• Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Capriccio
  • English
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • Papageno Rádió
Blogok
  • ARTE blog
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Beszélő képek
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Esterházy
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fesztivál Akadémia
  • FOCUS on You
  • Hallomások
  • Hagyományok Háza
  • Haydneum
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kórusblog
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Mindent Kocsisról
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Operaház
  • Oroszlánkörmök
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • PeterPress
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • Ў blog
Facebook Instagram Vimeo YouTube
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Capriccio
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Intermezzo Kiállítás

Fülöp Krisztina kapta az év belsőépítésze díjat

Szerző: Papageno2019. szeptember 19.
Facebook Twitter E-mail
Fülöp Krisztina kapta Az év belsőépítésze díjat - forrás: MTI/Kovács Tamás

Átadták Az év belsőépítésze 2017-2018 díjat Budapesten, a Pesti Vigadóban. Az idén 20 éves, magánalapítású elismerést Fülöp Krisztina kapta az Örkény István Színház belső átalakításáért.

A díjat Laki Péter, a Laki Épületszobrász Zrt. elnök-vezérigazgatója alapította 1998-ban azért, hogy elismerjék az akkori nehéz építőipari körülmények között is kimagasló teljesítményt nyújtó szakemberek munkáját. Az elismerés szakmai hátterét a kezdetektől a Magyar Építész Kamara belsőépítészeti tagozata adta.

Fülöp Krisztina nagyon szolid, méltóságteljes és izgalmas munkát végzett az Örkény István Színházban – mondta el Finta József Kossuth- és Ybl-díjas építész, a díjat odaítélő zsűri elnöke. Hozzátette: a színházi építészet nagyon különleges műfaj, mert a színház egyszerre középület és valamifajta misztérium helyszíne. Nem szabad, hogy az az építészeti munka túlcsevegje azt a játékot, ami a színházban zajlik – fogalmazott. A díjátadón Fekete György Kossuth-díjas belsőépítész, a Magyar Művészeti Akadémia (MMA) tiszteletbeli elnöke hangsúlyozta: Az év belsőépítésze díj nyerteseinek munkáira 20 éve a stiláris sokszínűség és az egységesen magas minőség jellemző.

Fülöp Krisztina kapta Az év belsőépítésze díjat – forrás: MTI/Kovács Tamás

A díj átvételekor Fülöp Krisztina úgy fogalmazott, hogy egy álma vált valóra az Örkény István Színház átalakításával.

A szakember munkáját nem először díjazta a szakmai zsűri, 2012-ben Glavanovics Orsolyával közösen nyerte el az elismerést a Manninger Villa átalakításáért.

Az eseményen Laki Péter hangsúlyozta: az elmúlt 20 évben a díj széleskörű támogatást vívott ki magának a szakma, a társadalom és a mindenkori kulturális kormányzat részéről is. Az év belsőépítésze díj renoméját jelzi, hogy a vezető építész tervező cím megszerzésekor ugyanolyan súllyal esik latba, mint az állami alapítású építészeti elismerések – emelte ki Hajnóczi Péter, a Magyar Építész Kamara elnöke.

A díjátadót szakmai konferencia és két belsőépítészeti kiállítás megnyitója kísérte a Pesti Vigadóban. A 20 éves Az év belsőépítésze díj és az Iparművészet a belsőépítészetben című tárlatok november 17-ig tekinthetőek meg.

Fülöp Krisztina 2000-ben szerzett diplomát a soproni Nyugat-Magyarországi Egyetem Alkalmazott Művészeti Intézetében okleveles építész tervezőművészként, belsőépítészként. 2000 és 2002 a Zoboki, Demeter és Társaik építésziroda munkatársa volt, 2002-től önálló tervező, a Komp Design Stúdió megalapítója, vezető tervezője. 2015-től külsős óraadó a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem Építészeti Intézetében. 2012-ben Glavanovics Orsolyával együtt elnyerte Az év belsőépítésze-díjat a Manninger Villa belsőépítészeti kialakításáért, 2017/2018-ban pedig önállóan az Örkény Színház nézőterének felújításáért. Jelenleg a kaposvári Csiky Gergely Színház rekonstrukcióján dolgozik.

Fülöp Krisztina – fotó: Mészáros László

Az Örkény Színházban végzett munkájáról így vall:

„Az Örkény Színház épületét Gerlóczy Gedeon tervezte az 1930-as évek végén, egy mozi számára, de hamarosan a Madách Színháznak, majd a Madách Kamarának adott helyet. Az épület több, kisebb-nagyobb belső átalakításon esett át, jelenlegi fő motivációja a komfort növelése volt, a hangosan nyikorgó székek cseréje, és a széksorok közötti beközlekedés normalizálása. Mivel épületszerkezeti következmények nélkül nem lehetett a székek távolságán változtatni, az átalakítás volumene megnőtt, és lehetőség nyílt nagyobb víziók megvalósítására is: a teljes alaprajzi rendszer átértelmezésére, valamint a láthatósági problémák és az akusztikai élmény javítására is (mindeközben visszatértünk a Gerlóczy-féle eredeti alaprajzhoz, a nézőtér és a közlekedők kapcsolatát tekintve). Az Örkény felvállaltan drámai, prózai színház. A közegében megnyilvánuló belsőépítészet sem lehet díszítő jelleggel jelen, kizárólag csak ennek az erős színházcsinálási ideológiának és kommunikációnak a támogatójaként.

A varázslat úgyis a színpadon történik, „vagyis leginkább a nézők fejében”, ahogyan erre Mácsai Pál igazgató rávilágított a beszélgetéseink alkalmával.

