Az észak-Párizsban található Condé Múzeum gyűjteményében található szénrajzot vizsgáló szakértők szerint nem lehet kizárni, hogy a reneszánsz legnagyobb mestere készítette a Simonetta Vespuccit ábrázoló művet.
Amint arról már mi is hírt adtunk, Leonardo da Vinci halálának 500. évfordulóján számos tárlat és kiadvány emlékezik a mesterre.
Így tesz a Párizsban működő, és gazdag reneszánsz kollekcióval rendelkező Condé Múzeum is, ahol júniusban A meztelen Mona Lisa címmel nyílik kiállítás. A Franciaország egyik legrégebbi nemesi családjának egykori birtokán működő intézménynek a 19. század közepén került be a gyűjteményébe az a Monna Vanna néven is ismert szénrajz, amelyet a múzeum friss közleménye szerint Leonardo köre vagy maga a mester készíthetett.
„Egészen biztos, hogy a rajz egy kivételesen nagy művész alkotása” – közölte az AFP hírügynökséggel a párizsi múzeum kurátora, Mathieu Deldicque, és azt is hozzátette, hogy feltételezhetően egy olajkép vázlatául szolgálhatott a rajz.
A mikroszkópos vizsgálatok azt is megállapították, hogy minden bizonnyal bal kézzel húzták a szóban forgó mű vonalait, az pedig köztudomású, hogy a világtörténelem egyik leghíresebb balkezesét Leonardo da Vincinek hívják.
Ez pedig, illetve az évforduló, valamint a kompozíciónak a Mona Lisával való kétségtelen hasonlósága elegendő apropót szolgáltatott az intézmény számára, hogy követ dobjon a médiába: nem lehet kizárni, hogy a rajz Leonardo munkája.
A helyzet viszont az, hogy éppenséggel bizonyítani sem lehet. Ezt ugyanaz a szakértői csapat tette hozzá, akiknek az eredményeire a múzeum hivatkozik.
Az már valószínűbbnek tűnik, hogy a kép modellje feltételezhetően a kor ünnepelt szépsége, a Giuilano de Medici plátói szerelmeként is ismert Simonetta Vespucci.
Botticelli és Pietro di Cosimo is megfestette őt ruhátlanul, ezzel önálló zsánert teremtve, hiszen a meztelen nőportré attól kezdve a szépség archetipikus kifejezésévé lett.