Fél évszázad után előkerül-e vajon a Palermóból ellopott Caravaggio-festmény?

A Caravaggio-festmény hűlt helye a San Lorenzo kápolnában - forrás: wikipedia

Caravaggio Jézus születése című oltárképét 1969 októberében tulajdonították el a palermói San Lorenzo-kápolnából. A megfújt remekmű után azóta is egész kontinensre kiterjedő nyomozás zajlik. Filmforgatókönyvnek sem utolsó a történet. A kérdés csak az, miként zárul a lassan ötven esztendeje tartó hajsza. Van rá némi esély, hogy ha nem is lesz happy end, a legújabb fejlemények fényében ki lehet talán mondani, hogy várhatóan a teljes kudarc is elmarad.

Caravaggio 1609-ben festette a Krisztus születését, Palermoban, ahol Rómából jövet, Málta felé menekülőben tartózkodott egy ideig. Hogy miért kellett menekülnie? Nos, emberölés miatt. A New York Times cikkírója ezért felveti, hogy ha a művész egy másik évszázadban él, akár ő maga is gyanúba keveredhetett volna az oltárkép eltulajdonítása kapcsán.

Szó mi szó, Caravaggio kalandos élete sajátos kevercse volt a Jekyll és Hyde-létnek, amely a magasművészet és a bűnözés között oszlik meg.

Caravaggio Jézus születése című oltárképe – forrás: wikipedia

Az szinte biztosnak mondható, hogy a festmény eltulajdonítása nem történhetett meg a Szicíliát akkoriban uraló Cosa Nostra bűnszövetkezet, vagyis a maffia tudta nélkül. A törvényszéki szakértők abban is biztosak, hogy botcsinálta tolvajok semmiképpen nem hajthatták végre a bűntényt, azt az októberi – egyelőre végzetesnek tetsző – éjszakát komoly szervezésnek kellett megelőznie.

Az esetet egyébként még mindig a magasan jegyzik az FBI műtárgyakkal kapcsolatos tíz legkomolyabb bűncselekményének listáján, de ahogy arról korábban mi is beszámoltunk, az év közben előkerült bizonyítékok új reményt adtak a festmény megtalálására.

Dacára annak, hogy korábban többen vallották, hogy a Caravaggio-festményt elégették, más pedig arról beszélt, hogy a képet sorsára hagyták, és patkányok vagy disznók ették meg. Volt, aki azt állította, eldugták, és csak a maffiavezérek összejövetelén mutatták be, de arról is szólt vallomás, hogy egy maffiafőnök hálószobai szőnyegnek használja az értékes műalkotást.

A fentebbi horrorteóriákhoz képest – mint arról ugyancsak lehetett már olvasni –, tavaly májusban egy Gaetano Grado nevű gengszter tett vallomást az olasz parlament maffiaellenes bizottsága előtt, ez pedig reménykeltőnek tűnik. Grado elmondta, hogy két nappal a festmény elrablása után egy Gaetano Badalamenti nevű hírhedt szicíliai bűnöző bérelte fel őt, hogy keresse meg a képet.

Grado el is jutott a tolvajokhoz, és miután a festmény többször gazdát cserélt, végül Badalamentinél kötött ki.

Badalamenti felkért egy svájci műkereskedőt, hogy a kép eredetiségét állapítsa meg. Grado szerint a műkereskedő azt javasolta, darabolják fel a festményt, hogy könnyebb legyen eladni. Badalamenti és a svájci már nem élnek, de a nyomozók többsége úgy vélte, Grado vallomása sok hihető adatot tartalmaz.

Bár az kétségtelen, hogy a maffiózók afféle talizmánként tisztelik az eltulajdonított műkincseket – elég, ha arra gondolunk, 2016-ban két Van Gogh-kép került elő a Camorra-főnök házából –, Grado vallomása azért nem áll mégsem acéllábakon, mert elképzelhető, hogy egyszerűen az amúgy sem túl jó hírű Badalamenti besározásának szándéka áll mögötte. A nyomok egyébként Kelet-Európáig is elérnek állítólag.

Bár sokakat felháborít, hogy a fél évszázada eltűnt Caravaggio-festmény – vagy annak egy-egy része – jelenleg egy díszes kúria falát díszíti, mindenesetre még mindig kecsegtetőbb ez a változat, mint arra gondolni, hogy a közel 400 éves remekmű tűz martalékává vált, vagy egyéb módon, teljesen odaveszett.

Arról pedig, hogy meglesz-e az idei karácsonyra a palermói San Lorenzo-kápolna oltárképe? A nyomozók szerint nagyon kicsi rá a remény, az viszont biztató, hogy eddig is történtek nem várt fordulatok a régóta tartó nyomozásban.

(Via The New York Times)