Bachot jazzgitáron? – Stanley Jordan a Müpában

Stanley Jordan - fotó: Müpa Magazin

Akik már hallották Horváth Kornélt és Dörnyei Gábort dörögni a Müpában, fantasztikus dobpárbajt élvezhettek, de ez a kvartett, élén a világszerte ismert gitárossal, Stanley Jordannel, négy villámkezű virtuózt hoz össze a lendületes, latinos, jazzes zene jegyében. November 17-én este velük, és Christian Gálvez basszusgitárossal találkozhatunk a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben.

A négy híres muzsikust egybefogó produkciót lehetne HUNdörgésnek is hívni, a mennydörgés angol megfelelőjéből származtatva ugyanis a Horváth Kornél–Dörnyei Gábor duó a tHUNder nevet használja. Hozzájuk csatlakozik két nem kevésbé elképesztő muzsikus, egy Amerikából és egy Chiléből, de már az utóbbi is Amerikában dolgozik a legtöbbet.

A cikk eredetileg a Müpa Magazinban jelent meg.

A Kossuth-díjas Horváth Kornél ütőhangszeres rengeteg elismerést begyűjtött: 2016-ban a Rhythm nevű brit szaklap a legjobb ütősnek választotta. A szélesebb magyar közönség a Trio Stendhal ritmusfelelőseként ismerte meg, láthatta Zorán vagy Tátrai Tibor mellett, de közben hangszerparkját és kezének a láthatónál sokkal gyorsabb mozgását is továbbfejlesztette.

Dörnyei Gábor dobos, aki több mint tíz éve társa ebben a duóban, jó ideje Londonban él, rengeteg felkérése van stúdiómuzsikusként, koncertekre, mesterkurzusokra és szakmai vásárokra. A duón kívül az is összeköti Horváthtal, hogy versengenek érte a hangszergyártók, hiszen mindketten minden stílusban otthon vannak.

Ezt már olvastad?

Így lesz a lelkész fiából világhírű jazzdobos

Dörnyei, aki dobtanszékvezetőként is működik az Atlanti-óceán mindkét partján, két éve kezdett dolgozni a világhírű Stanley Jordannel, „a gitározás Michael Jordanjével” (Wall Street Journal). Az új produkció turnéja három földrészt érint.

Jordan a gitárjáték igazi megújítója, touch tapping technikájának harminc éve az egész világon csodájára járnak.

Miután nem folytathatta tanulmányait első hangszerén, a zongorán, megpróbálta a többszólamúságot a gitárra átvinni, kolosszális sikerrel, bár az újítás nem minden tanárának volt kedvére… Játék közben gitárjának – a szokásostól eltérően hangolt – húrjait nemcsak pengeti, hanem az érintők előtt lefogva, majd azonnal felengedve, azokat pengetés nélkül is meg tudja szólaltatni, ennek neve a touch tapping.

És most egy kis zenetörténet:

Mióta ülnek a jazzkoncerteken?

Így viszont két kézzel külön dallamot tud egyszerre játszani, mert a pengető, a jobb keze is felszabadul. Egy videón azt is megmutatja, hogy Bach egyik kétszólamú invencióját ezzel a technikával is le lehet játszani.

De Jordan szerényen azt mondja, hogy ez nem váltja fel a hagyományos gitárjátékot, csak színesíti – ő mindenesetre rengeteg érdekes lemezt adott ki saját zenekara élén. Jordan, aki egy gitárversenyt is komponált, újabban Christian Gálvez basszusgitárossal turnézik. A másik három muzsikushoz bízvást mérhető virtuóz, aki szintén komponál klasszikus hangszerelésre és sokfelé hívják tanítani, Stanley Clarke-kal és Billy Cobhammel játszik egy ligában. Triójával nemrég a Blue Note-ban készített koncertlemezt.