iPhone-művész kapta a brit kortárs művészeti Turner-díjat

Charlotte Prodger - forrás: The Independent

A Glasgowban élő Charlotte Prodger iPhone-művész kapta meg december 4-én a nagy presztízsű, 25 ezer fontos (9 millió forint) pénzjutalommal járó brit kortárs művészeti Turner-díjat – számolt be róla a BBC.

Charlotte Prodger két videójáért nyerte el a díjat: a magát queer identitásúnak valló művész mindkét alkotása mélyen személyes mondanivalójával és művészi felvételeivel győzte meg a zsűrit. A 44 éves művészt korábban az a megtiszteltetés is érte, hogy őt választották Skócia képviseletére a 2019-es velencei biennálén. A Turner-díj átadási ünnepségén Charlotte meghatottan köszönte meg az elismerést, amely megfogalmazása szerint nagyon megérintette.

A Bridgit című videót, amelyben naplójából olvas fel részleteket, Prodger teljes egészében mobiltelefonjával forgatta. „A történetek, amelyeket elmesélek, bár az enyémek és személyesek, de olyanok is, amelyeket sokak – queer identitásúak – átélhettek” – mondta.

Az önmagukat queernek vallók elhatárolódnak a hagyományos nemi identitásoktól, így például a kizárólagos hetero- vagy homoszexulitástól.

A zsűri indoklásában a Bridgit festői képeit és Prodger munkáinak művészettörténeti vonatkozásait emelte ki. A BBC szerint a film a kortárs élet számos témáját érinti.

A gondolatgazdag, költői és meditatív alkotásban Charlotte Prodger saját nemi, nemzeti identitását keresi, és azt mutatja be, hogyan változnak szubjektív nézeteink

A zsűri elnöke, Alex Farquharson szerint a győztes munka sok fontos referenciát jelenthet a fiatalabb nemzedékeknek. „A nemmel nem valami fix dologként foglalkozik, hanem képlékeny jelenségként, ami nem mindig illeszkedik a társadalmi normákhoz” – fejtette ki a Tate Britain igazgatója.

Charlotte Prodger – forrás: Paul Hamlyn Foundation

A művész másik díjazott videója, a Stoneymollan Trail a modern videóformátumok fejlődését követi nyomon ugyancsak személyes történetbe ágyazva.

A Turner-díj történetében először a négy jelölt midegyike filmekkel jutott a mezőnybe. Az idei alkotások erős politikai tartalma is szokatlan volt. 

A díjátadón a Tate igazgatója, Maria Balshaw hangsúlyozta, hogy az iskolákra és a diákokra nehezedő nyomás miatt túl kevesen fordulnak a művészetek felé. Prodger köszönőbeszédében ugyancsak támogatólag szólt a művészeti oktatás és annak finanszírozása mellett.

„Nem lehetnék ebben a szobában, ha nincs a közösségi finanszírozás, amit Skóciától kaptam az ingyenes felsőoktatási képzésre, és később művészi ösztöndíjak és támogatások formájában munkáimra és megélhetésem fedezésére” – hangsúlyozta a művész. Prodgernek a londoni Tate Britain múzeumban megrendezett ceremónián az író Chimamanda Ngozi Adichie adta át a díjat.

A döntős mezőnyben szerepelt még a Forensic Architecture elnevezésű építész-filmes-szoftveres-újságíró-ügyvéd-tudós-csoport, valamint Luke Willis Thompson és Naeem Mohaiemen is.

(Via MTI)