Papageno Logo

Titokzatos táncoló járvány tartotta rettegésben a középkori városokat

Szerző:
- 2019. március 27.
ifj. Pieter Bruegel: Molenbeek-i tánc - forrás: Wikimedia

1518 júliusában Strasbourg városának lakói szokatlan jelenségre ébredtek. A korabeli források egy Frau Troffe nevű asszonyról emlékeznek meg, aki egyszer csak táncolni kezdett az utcán – hat napig meg sem állt, és végül százezrek követték a példáját.

- hirdetés -

A júliusi eset után egy héttel már több mint harmincan csatlakoztak Frau Trofféhoz, augusztus végére pedig már majdnem 400 ember táncolt öntudatlanul – látszólag minden ok nélkül. A történet egy szomorú – és valóságos – részlete szerint jó páran közülük nem bírták a folyamatos fizikai terhelést, és belehaltak a mozgás okozta kimerültségbe, szívrohamba vagy agyvérzésbe.

Állítólag már korábban is előfordult több hasonló eset. A németországi Erfurtból 1247-ben, majd nem sokkal később a hollandiai Maastricht-ből számoltak be arról, hogy több száz ember táncolta magát végkimerültségbe. Ezután a krónikák szerint 1374-ben Nyugat-Németországon, a Németalföldön és Északkelet-Franciaországon söpört végig a titokzatos, eleinte Vitus-táncként is emlegetett táncoló járvány, ahol már több ezer ember táncolt heteken keresztül, szörnyű hallucinációktól gyötörve.

Pieter Bruegel: Halálos táncőrület Strassburgban 1518-ban – forrás: Wikimedia Commons

Rejtély, hogy mi késztethette az embereket arra, hogy akaratuk ellenére táncoljanak. Az egyik népszerű elmélet szerint mindannyian anyarozs-mérgezést kaphattak, ami többek között hallucinációt, görcsös rohamokat és remegést okoz. Azonban John Waller történész szerint ez az elmélet nem túl megalapozott, ugyanis az anyarozs-mérgezés tipikus tünetei közé tartozik a vérellátás megszűnése a végtagokban és az ebből következő koordinációra képtelen mozgás is.

John Waller úgy véli, a különös jelenség mögött akár egyfajta transz által generált tömeghisztéria is állhatott, amelyet betegségek és éhezés válthatott ki.

1374-ben a Rajna menti régióban például még csak nem régen voltak túl az igazi pestisjárványon. Az viszont egész biztos, hogy a táncoló kór áldozatai egyfajta módosult tudatállapotot, transzállapotot értek el valahogy, aminek során tűrőképességük szokatlanul magas szintre emelkedett, és kevésbé vettek tudomást a fizikai kimerültségről vagy a fájdalomról. A krónikák szerint a táncosok – nők és férfiak egyaránt – démonok neveit kiáltozták és különösen ingerültté váltak, ha hegyes orrú cipőt, vagy valamilyen vörös színű ruhadarabot láttak, amelyeknek viselőire gyakran rá is támadtak.

A beszámolók szerint azonban nem arról volt szó, hogy hogy önszántukból törtek volna ki vad táncban és delíriumban.

Az 1374-es, illetve az 1518-as járvány kitörésével kapcsolatban tudvalevő, hogy azt hitték, a tánc egyben a gyógymódja is a kirobbant problémának. Ezért adták ki 1518-ban a strasbourgi elöljárók azt az utasítást, hogy az áldozatok folytassák a táncot éjjel-nappal a gyógyulás érdekében, amihez segítségképp egy színpadot is felállíttattak a város központjában, de megnyitották a céhek nagytermeit is a táncosok előtt, hogy elférjenek. Hivatásos táncosokat és zenészeket is felbéreltek, hogy folyamatosan mozgásban tartsák az embereket, és hamarabb átessenek a megszállottság okozta rohamokon. Ez a stratégia viszont katasztrófának bizonyult, a járvány drámai továbbterjedéséből úgy tűnt, hogy épp az ellenkezőjét érik el vele.

Valami ilyesmi lehetett a zenei aláfestés…

Érdekes egybeesés, hogy csak azokon a vidékeken írnak erről az esetről, ahol létezett a táncoló járvánnyal kapcsolatos hiedelem. Az is lehet, hogy mindössze olyan emberekre volt hozzá szükség, akik hittek a természetfeletti megszállottságban, és abban, hogy az átok rájuk szállhat.

Tehát a táncoló pestisnek, tánckórságnak vagy koreomániának elnevezett jelenség előfordulása azt mutatja, hogy azt vallásos félelem vezérelte.

A hit központi szerepe abban is megmutatkozott, hogy a rohamok jelentősen alábbhagytak, amikor az áldozatok előre kijelölt, általában Szent Vitusnak vagy Szent Jánosnak rendelt szentélyekben imádkoztak és táncoltak, esetleg egy ördögűzési rituálén vettek részt. Ugyanis a táncoló járvány által „megfertőzött” régiókban a helyiek úgy tartották, hogy ha magukra haragítják Szent Vitust, egy IV. században elhunyt mártírt, az megszállott táncolást szabadít az emberekre.

A vitustánc elnevezést később a magyar népnyelv által nyavalyatörésnek elnevezett szervi idegbetegségre kezdték el használni, amelyet elsősorban a gyermekkorban megfigyelhető kar- láb- és fejrángások jellemeznek. A latinul chorea Sancti Vitinek nevezett betegség tünetei azonban nem feleltethetők meg a középkori táncőrületekről tudósítók által megfigyelt rángásoknak.

A 17. század közepére a táncoló járványok teljesen megszűntek Európában. Eltűnésük John Waller szerint összefügg azzal, hogy az emberek által addig táplált heves természetfeletti hit is alábbhagyott.

(Via Index.hu)

Megosztás

Ajánlott

Bejegyzések

PROMÓCIÓ

VEB 2023

Hírlevél

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

Hírlevél

Superbrands 2022
Superbrands 2021
Superbrands 2022
Superbrands 2022
ICMA logo
Member of IMZ
A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:
NKA logo