Az online zeneszolgáltatók adatai azt mutatják, hogy növekszik a klasszikuszene-letöltések és -hallgatások száma. Emögött nem csupán az áll, hogy csökken az illegális letöltés.
- hirdetés -

Az IDAGIO megbízására, az Egyesült Államokat, az Egyesül Királyságot, Németországot, Dániát, Svédországot, Mexikót és Dél-Koreát vizsgáló, 8000 fős mintán készült felmérés náhány érdekes megállapítása:
A komolyzenei eladásokból 2018-ban világszerte 384 millió dollár bevétel származott. A komolyzenei streamingszolgáltatásokból világszerte 141 millió dollár bevétel származott. A legnagyobb részesedéssel Észak-Amerika bír, 146 és 89 millió dollárral, Európa a 2. helyen áll 136 és 32 millióval, de itt jóval nagyobb a lehetőség a növekedésre.
A vásárlók 32%-a komolyzene-kedvelőként definálja magát. Ugyanannyian, mint amennyien a countryt választják, megelőzve az r’n’b-t és a hiphopot is.
A klasszikus zenét hallgatók átlagéletkora 45,4 év. 44%-uk 44 év alatti, 30%-uk 35 évesnél fiatalabb.
46%-uk szerint az online zenehallgatás jó dolog. 31%-uk rendszeresen így hallgat zenét. 40%-uk szereti a hallgatási listákat.
A klasszikus zene a negyedik legnépszerűbb zenei műfaj, a nyugtató zongoramuzsika a hetedik legnépszerűbb a zenei listák között, a hallgatók egyötöde rendszeresen választja.
Az előző évihez képest 2018-ban 10%-kal nőtt a klasszikuszene-letöltések és -hallgatások száma. Ennek az oka leginkább abban kereshető, hogy szélesedik a hallgatói bázis. Nyilvánvaló, hogy nem az idősebb generáció használja ezeket az alkalmazásokat és szolgáltatásokat, hanem a fiatalabb, tech-érzékeny korosztályok, akik például a relaxáláshoz a nyugtató zongoramuzsika listákból válogatnak, de ők azok, akik sokkal nyitottabban böngésznek a hasonló zenei stílusok között. Sokat segít abban, hogy a komolyzene vonzó legyen, hogy olyan fiatal művészek kerülnek reflektorfénybe, mint Sheku Kanneh-Mason, Alexis Ffrench vagy Jess Gillam.
Ők is jelentősen hozzájárultak ahhoz, hogy Nagy-Britanniában a komolyzenei CD-k eladása is növekedett 6,9%-kal. Meg kell jegyezni, hogy bármilen dinamikus is az online szegmens térnyerése, még mindig a CD-eladásból származik a bevétel 60%-a, és azt is hozzá kell tennünk, hogy a digitális letöltések viszont több, mint 10%-kal csökkentek.
Nagy-Britanniában jelenleg a klasszikus zenei lemezeladási listák élén Andrea Bocelli Si című albuma áll 200.000 példánnyal. 2012 óta nem volt a műfajban művész, aki ezt a példányszámot megközelített volna. A streamingszolgáltatók listáit a szigetországban Ludovico Einaudi vezeti.
A Naxos/Select UK ügyvezetője egy furcsa tendenciára hívta fel a figyelmet: a hagyományos kiadók nem elsősorban az új kiadványokra fókuszálnak, hanem arra, hogy népszerű, tematikus hallgatási listákat állítsanak össze. Tetszik, nem tetszik, az online zeneszolgáltatás a jövő, de ahogyan az egyik legnagyobb streamingszolgáltató, az IDAGIO alapítója és vezetője megjegyezte, a mai bizonytalan időkben az emberek szeretik a kézzelfoghatót, a tárgyat, ami emlékeket idéz fel. Egy hanglemez pedig ilyen.
(Via Rhinegold.co.uk, Midiaresearch.com)