Kiváló nemzetközi minősítést kapott a Kodály HUB online zenepedagógiai tudásközpont

Nemes László Norbert - fotó: Valuska Gábor / Zeneakadémia

A zeneoktatás innovatív módszereinek kidolgozására létrejött Kodály HUB lett az első magyar vezetésű felsőoktatási Erasmus-projekt, amely „Jó Gyakorlat” és „Sikertörténet” minősítést is nyert. A Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem irányításával, rangos skót és holland társintézmények együttműködésével megvalósult kezdeményezésre egyre több országban figyelnek fel.

Nemrég zárult le az az európai uniós, Erasmus+ Stratégiai Partnerségi projekt a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem vezetésével, együttműködésben a Skót, illetve a Hágai Királyi Zeneakadémiákkal, amelynek eredménye a Kodály HUB elnevezésű ingyenes, online zenepedagógiai tudásközpont.

Ide kapcsolódik:
A kodályi elvek mentén jött létre digitális zenepedagógiai tudásközpont

A kodalyhub.com címen mintegy fél éve elérhető angol nyelvű verzió az ének-zene tanárokat segíti, hogy minél élményszerűbb, a kodályi elveken alapuló órákat tarthassanak. Így érhető el, hogy az énekórákat megszeressék a gyerekek, és minél jobban érvényesülhessen a zene személyiségfejlesztő hatása.

A 2016-ban elindult projekt a záráskor kimagasló, 90 százalékos értékelést kapott, emellett pedig „Jó gyakorlat” (Good Practice) és „Sikertörténet” (Success Story) minősítésben is részesült a pályázatokat kezelő Tempus Közalapítvány hivatalos értesítése alapján.

Utóbbiakat olyan projektek kaphatják, amelyek innovatív megoldásokat hoznak a szektorukba, és a projektben tett vállalások kiváló minőségben teljesülnek. Ritkaság, hogy egy kezdeményezés e területen ilyen eredményt ér el.

A Kodály HUB tudásközpont egyrészt kereshető zenei adatbázis, amelyben a tanár például az adott korosztályhoz, pedagógiai célhoz, ünnepkörhöz, vagy egyéb szempontok szerint választhat dalokat és hozzá az élményszerű tanítást segítő énekes játékot. Emellett a legmodernebb – többek között az MTA szakmódszertani kutatásainak eredményeit hasznosító –, az óvodaitól a felsőoktatásiig ívelő módszertani anyagokhoz, filmekhez férhet hozzá a felhasználó a világ bármely pontjáról.

Kiemelt cél a kodályi elvek szerint tanítók összefogása és közösséggé emelése: a csatlakozók egymással is felvehetik a kapcsolatot amellett, hogy folyamatosan értesülnek a fontosabb hírekről, eseményekről egy integrált naptár segítségével. A közösség fejlődése egy látványos térképen követhető.

A Kodály HUB angol nyelvű verziója után nemrég a magyar változat is elérhetővé vált a kodalyhub.hu címen.

A két és fél éves projekt három ország összesen hat, a kodályi elveket gyakorló partnerintézményét fogta össze: a fent említett akadémiák mellett a Skót és a Holland Nemzeti Ifjúsági Kórusok, valamint a Kodály Intézet budapesti mintaiskolája, a Kós Károly Általános Iskola vett részt benne. A projekt szakmai vezetője Nemes László Norbert, a Kodály Intézet igazgatója volt.

A regisztrált felhasználóknak lehetőségük van saját országuk zenei anyagának, saját tanítási tapasztalataiknak a megosztására a világgal: a feltöltött dalokat és módszertani megoldásokat a Zeneakadémia Kodály Intézete ellenőrzi.

Az aktív felhasználók eddig több mint ötven országból érkeztek, számuk mára meghaladja a kétezret, a legtöbb felhasználó skót vagy holland, de több száz tanár, zenész csatlakozott már az Egyesült Államokból, Ausztráliából, Írországból, Portugáliából, Belgiumból, Kínából, de még Szingapúrból, a Fülöp-szigetekről és Suriname-ból is.  A közel ezer feltöltött zenei anyag közül a legtöbb angol, magyar és holland nyelvű, de mellettük találunk például lengyel, görög, héber és kínai dalokat is.

Ide kapcsolódik:
Malajziában került sor a 24. Nemzetközi Kodály Szimpóziumra

A visszajelzések szerint a Kodály HUB-ot már nyelvtanárok is használják, hiszen a gyerekek nyelvtanítását is segítik az idegen nyelven hozzáférhető gyermekdalok. A projekt részeként felsőfokú tanárképzési tanmenet is készült, amely az új szemlélettel oktató pedagógusok képzését segíti elő.