytatom, mert a komponálás kevésbé ráaszt, mint a pihenés. Egyébként nincs mitől rettegnem. Érzem abból, amit állapotom megmond világosan: ütött az órám. Meg kell halnom, itt a vég, mielőtt igazán örülhettem volna képességeimnek. Pedig az élet oly szép volt, a pályám oly sok boldogságot ígért, mikor elindultam! Dehát a végzetén senki sem tud változtatni, bele kell törődni a Gondviselés akaratába… Be kell hát fejeznem halotti énekemet – nem szabad, hogy befejezetlenül hagyjam” – írta Mozart 1791 szeptemberében egy levélben. De nem tudta a névtelen felkérésre elkezdett művet befejezni, azt több próbálkozó komponista után Franz Xaver Süssmayr tette teljessé.

Verdi: Requiem

A művet 1874. május 22-én, Alessandro Manzoni költő halálának első évfordulóján mutatták be a milánói San Marco-székesegyházban, Verdi vezényletével, majd három nappal később a Scalában is műsorra tűzték. Bár a Manzoni fölött érzett veszteség volt a fő inspiráció a komponálásra, Rossininek is emléket állít a gyászmise, hiszen Rossini halálakor Verdi úgy érezte, méltó emléket állítana egy olyan requiem, amelynek minden tételét más-más komponálná. Ő maga megírta az utolsó tételt, de a többi felkért zeneszerző nem teljesítette a feladatot.

liszt ferenc mozart verdi ligeti györgy requiem berlioz
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésKorszakos mesterek és korszakos mesterművek
Következő bejegyzés Fényjátékkal elevenedik meg a Clair de Lune – Videó

Ajánlott Bejegyzések

Baranyay László
JM blog

Koncerttel egybekötött metodikai előadást tart Baranyay László

2023. január 30.2 perc olvasás
Intermezzo

Elhunyt Kertész Lajos zongoraművész

2023. január 30.1 perc olvasás
Lukácsházi Győző
Magyar Zene Háza

Lukácsházi Győző emléknap a Zene Házában

2023. január 30.2 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Promóció

Felelős hitelességgel – Homonnay Zsolt a Mária főhadnagy rendezéséről

Mentorok - forrás: Déryné Program Színház mindenkinek

„Meglepő volt, milyen sokan akarnak drámát írni Magyarországon!”

Szent István Filharmonikusokat Záborszky Kálmán vezényli - forrás: Szent István Filharmonikusok Promóció

Petőfi, Kacsóh Pongrác és Lajtha László előtt tiszteleg a Szent István Filharmonikusok koncertje

Keller András - fotó: Emmer László Promóció

Hallgassunk Schubertet! – Tematikus nappal kezdi az évet a Concerto Budapest

Promóció

Sok hűhó semmiért – A BDZ-műhely újabb összművészeti produkciója

Balog József - fotó: Csendes Krisztina Promóció

Lemezbemutató koncertet ad Balog József a Zeneakadémián

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.