Liszt Ferenc emlékére rendez orgonapárbajt a Müpa

Fassang László - fotó: Csibi Szilvia

Liszt Ferenc születési évfordulójának előestéjén, október 21-én újabb orgona-párbaj szem- és fültanúja lehet a Müpa közönsége. Nem véletlenül emeltük ki mindkét érzékszervet, hiszen az egyedülálló auditív élményen túl a népszerű sorozat látványelemekben is különösen gazdag.

Liszt vonzódását az orgonához természetesen elsősorban grandiózus orgonadarabjai bizonyítják, mint az Ad nos, ad salutarem undam témájára írott fantázia és fúga vagy a B-A-C-H prelúdium és fúga. Nagyjából egy tucat eredeti orgonaművén túl számos átiratot is készített a hangszerre, amely a zongora mellett az improvizációban is megfelelő terep volt számára. Egy ilyen esetről George Sand is beszámolt az Egy utazó leveleiben, amikor Liszt egy fribourg-i kirándulás alkalmával kipróbálhatta a Szent Miklós-templom új Mooser orgonáját, és Mozart Requiemjének Dies Irae tételére kezdett el improvizálni:

„a hangszer úgy szólt, mint az erős Isten hangja, és a zenész ihlete meglebegtette Dante egész Poklát és Purgatóriumát a gyöngyszürke rózsaablakokkal bordázott keskeny boltozatok alatt” — tudjuk meg az írónő leírásából.

Az improvizáció mellett a hangszeres párbajok történetéhez is köthető Liszt alakja, aki korának egyik legjelesebb zongoraművészével, egyben legfőbb riválisával, Sigismond Thalberggel mérte össze erejét, egyebek mellett új operaparafrázis rögtönzésével.

A cikk eredetileg a Müpa Magazinban jelent meg.

Az Orgona-párbaj megálmodója és műsorszerkesztője, Fassang László orgonaművész számára ez utóbbi esemény volt a legfontosabb inspiráció, hiszen a 2009 óta megrendezett megmérettetéseken bemutatkozó orgonisták is improvizációs tudásukról adnak számot. Természetesen, ahogyan Fassang is nyilatkozta korábban:

„nem a versengés az elsődleges cél, hanem a játék, egymás inspirálása, a közönség megnyerése. Az eddigi párbajok tapasztalatai megmutatták, hogy ugyanaz a hangszer a különböző zenei személyiségek keze alatt teljesen egyéni hangon tud megszólalni. Nem egymás ellen játszanak, hanem egymással, egymásnak és a közönségnek. Inspirálják egymást, ezáltal olyat hoznak létre, mint még azelőtt soha.”

Az egyik „zenei személyiség” maga Fassang lesz, ami azért is kuriózum, mert saját sorozatában 2010-ben párbajozott utoljára, azóta kommentátora, műsorvezetője volt az Orgona-párbajoknak. Versenytársa, Sebastian Küchler-Blessing német orgonaművész, az esseni dóm orgonistája lesz, aki már 2016-ban bemutatkozott a Müpában párbajozóként.

Ide kapcsolódik:
Újra szól Debrecen legendás orgonája 

Ezúttal is izgalmas improvizációs feladatok várnak a fellépőkre a Müpa ötmanuálos, közel hétezer síppal rendelkező hangszerén, a hallottakat pedig ezúttal műsorvezetőként Dobszay Péter orgonaművész és karmester, valamint a kórusimprovizációban jártas Tóth Árpád karnagy kommentálja majd.