Ennélfogva tehát a tér, amelyben mindez történik, nem lehet több, mint egy semleges közeg, amely minden részletében „csak” funkcionális. Természetesen arra törekedtünk, hogy jól végezzük a dolgunkat, és én hiszek abban, hogy a jól működő dolgok szépek. A jól kigondolt csomópontnak esztétikai értéke is van, és a jó design elsősorban a gondolat minőségében rejlik. Az alázat, amivel a feladat teljesítéséhez fogtunk, nem zárja ki a játékosságot sem. A székek kárpitja pontosan megtervezett, finoman hangolt kompozíció, a bele hímzett széksorszámhoz a cérnákat hosszasan válogattuk, hogy azt, illetve azokat a tónusokat találjuk meg, melyek a három különböző tónusú kárpit színén azonosnak tűnik. Ehhez pedig különböző színű cérnákra volt szükség! Maga a szék is számos elemében személyre szabható volt, több körben készültek mintadarabok, míg a végleges állapotában megállapodtunk. A bejárati tér egy korábbi fázisban újult meg, az alapvetően letisztult, kortárs felütés és a nézőtéri átalakítás mozgatói azonosak.

A megérkezés körülményei a napi rutinban többnyire a „beesés az utolsó pillanatban”, ezért a fogadó tér elsődleges feladata elszakítani bennünket a napi problémáinktól, hogy aztán a folyosókon végig vezetve, ahogy a fal fehér színe finoman átszíneződik sötétszürkévé, úgy érkezzünk meg mi is, készen az előadás befogadására. A nézőtér sötétszürkében tartott terében a színpadé a főszerep.

Minden eszköz azt szolgálja, hogy az előadás olyan erővel tudjon hatni, ahogyan azt az alkotók eltervezték.

A minőség közvetítésére az anyagok megjelenésének finomságát hívtuk: a pilléreken és a beközlekedő folyosókon a tapéta finom struktúrája nyers, szépen szőtt vásznat idéz, a közlekedő külső karéján a sötétedő színátmenet saját, egyedi tervezésű. A nézőtéri pilléreken megjelenő ezüst szín összecseng a székkárpitokon finoman megcsillanó hímzéssel (székszám) és a padlóba integrált acél számokkal. A fali panelek és a bejárati ajtók anyagában színezett fekete MDF-ből készültek, melyek 5 glossos fényezéssel nyerték el végső felületüket, így nagyon elegáns héjat képeznek a térben. Az akusztikai körülményeken sokat javított, hogy a korábbi padlószőnyeg helyett kemény felület (beton) lett a járófelület. A falburkolatokat is mi terveztük, az akusztikus követelményeknek megfelelően a perforációval operálva. Minden egyes panel egyedi. A kicsit kopoltyúszerűen nyíló panelek éleibe rejtett világítás olyan extra elem, amit a szcenika is használni tud. Az oldalfali panelek hangelnyelő felületek, míg a színpadnyílás mellettiek diffúzorok, ez az eltérő funkció teljesen új megjelenést kívánt.

Egyik kedvenc részfeladatunk ennek a mintázatnak a megtervezése volt. Az anyaghasználat őszintén felvállalja a természetét: a közlekedők és a nézőtér lépcsőinek is fém homloklapja és fém lábazata van, de a beton minősége és a tapéta finomsága miatt mégsem indusztriális az összhatás, inkább friss, kortárs. A falakon megjelenő infografika is a lehető legegyértelműbb, legtömörebb jelekkel kommunikál. Ugyanazzal a betűtípussal éltünk, mint a székekbe hímzett számoké. A tér minden részletét igyekeztünk egységében megoldani, hogy a végeredmény egyszerűen „csak” szép lehessen.”

Az év belsőépítésze-díj kapcsán Fülöp Krisztina elmondta: fontosnak tartja, hogy minden évben tapasztalt és elismert szakemberek ítélik oda az elismerést az arra legérdemesebbnek tartott alkotó számára.

(Via Magyar Belsőépítész Egyesület, MTI)

örkény színház díj építészet belsőépítész
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésA hét klasszikusai: Bartók, Beethoven, Mozart és Schumann – #Papagenda
Következő bejegyzés Magyar építészek koncertterme került a legjobbak közé

Ajánlott Bejegyzések

Victor Vasarely
Intermezzo

Victor Vasarely munkássága előtt tisztelgő fesztivált rendeznek Pécsett

2022. május 23.1 perc olvasás
Anna Nyetrebko is fellépett a labdarúgó-világbajnokság nyitókoncertjén
Intermezzo

Anna Nyetrebko: „A Met nem tartotta magát a megállapodásunkhoz”

2022. május 23.1 perc olvasás
Devich Márton
Intermezzo

Devich Márton: „Legszebb emlékeim közé tartozik, amikor édesanyám tinédzserként bevitt a stúdióba”

2022. május 23.6 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Gábor Márkó Promóció

Gábor Márkó: „Fontos az önvizsgálat, hogy néha igazán magunkba nézzünk”

Balla Gergely és Juhász Anna Promóció

Balla Gergely az Irodalmi Szalon következő vendége

Kalandra Fül Fesztivál - fotó: Posztós János Promóció

Gyerekeknek rendezi meg a Kalandra Fül Fesztivált a Danubia Zenekar 

- forrás: MNB Promóció

Sikeres kulturális programsorozat zajlott az MNB-ben

Szabó Dezső Copy 1. 2021. chemigram, silver print, 58x48 cm - forrás: Művészetek Háza Veszprém Promóció

Ön mit lát a képen? – Rorschach Image kiállítás Művészetek Háza Veszprém

Mikroműanyag Gömbvilág Kollekció - Gyűrű - forrás: Műtárgyak Éjszakája Promóció

E-rolleres kortárs galériatúra és fenntartható gyerekszoba a 6. Műtárgyak Éjszakáján

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.