Bíróság döntött egy bécsi kabarista gyűjteményét képező Schiele-akvarellek tulajdonjogáról

Egon Schiele: Arcát eltakaró nő (részlet) - forrás: dunszt.sk

Fritz Grünbaum, bécsi kabarista 449 darabból álló műgyűjteményének részét képezte két Schiele-festmény, a Nő fekete kötényben (1911) és az Arcát eltakaró nő (1912). A gyűjteményt az örökösök állítása szerint náci fosztogatók szerezték meg, miután Fritz Grünbaum 1941-ben meghalt egy koncentrációs táborban. A festmények tulajdonjoga miatt lezajló bírósági tárgyalásról a New York Times tudósított.

A bíróság szerint bizonyítható, hogy a képek Grünbaum birtokában voltak a háború előtt, melyeket egy ügyvéd által hitelesített irat szerint a feleségére ruházott, azonban a dokumentum keletkezésének idején az előadóművész már egy koncentrációs tábor foglya volt. Az örökösöknek ezzel mindenesetre erősebb bizonyítékuk volt saját tulajdonjoguk gyakorlására, ráadásul már évek óta küzdöttek a festményekért.

Egy londoni műkereskedő és Schiele-szakértő, Richard Nagy vásárolta meg a két festményt 2013-ban, 2015 novemberében pedig – ahogy az örökösök is tudomást szereztek róla – értékesíteni kívánta őket New Yorkban. Ekkor egy manhattani bíró leállította az eladást, és Richard Nagy, habár elmondta, hogy támogatja a nácik által ellopott tulajdontárgyak visszakerülését a jogos tulajdonosokhoz, úgy gondolja, itt nem ez a helyzet áll fenn.

Mint elárulta, általában már csak azért is szimpatikusak ezek a követelések a számára, mert a családjának el kellett hagynia Magyarországot az Anschlusst követően.

Állítása szerint a német katonák csupán leltárba vették a Schiele-képeket, de egyáltalán nem rabolták el őket, ahogy azt a leszármazottak bizonyítani kívánták. A festményeket ezzel ellentétben állítólag Mathilde Lukacs, az előadóművész sógornője adta el egy Eberhard Kornfeld nevű svájci műgyűjtőnek a háború után. Kornfeld 1956-ban megjelentetett egy Schiele-katalógust, amelyben szerepelt is mindkét kép, azonban a tulajdonlási történetükben nem tesz említést Mathilde Lukacsról – írja  a Dunszt.

Érdekes adalék, hogy az előadóművész Grünbaumról köztudott, hogy a nemzetiszocialista rendszer hangos kritikusa volt, leszármazottjai pedig évekig járták a bíróságokat, hogy visszaszerezzék gyűjteményét, amelyben 81 Schiele-kép található.

A Grünbaum örökösök 2005-ben egy Schiele rajzot (Ülő nő felhúzott bal lábbal – torzó, 1917) is kergettek, a tárgyalások hét éven át zajlottak, majd a bíróság elutasította a keresetet, mondván, hogy túl sok idő telt el. A rajz több mint egymillió dollárért kelt el a Sotheby’s New York aukcióján.

Az örökösök csatáját a két akvarell kapcsán megkönnyítette valamelyest az Egyesült Államokban nemrégiben elfogadott Holocaust Expropriated Art Recovery törvény, amelynek célja, hogy segítsen a nácik által eltulajdonított műalkotások megtalálásában és visszaszerzésében.

Ide kapcsolódik:
Németország visszaad egy nácik által elhurcolt festményt Olaszországnak

(Via Dunszt, New York Times, Műtárgy.com)